Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få effektiv batteritid med EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)
ThomasRaden skrev:
Är det någon som har några bra bilder från olika vinklar på det där greppet? Samt hur det ser ut påmonterat på kameran? Det ska visst finnas lite knappar och dylikt på greppet som ska underlätta fotograferingen?

En enkel sökning på google med "pictures BG-E1"

Gav följande översta resultat:

http://search.ebay.com/canon-e1

http://www.birdforum.net/reviews/showproduct.php?product=64

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d_pg3.html

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=15215&item=3826800491&rd=1#ebayphotohosting

Senast ändrad:
- låt bli att kolla på bilderna i onödan. Bilderna är ju tagna. De blir inte bättre eller sämre av att du kollar på dem. Nån kan det vara berättigat om man är osäker på exponering eller min eller liknande. Men gör granskandet till ett minimum. Stäng av den automatiska visningen.

- när ett batteri tagit slut så värm det nära kroppen. Då kan du få ut lite mer kraft.

- lek inte med kameran. Även autofokusen drar ström. Fokusera manuellt om du vill vara riktigt strömsnål, men du riskerar å andra sidan att ta längre tid på dig för varje bild vilket också tar ström..

- använd inte den inbyggda blixten. Den suger otroligt mycket ström.

- kör CF-kort. microdrive drar ström.

- stäng av IS-funktionen om du har sådana objektiv.

ThomasRaden skrev:
Tack för tipsen, ett 1500 mAh batteri för 206 kronor, inte illa. Så får vi väl se om hållbarheten är lika bra som originalbatteriet.

Apropå batteritid, har annars noterat att kameran drar rätt mycket ström när den skriver till CF-kortet, t.ex. räcker batteriet längre vid JPEG-fotografering jämfört med RAW som tar längre tid att skriva till CF-kortet.
Möjligtvis drar olika (snabba) CF-kort olika mycket ström, det jag har är ett Sandisk Ultra II 256MB.

Nu vet jag inte exakt hur mycket kylan egentligen påverkar batteritiden, men har du bara 256 Mb med dig så blir det egentligen inte så många kort. Klart om du går ner till lägre upplösning så, men med två batterier borde du ju klara dig på det antalet bilder tycker jag.

/ Marcus

Har fått två extra batterier, ett Soligor från Cyberphoto och ett annat no-name från Zebramedia, eller tvärtom.
Om man laddar dessa fullt och låter de ligga i en fotoväska ett par dagar, finns det risk att de laddas ur då? Har sett detta på andra NiMh-batterier.

ThomasRaden skrev:
Om man laddar dessa fullt och låter de ligga i en fotoväska ett par dagar, finns det risk att de laddas ur då? Har sett detta på andra NiMh-batterier.

De ska väl hålla sig ett tag. Åtminstone orginal håller ett bra tag.

Ska du inte köpa extra minneskort också.

ThomasRaden skrev:
Har fått två extra batterier, ett Soligor från Cyberphoto och ett annat no-name från Zebramedia, eller tvärtom.

Batterier med celler av gjorda av NiMh kommer alltid att ladda ut oavset om de används eller inte. Det är därför bra att toppa upp denna typ av batterier om det legat en tid innan de används så riskerar man inte att ha halvladdade batterier. Jag märker detta tydligt på de batterier jag har till blixten min. En blixt jag inte använder allt för ofta.

Fördelen med NiMh är att de kan ta lagra mycket energi i förhållande till vikt och volym, samt att de inte har ett minne av hur de var laddade, så det är enkelt att bygag laddningsutrustning till dem.

Batteriet i min 300D är av typen litiumjon.

froderberg skrev:
De ska väl hålla sig ett tag. Åtminstone orginal håller ett bra tag.

Ska du inte köpa extra minneskort också.

Har två 256MB kort och två 128MB kort. Ett av dom är ett Ultra II SD-kort som sitter i en CF-adapter. Blir lite knep och knåpande, men tänkte fota mestadels JPEG och sedan RAW på de svårare kompositionerna.
Hade ett urgammalt 32MB CF-kort liggande, men när jag stoppade i det så sade kameran att jag hade 8 bilder ledigt utrymme...(sic)...utvecklingen går framåt.
Dustin hade annars kampanjpris på Vikings CF-kort, jag tror att ett 512MB-kort kostade runt 700 kronor, men det är inte lön ännu....

ANNONS