Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få effektiv batteritid med EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Tänkte ut och vandra i Norge en vecka och ta med min EOS300D. Nu drar den ju en del batteri (man vill ju förhandsgranska bilderna man tar) och det finns ju begränsat med ställen att ladda på, om ens några. Vad är smartast egentligen, att köpa ett extra batteri och ta med, eller inhandla ett sånt där batterigrepp man skruvar på undersidan? Vad har greppet för batterikapacitet?

I batterigreppet får du plats med två batterier. Med andra ord så spelar det ingen roll om du tar med ett extra löst eller stoppar in det i batterigreppet.
Dock kan du ju kolla på piratbatterier som börjar komma upp runt 1800 mAh. Jag kommer inte ihåg hur mycket original-batterier har, men det är inte långt över 1000 mAh.

/ Marcus

Batteri fins det ju billiga på zebramedia tror det var 207:- för det stora. Det är ju inga pengar alls =D

Kollade på priser på batterigrepp. Över 2000 spänn för ett grepp, mycket pengar för lite plast, och då följer det inte ens med några batterier. Däremot hade Cyberphoto piratbatterier för runt 400 kronor, så det lutar åt att ladda upp ett gäng sådana och ta med i väskan.

Jag köpte ett nytt batterigrepp via eBay för cirka 1000 . Fast då ingick inga batterier.

Men jag köpte å andra sidan inte batterigreppet för att ha med två batterier utan för att få mer tyngd i kameran.

Men jag tycker nog det är smartast av dig om du köper ett par batterier och har med istället för att lägga pengarna på både batterigrepp och batterier om det endast är lång batteritid du är ute efter.

/ Marcus

Tack för tipsen, ett 1500 mAh batteri för 206 kronor, inte illa. Så får vi väl se om hållbarheten är lika bra som originalbatteriet.

Apropå batteritid, har annars noterat att kameran drar rätt mycket ström när den skriver till CF-kortet, t.ex. räcker batteriet längre vid JPEG-fotografering jämfört med RAW som tar längre tid att skriva till CF-kortet.
Möjligtvis drar olika (snabba) CF-kort olika mycket ström, det jag har är ett Sandisk Ultra II 256MB.

Angående batterigrepp och batterier så har jag en fråga. Går det bra att ha ett batteri på t ex 1100 mAh och ett med t ex 1500 (eller 1800) mAh i ett batterigrepp, eller måste det vara samma?

/Fredrik

pomfritz skrev:
Angående batterigrepp och batterier så har jag en fråga. Går det bra att ha ett batteri på t ex 1100 mAh och ett med t ex 1500 (eller 1800) mAh i ett batterigrepp, eller måste det vara samma?

/Fredrik

Jag har ett original-batteri och ett 1800 mAh. Jag har visserligen bara haft det i tre dagar än så länge, men ryker gör det inte :)

Men som sagt om det påverkas på något sätt vet jag inte ännu. Men det verkar i alla fall fungera.

/ Marcus

ThomasRaden skrev:
Drulleförsäkring eller en bra hemförsäkring täcker väl en av ett piratbatteri förkolnad EOS300D?

Det gör det säkert... men för den självrisken så får du nog ett gäng orginalbatterier.

Om ett orginalbatteri skulle smälla och resultera i en förkolnad kamera, så är nog inte Canon långsamma med att skicka ny utrustning till dig eftersom det stod "canon" på batteriet...

mvh /Peter

Men om man har ett batterigrepp så klarar kanske kameran sig och bara batterigreppet är det som ryker?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Men om man har ett batterigrepp så klarar kanske kameran sig och bara batterigreppet är det som ryker?

/ Marcus

En bra tanke faktiskt, batteriet är ju längre från kameran när det eventuellt smälter, alltså minskar risken. Dock tror jag mer på att batteriet går sönder i laddaren om något nu skall hända.
Kanske ska lägga alla laddare på brandsäkert underlag på balkongen för att minska brandrisken...hehe....

ThomasRaden skrev:
En bra tanke faktiskt, batteriet är ju längre från kameran när det eventuellt smälter, alltså minskar risken. Dock tror jag mer på att batteriet går sönder i laddaren om något nu skall hända.
Kanske ska lägga alla laddare på brandsäkert underlag på balkongen för att minska brandrisken...hehe....

Ok, laddaren är man ju inte lika rädd om utan då är det ju bara farligt om det skulle börja brinna i hemmet. Men om det är ännu mindre risk att batteriet går sönder i kameran så kan man kanske strunta i den risken...

/ Marcus

Den största risken är nog vid laddning, eller om man förvarar laddade batterier så dom kommer i kontakt och kortsluts!
Om man tappar ett batteri så kan säkert nått paja( om man har otur) i batteriet som då i sin tur kan orsaka en kortslutning!
Rena spekulationer från min sida.

Tja, ungerfär 1,5... eftersom originalbatteriet kostar 800 på Cyberphoto.

Och nu ska vi inte överdriva risken för smällande batterier. Vi har en rapport så här långt och jag har inte sett någon tråd om detta i DPReview heller.

--jalle

peter_wahlström skrev:
Det gör det säkert... men för den självrisken så får du nog ett gäng orginalbatterier.

Om ett orginalbatteri skulle smälla och resultera i en förkolnad kamera, så är nog inte Canon långsamma med att skicka ny utrustning till dig eftersom det stod "canon" på batteriet...

mvh /Peter

ThomasRaden skrev:
Kollade på priser på batterigrepp. Över 2000 spänn för ett grepp, mycket pengar för lite plast, och då följer det inte ens med några batterier. Däremot hade Cyberphoto piratbatterier för runt 400 kronor, så det lutar åt att ladda upp ett gäng sådana och ta med i väskan.

Batterigrepp på Zebramedia för 1500:-
Bara att maila dom, tror inte det ligger ute på sidan.. snabb leverans. Kameran blir 45763496 ggr skönare att hålla i.

Smajly skrev:
Batterigrepp på Zebramedia för 1500:-
Bara att maila dom, tror inte det ligger ute på sidan.. snabb leverans. Kameran blir 45763496 ggr skönare att hålla i.

Och mer att bära på under fjällturen. Jag är tacksam över att 300D är av plast som är lätt och tåligt matrial och att jag kan ha extrabatteriet i fickan istället, så slipper jag släpa på den extra vikten som batterigreppet ger. Prioriterar i detta läge hellre mer minneskapacitet och eventuellt fler batterier än den förmättrade ergonomin som batteruigreppet ger.

RolandM skrev:
Och mer att bära på under fjällturen. Jag är tacksam över att 300D är av plast som är lätt och tåligt matrial och att jag kan ha extrabatteriet i fickan istället, så slipper jag släpa på den extra vikten som batterigreppet ger. Prioriterar i detta läge hellre mer minneskapacitet och eventuellt fler batterier än den förmättrade ergonomin som batteruigreppet ger.

Är det någon som har några bra bilder från olika vinklar på det där greppet? Samt hur det ser ut påmonterat på kameran? Det ska visst finnas lite knappar och dylikt på greppet som ska underlätta fotograferingen?

ANNONS