Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få bort viruset W32/Bugbear??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Jag har lyckats med konststycket att få det numera ökända viruset W32/Bugbear i min dator. Inget kul alls kan jag tala om. Råkade öppna en bilaga i ett mail som jag trodde skulle vara säkert. Men det var det alltså inte. Så har jag några filer som är smittade.

Är det någon som har haft viruset och som lyckats bli av med det? Hur har ni gått tillväga?

Jag laddade hem ett program som heter "F-Bugbr.ex" som skulle fixa detta till mig. Jag öppnade programmet med Winzip och sedan kördes programmet. Därefter startades datorn om och då borde virusen vara borta.

Jag har också för hand slängt filer med "bugbear" som jag hittat via filsök.

Mitt Pandaantivirusprogram hittar fortfarande samma filer som jag har "slängt ut"..medan ett test på www.symantec.se talar om för mig att min dator är ren. Hur kan det komma sig? T

estet på symantec skannar dock inte efter virus i komprimerade filer. Kanske är det därför den inte hittar några smittade filer!?

Jag är tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få för att plocka bort detta eländiga virus.

Mvh
Jonas

Jag vet inte vilket "test" du menar som Symantec har. Men en väl uppdaterad AntiVirusprodukt från Symantec hittar BugBear på din dator om du har fått in detta virus.

Prova att ladda ned följande fil från Symantec och kör den på din dator. Det är en så kallad "removal tool" som kommer upptäcka och försöka ta bort viruset om din dator blivit smittad.

Var dock noga med att läsa denna sida innan du går till verket.

Lycka till!

Hejsan Hans!

Har ännu inte provat det program du hänvisade till. Tänker dock göra det om inte mitt senaste försök att få bort viruset lyckades.

Testet på symantec se heter "Symantec Security Check" och ska vara bra. Men den hittade som sagt ingenting.

Jag hämtade nyligen hem "Panda Quick Remover" från en annan sajt. Det är ett program som hittar och disinficerar (stavas det så tro..?). Det körde jag och inte heller det programmet verkade hitta några smittade filer på min dator utan talade om för mig att det inte (längre) finns några virus.

Men jag undrar dock hur det kommer sig att mitt antivirusprogram från Panda upptäcker ett par filer med viruset Bugbear!? Har dock inte kört Panda Antivirus efter den senaste viruschecken och disinficeringen med "Panda Quick Remover". Vet inte om jag vågar..för om den fortfarande upptäcker Bugbearsmittade filer så blir jag %&/¤%&. Eller något liknande iallafall. Jag vet iallafall inte vad jag riktigt ska göra då mer än att försöka med det du hänvisade till.

Tack för hjälpen så länge Hans!

Mvh
Jonas

Jag tog mod till mig och testade att köra Panda Antivirus ännu en gång. Nu hittade faktiskt programmet inga virus..men i rapporten fanns där dock otaliga virusfiler som var smittade.

Blev lite orolig tills jag kollade klockslagen för dem upptäckta filerna..och dessa stämde inte med min nyligen utförda virusscan. Så jag raderade rapporten och körde Panda Antivirus ännu en gång för att vara säker på att jag var ren. Den hittade inga smittade filer och rapporten såg ut som den ska.. :)

Det borde väl innebära att jag kan känna mig lugn nu eller kan det fortfarande ligga gömda Bugbearvirus någonstans i systemet trots att inte programmen hittar nåt? Bör man göra någon mer åtgärd för att kolla så att allt är ok?

Det rekommenderas att man bör byta lösenord, användarnamn etc. Gäller det även för tex mina uppgifter här på fotosidan.se och andra "medlemssajter"?

Tack Tobias för länken. Den ska kollas upp!

Mvh
Jonas

Testade ActiveScan som du hänvisade till Tobias. Tog dock en bra stund att genomföra testet.

ActiveScan hittade inga smittade filer i min dator..däremot en "misstänkt" fil som skulle kunna innebära virussmitta. Resultatet av testet skickade jag till "labbet" och skall tydligen få svar på vad det kan vara inom 24h. Förhoppningsvis får jag förslag på åtgärder etc om det skulle visa sig vara ett virus.

Annars verkar nu datorn vara "ren"!

/JP

Om man har eller misstänker sig ha ett virus i sin dator, vilket det än vara må...bör man ha den goda smaken att INTE logga in på siter med en massa medlemmar och lösenord.

Liza skrev:

Om man har eller misstänker sig ha ett virus i sin dator, vilket det än vara må...bör man ha den goda smaken att INTE logga in på siter med en massa medlemmar och lösenord.

Varför det...? Viruset från hans dator kan ju inte smitta din bara för att han besöker fotosidan...

För att en dator skall bli infekterad av viruset så måste man:

1. få en infekterad fil som i sin tur infekterar värddator när den körs eller
2. besöka vissa hemsidor som innehåller skadlig VBScript kod som kan infektera datorn (här hör också epost som innehåller körbar kod och som smittar datorn så fort man läser eposten)

Någon annan sätt finns inte... Jag menar vi pratar inte om influensa här. Datavirus är inte luftburna

Darren

Ett tips när ni rensar från virus är att det inta alltid är lämpligt med sk varmboot. Det vill säga man startar om datorn på ett riktigt sätt.

Vissa virus lägger sig nämligen i arbetsminnet och under nedstängningen lägger den sig tillbaka i booten eller i någon annan lämplig fil och därmed får man tillbaka viruset när datorn startar upp igen.

Lösningen på dett är att efter man kört sitt antivirusprogram så gör man en kallboot. Det vill säga man stänger av datorn mha knappen och om det inte går, vissa moderna datorer har spärrat den möjligheten, rycker man ur kontakten. Då tömms arbetsminnet utan att något skrivs till boot eller disk. Kan tyckas brutalt, och det är inte helt riskfritt. Man kan få vissa problem vid uppstarten. Men låt datorn köra sina kontrollern och när den gått upp. Startar Ni om den på rätt sätt igen. Sedan borde problemet vara löst.

mvh
Maverick

Tack för dem tips och länkar som ni lagt ut till mig och alla andra som behöver hjälp. För min del verkar det iallafall som att viruset är borta nu. Virus är inget kul alls. Det slipper man gärna!

Men tack igen allihopa!

Mvh
Jonas

Eva..

Det finns många ägare till datorer som inte är medvetna om att deras datorer är smittade med virus. Om det som du säger skulle vara en fara med att logga in på sajter som fotosidan.se med en smittad dator så hade du haft virus för länge sedan. Det är jag övertygad om! Det hade inte heller varit lönt att vara ute och surfa på nätet eftersom risken för virus då skulle vara väldigt överhängande.

Så du behöver inte vara arg på mig längre. Om du inte av andra skäl vill vara det förstås.. :)

Mvh
Jonas

Inte är jag sur bara orolig. Det räcker med att min dator totalkraschat en gång pg virus som kom genom en site och inte via mail. Kostnaderna för reparationer och förlorade filer gör mig lite szcitofren.
Dock, en massa bra tips fick du som svar vilket kan komma till nytta för fler.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar