Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få bort utbrända högdagrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Lindholm

Avslutat medlemskap
Vid fotografering signalerar min Nikon D80 ofta att ljusa partier kommer att bli utbrända, t ex ljus himmel, ljusa kläder.
Enda sättet att få bort dessa - är det att underexponera? Det kan faktiskt bli flera steg, så att bilden i övrigt blir väldigt mörk.
Med vilket instrument i min CS3 ordnar jag detta?

Eller finns det andra sätt att minska kontrasten? T ex någon inställning på min kamera som jag inte upptäckt? Eller något speciellt filter?

Gunnar Lindholm
Vansbro

Helt utbrända högdagrar eller förkolnade lågdagrar är för alltid förlorade, använd centrumvägd eller spotmätning och exponera efter medelljuset om kontrastskillnaden är väldigt kraftig, håll kontroll på histogrammet så du får med så mycket som möjligt i bägge ändar, använd avtonat ND-filter för att tona ner en ljus himmel, fota i Raw-format så du kan justera exponeringen och plocka fram så mycket detaljer som det är möjligt i både högdagar och lågdagar i efterhand, det gör du enklast med Nikons Capture NX2 eftersom det programmet bla. erbjuder dig att justera exponeringen på valfria delar av bilden, sen får du bästa kvalitet på Nikons nef-filer med det också.

/kent

Senast ändrad:
En korrektion till ovanstående inlägg, man kan inte justera själva exponeringen på valfria delar av bilden, men man kan använda det nya verktyget med antingen hög eller lågdager kontroll, därimot så kan man lätta upp igensotade valfria delar av bilden med verktyget Selection Control Point och D-Lighting.
Här kan du läsa lite om nyheterna....

http://diglloyd.com/diglloyd/free/NikonCaptureNX2/index.html

En 60 dagars prov version finns att ladda ner hos Nikon.

/kent

Ett annat sätt är att ta två bilder efter varandra, en exponerad efter himelen och en efter den mörka marken. Sen fixar man det hela i photoshop, gå in på moderskeppet.se och lär hur man gör.
Mvh
JB
P.S.
Nu syftar jag inte på en HDR bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar