Annons

hur få barn/djur intresserade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neyobi

Ny medlem
Jag tycker det är svårt att få riktigt bra foton på barn och hundar. Visst, ibland händer det av sig själv att hunden eller barnet är riktiga charmtroll eller vana modeller, men de som har denna typ av porträttfotografering som yrke, vad använder de för knep? Vill här bara visa ett foto jag lyckades ta på en cavaliervalp (de slamsigaste som finns). Här var det jag som fotade och en annan som fick agera assistent och göra konstiga ljud för att få hundens uppmärksamhet. Det blev några foton, men bara en eller två av denna kvalitet...
 

Bilagor

  • kajsa.jpg
    kajsa.jpg
    28 KB · Visningar: 374
Barn kan vara lurigt, men om dom är tillräckligt små kan det fungera att hålla upp en leksak eller något annat som kan fånga deras interesse.
Hundar brukar gå att lura med mat.
Det gäller att vara snabb bara innan dom börjar dregla :-
 
dude skrev:
Barn kan vara lurigt, men om dom är tillräckligt små kan det fungera att hålla upp en leksak eller något annat som kan fånga deras interesse.
Hundar brukar gå att lura med mat.
Det gäller att vara snabb bara innan dom börjar dregla :-

För att få barnen att sitta still och bli koncentrerade på något annat än fotograferingen, som annars kan bli ett riktigt spektakel när de börjar grimashera och annat som de tycker är kul, ge dem en bit dubbelhäftande tejp som de kan leka med, det håller fingrarna sysselsatta med något annat. Värt ett försök i alla fall.
 
moorflax skrev:
Alla har sitt pris!
Jag brukar muta min son med glass.
Låter billigt, min kräver en kamera (varje gång) för att ställa upp...
Äh allvarligt istället, jag är dödsnervös varenda gång jag blir ombedd att fotografera barn jag inte känner men på nåt vis har det alltid funkat ändå. Ta det lugnt, låt dem ha nån leksak med, sjung sånger de kan medan du använder trådutlösaren. Kanske funkar på hundar med men det vet jag inte förstås, har aldrig provat..
 
Godis i olika former brukar fungera :) För hundar prova leversnittar eller korv :)


Korv resultat :)



Barn. Broende på åldern.

Prata, sjung, låt dem leka. Tycker det blir bäst om det är naturligt.

Lite äldre barn. Använd digitalkamera. Bilderna kan visas under tiden. Brukar fånga intresset en stund.
 
Bollar brukar funka med alla barn. Gärna den sorten som piper, typ hundleksak.
Om du vill att barnet skall titta in i kameran så skal du undvika att ge han/hon några leksaker.
Då kommer leksaken att hamna i knät och barnet tittar ner.

Tänk på att en leksak är mycket roligare än att bli fotograferad. Detsamma gäller godis, som bör undvikas.

Man får prova sig fram och göra plåtningen på barnets villkor.
 
Djur verkar ofta bli konfunderade och lite nervösa när man tar upp kameran framför ansiktet. Jag har testat lite på hästar och om man låter dom lukta och se på kameran en stund så går det oftast bättre. Fast ibland är det tvärt om. Jag sprang på en rävfamilj och dom ignorerade mig fullständigt ända tills jag hade kamera vid ögat. Antagligen var det nåt nytt och lite intressant hur jag kunde byta utseende hela tiden. Det blev riktigt kul bilder på dom :)
 
Hundar

När det gäller hundar tycker jag att hunden ska
ha "lagom" lydnad på sig, annars kan man lätt få
en hund som känner sig tryckt och ängslig inför
situationen. Dock underlättar det om den kan sitta/ligga kvar eller hur man nu har tänkt.

Jag använder uteslutande ett tele för att komma en bit ifrån hunden så att jag inte stör.

Bollar och andra leksaker/ljud bör anpassas till hundens intresse så att det inte "slår över" som
det lätt gör på vissa hundar/raser. Istället kan man låta husse/matte gå (sakta) ifrån, gärna 20-50m så att det skapas en nyfikenhet på var husse/matte tar vägen, detta kräver dock att hunden kan bli kvar och att hunden ser dem hela tiden.Med denna metod får man mycket tid på sig att fotografera och hunden bryr sig sällan om fotografen som kan röra sig fritt.

detta har fungerat bra för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.