Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fästa kopian på passepartouten???

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
jag håller på att göra ett foto som jag ska ge till min morfar i julklapp, och undrar hur ni brukar göra för att fästa papperskopian på passepartouten. Jag har monterat kopian på en kartong (samma syrafria kartong som jag har till passepartouten) med hjälp av adhesiv och tormonteringspress, men frågan är nu har jag ska få kartongen med kopian att sitta fast på baksidan av passepartouten.

Ska man använda tejp, och vilken tejp kan man i så fall riskfritt använda (med tanke på hållbarhet)?
Eller ska man använda något limm?

Det börjar att bli ganska knapert om tid och jag har ingen möjlighet att beställa hem några saker så det jag behöver bör finnas i en normal fotobutik/ramaffär.

Jag har ytterligare två frågor:
1)Kan de träramar som man köper på IKEA vara skadliga för kopiorna.
Bör man lägga ett isolerande lager med aliminiumfolie eller liknande mellan kartongen med kopian och ramens träbakstycke för att på så sätt skydda dem?
2) Är det skadligt med plastglas, jag har nämligen märkt att mina IKEA ramar har någon sorts plastglas.

Tar gärna emot många snabba erfarenheter och svar

mvh.marcus

Jag brukar tejpa med syrefritt tejp...tror det heter artisttejp.

Sen sa tejpar jag ihopp sjalva plattan med passpartoubiten. Bilden tejpas sedan fast pa basplattan.

Sen vet jag tyvarr inget om ikea ramarna.

Bilagor

• matt.jpg
    matt.jpg
    36.7 KB · Visningar: 2,464
Fast det ar ju betydligt smidigare att fasta bilden innan sa att man ser exakt hur den kommer att sitta...och vill man byta ram sa ar det valdig enkelt.
Fast de klart man maste inte..

Är det noga så skall man väl dessutom försegla så det blir dammtätt bakom bilden? Har läst något om det. Någon som kan fylla i ytterligare?

Skulle gärna vilja ha steg för steg vid inramning samt lite koll på vilkna grejor som behövs.

Mvh, Dan

Ska man bara ge bort bilden till en slakting sa behovs det inte...men ska man forsoka salja bilden till ett galleri sa ar jag ratt saker pa att de inte skule godkanna en montering pa det sattet.

Jag har aldrig sett att man ska behova tata mot dam. Men man kan satta en tejpbit pa undersidan av bilden ocksa om man vill vara extra saker pa att bilden inte ramlar ned.

Jag brukar vara noga när jag ramar in mina bilder. Det är inte kul när man måste kopiera om en bild som någon har satt i IKEA-ram. Det viktigaste är att bilden är skyddad mot allt trä.

För att montera en liten bild i ram (som redan har ett bakstycke) och passepartout brukar jag montera bilden med addhesivpapper på en syrafritt isoleringskartong som är större än passepartouten. På så sätt kan jag sedan lägga på passepartouten och renskära kartongen. För att få bild och passepartout att sitta stilla gör jag ett "gångjärn" av syrafri papperstejp som man fuktar fast. Sen är det bara att sätta in det i ramen.

Vill man vara extra noga kan man sedan måla ramens insida med någon lackfärg och försegla luftspalten med samma papperstejp. På så sätt tillför man ingen ny luft till montaget som kan skada bilden.

Den kartong man använder till inramningar är oftast buffrad mot sur påverkan, men den effekten varar inte för evigt om man ständigt tillför ny sur atmosfär.

Skulle ramen vara försedd med en masonitbaksida så kastas den omedelbart och ersätts av en silkboard. Det är en billigare kartong som har en fuktavvisande yta.

3M Spray-Mount!
Finns i två varianter, permanent och inte permanent... bra att ha till mycket annat också!

Om du har mojlighet att skara paspartouten sjalv sa gor det. De man koper har oftast samma matt pa paspartouten runt om. Men det bor vara 2:3 altsa lite mer utrymma undertill eftersom det annars ser ut som att den ser mindre ut undertill...bara sa psyket luras.

------------
| -------- | 2
| | | |
| | | |
| | | | :
| | | |
| | | |
| -------- |
| | 3
-----------

Valdigt slarvigt men jag ar inte sa bra pa att forklara :)

Så här kanske du menade?
Källkod:
            ------------
           |  --------  |  2
           | |        | |
           | |        | | 
           | |        | |  :
           | |        | |
           | |        | |
           |  --------  |
           |            |  3
            -----------

Personligen tycker jag det blir en för kraftig bas i ovanstående svar. Jag håller med om att det ser konstigt ut om man gör passepartouten symmetrisk i både bredd och höjd. Därför brukar jag lägga till upp till en centimeter extra nertill. Det ska inte synnas att man har mixtrat med proportionerna är min åsikt. Saker som stör själva bilden är inte bra. En färdig passepartout har förmågan att lägga sig i botten på ramen om man inte monterar den ordentligt. Mitt tips är att skära av den några millimeter i ovankant och fästa ihop den med isoleringen så att den inte åker ner.

Det beror på bilden!

Kanske ett tråkigt och lite för uppenbart inlägg men enligt min mening är det alltför lätt att glömma att behandla varje bild individuellt och ta till standardformula i allt man gör.
Olika inramningar ger varierande känslor precis som olika bilder. Ibland kan det vara helt rätt att ta till rejält med marginal både upptill och nertill, men det bör vara något mer nertill som förut nämnt, Kanske ska motivet inte ens vara i mitten??
Vill man av någon konstig anledning ha mer tyngd upptill tycker jag att det är viktigt att man är tydlig med att det var meningen att det skulle vara just så, alltså ta inte till proportionerna 55-45 utan kanske 70-30.
Jag vill dock poängtera att jag är ingen fan av konstiga inramningar för sakens skull, på så sätt kan jag hålla med om att det inte ska märkas vad man gjort, alltså man ska inte tänka mer på inramningen än bilden, de ska komplettera och passa varandra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar