Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur exponera film i dagsljus om den skall pressas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag pressar rätt ofta iso-400filmer till 1250-3200 för att fota på natten, i tbanan eller så. Men om jag tar bilder på samma rulle utomhus så har jag valet att exponera vid 400-3200 om jag så vill. Men hur blir bilden om jag exponerar efter filmens iso och sedan pressar en hel del?

Jag kör mest provia400x, trix,hp5, delta3200, (som iof snarare är iso 1250).

/Johan
 
Nu var det länge sedan jag gjorde det … Men om jag inte minns fel så väljer man att pressa hela rullen eller inte alls.

Man kan inte byta ISO på film fram och tillbaka.
Det enda sättet - om rullen inte är fullexponerad - är att dra tillbaka den, markera hur många exponeringar du tagit.

Stoppa in ny film med lägre ISO över dagen … och på nästa kväll sätta in nattrullen igen … mata fram filmen det antal exponeringar du tog natten innan + 1 (marginal). Mata med snabbaste tid, högsta bländare, locket på och sökaren täckt …

Jag hade alltid en filmutdragare i väskan.

/jonas
 
Jag pressar rätt ofta iso-400filmer till 1250-3200 för att fota på natten, i tbanan eller så. Men om jag tar bilder på samma rulle utomhus så har jag valet att exponera vid 400-3200 om jag så vill. Men hur blir bilden om jag exponerar efter filmens iso och sedan pressar en hel del?

Jag kör mest provia400x, trix,hp5, delta3200, (som iof snarare är iso 1250).

/Johan

Hej !

Jättetäta, korniga och högkontrastiga negativ som förmodligen är hopplösa
att göra vettiga bilder från, det går säkert att använda på nått kreativt sätt.

------------

Det som händer när man pressar en film är att kontrasten ökar, inte i första
hand att känsligheten ökar, den definieras av den första märkbara svärtning
som kan registreras, dvs i en djup skugga, punkten flyttar sej något men inte
speciellt mycket.
En sv-filmregel: Exponera efter skuggorna, framkalla efter högdagarna.

Gäller i Tbanan, högdagarna ar inte så kollosalt ljusa, kan förstärkas rejält.

//MW
 
Men hur blir bilden om jag exponerar efter filmens iso och sedan pressar en hel del?
/Johan

Dä exponerar du rätt och den hela blir mycket överframkallad förutom dem inomhustagna bilderna.

Men jag har en ide, om du höjer exponeringstiden samt kör eller ballanserar resten med bländaren för att komma upp till den inställda ASA talet (om det går) och exponerar i dagsljus resten av rutorna sen pressframkallar du filmen som du hade tänkt dig från början. Vad tror du att kommer hända då ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.