Annons

Hur dyr färgskrivare skall man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Min Epson R3000 har börjat krångla. Var en proffsskrivare som skrev ut fantastiska bilder. Men hur dåliga är de lite billigare vanliga skrivarna? Jag skriver inte ut svartvitt, oftast 13x18 cm eller 10x15. MÅSTE inte vara a3+. Finns det något vettigt för 1000:--2500:- som funkar? Skall inte sälja bilder utan sätta i album, ge bort osv..

Jag har idag faktiskt skaffat en ny HP 9014 multifunktionsskrivare. Jag har de senaste åren både haft en HP 8600 som varit med ett bra tag. Där dog blev den lilla displayen kaputt efter ett par år. Skulle jag någonsin behöva knappa in lösenordet igen till min router komer jag få problem. För 2 år sedan skaffade jag en Canon multifunktionsskrivare med bläcktank. Den dog i vintras när det inte längre kom något bläck till färghuvudena. Den är bara att köra till skroten. Dessa billiga skrivare med små patroner är inte särskilt solitt byggda och färgkostnaden är hög. Skrivaren jag köpte idag kostade 1990 kr men en omgång XL-patroner till den kostar cirka 2 400 kr.

NU använder jag enbart dessa skrivare till enkla utskrifter av kontorskaraktär eller recept från internet och liknande. Fast jag brukar också testa dem med någon fotoutskrift på fotopapper.
Min fotoskrivare är annars en Epson 3880.

Något de biilliga skrivarna ofta saknar är färgprofiler för olika papper.
Att låta skrivaren sköta rubbet är ofta lite av ett lotteri.

Min test idag på SP Satin Pro på HP 9014 blev inte helt misslyckad men ligger långt efter hur samma bild ser ut när jag använder Epson 3880.

Jag skulle nog satsa på en skrivare typ Epson 800 eller något liknande från Canon. Bläck och papper är inte billigt och misslyckade utskrifter blir snabbt en kostnad. Det vet jag sedan jag körde skrivare redan i början av 90-talet. Då kostade en kalibrator för skärmen som en bättre begagnad bil. Då fick man köra på trail and error och det blev ofta error.

Så se till att köpa en skrivare där det finns skrivarprofiler.

Hur dyr den blir beror också på bläckkostnaden. Jag hade en Epson som jag betalade en gång till varje gång den behövde nya färgpatroner :).

Om du vet att du kan hålla dig smått som 10x15 så tipsar jag om canon selphy. Varje pkt papper och två kassetter kostar 399kr. Har en sådan med vid resor. Gör som du skriver ut till album och ger bort.
Till övrigt har epson fotoskrivare upp till A3

Jag skulle vilja påstå att en lite dyrare skrivare betalar sig snabbt i form av bläckkostnad. Jag har en Canon Pro-1000, och visst kostar den lite i inköp, och en uppsättning bläck är verkligen inte gratis, men med tolv 80 ml patroner räcker det väldigt länge.

Slutade med skrivare då jag hela tiden fick problem med att bläckpatronerna torkade. De kanske håller bättre i trähus då luften är mer fuktig.

Det finns skrivartjänster som man kan använda. Skall man köpa en skrivare för ett antal utskrifter så bör man räkna på vad det kostar och jämföra med skrivare tjänst.

Jag tror man vinner mycket på kvaliteten om man gör det själv med en bra skrivare, men jag är mindre säker på att det är ekonomiskt.

Oftast köper man en skrivare för att skall sälja bilder eller ta fram utställningar då det kostar för mycket att utnyttja skrivartjänst för ett stort antal bilder.

Jag är imponerad av vissa skrivares svart vita utskrifter..

Senast ändrad:
Jag skulle vilja påstå att en lite dyrare skrivare betalar sig snabbt i form av bläckkostnad. Jag har en Canon Pro-1000, och visst kostar den lite i inköp, och en uppsättning bläck är verkligen inte gratis, men med tolv 80 ml patroner räcker det väldigt länge.
Det beror helt o hållet på hur mycket du skriver ut....
2 bilder i månaden kan knappast löna sig.

Kanske inte ett alternativ men någon som räknat på kostnaden att ha en egen fotoskrivare mot att bara beställa bilder? Känns som att toner tar slut på ingen tid och pengarna springer snabbt iväg.

Ska det löna sig att köpa en dyr skrivare bör man skriva ut mycket, dom få gånger jag vill ha en utskrift låter jag ett labb göra jobbet.

Att ha egen skrivare tycker jag är mest för bekvämlighetens skull. Vill jag ha en utskrift är det ofta för att det kommer på tal, och så ska det vara nu. Inte sen.

Jag använder en enkel Canon mulitfunktionsskrivare MG 6250 för hemmakontoret och skriver mest ut i 10x15 formatet. Skrivaren har varit galet prisvärd – visst kostar originalbläck men jag märker att jag får en annan kontakt med bilderna, funderar och förhoppningsvis utvecklas. Naturligtvis är det bara med kylskåpsdörren som destination eller bilder att dela ut till bekanta men den fyller sin funktion med råge. Om jag skriver ut större så väljer jag valt att lämna bort.

Jag fattar också att det inte går att räkna hem en dyr skrivare så lätt. Men jag finner det roligare att skriva ut mina bilder än att beställa dem.
Tar an en bra bild är det kull att kunna skriva ut direkt och tex. ge bort.

Jag gjorde mig av med Epsons storformat skrivare pga ofta strul med igenkloggade munstycken. Tröttnade på att alltid behöva köra nozzelcheck o mecka.
Köpte istället Canon pro 1000 o den funkar klockrent, inget strul bara att köra. Den har stått ibland i 2 månader ändå inga problem.
Dessutom epsons service är rena skämtet så det blir aldrig en Epson igen.
Så om jag vore dig skulle jag kolla vilka Canon skrivare som har samma teknik som Canon pro 1000 om du inte behöver en skrivare som skriver A2+
Har även en Canon selpy skriver 10x15 till en kostad på ca 3 kr bilden. Den funkar klockrent till tjejen o kvaliten är motsvarande frontier/labb bild. Inga bläckpatroner i den.
Det är bekvämt med en skrivare men för att det ska funka bra så behöver du dels kalibrera din skärm. Hitta papper med bra fabriks profiler eller köpa en profil eller ett rop program som tex image print men det är överkurs om du inte gör väldigt mycket bilder o det finns bara till pro skrivare.

Hej,

Jag köpte Canon IP7250 för en 7-hundring. sladdrigt plastig, men funkar perfekt.
Tar litet tid vid start - skriver inte ofta - men sedan den vaknat och sprutat igenom så går det hyfsat fort.
För det priset är den helt OK, fina utskrifter som duger till A4.
Jag gör det enkelt, skriver ut direkt från jpg (har noterat att olika program kapar litet, ett @#¤) och får de färger och ljussättning jag känner igen från tagningen, papper Canon Glossy
Bläck tar jag från 123ink.se, som till synnerligen lägre priser har Canon original - tror inte man gör så bra fejk. Funkar till 100%.

-J!

Jag gjorde mig av med Epsons storformat skrivare pga ofta strul med igenkloggade munstycken. Tröttnade på att alltid behöva köra nozzelcheck o mecka.
Köpte istället Canon pro 1000 o den funkar klockrent, inget strul bara att köra. Den har stått ibland i 2 månader ändå inga problem....

Jag har en Epson Stylus Pro 4880 som jag köpte via annons här på FS för kanske fem år sedan. Den har fungerat perfekt hittills, trots lite sporadisk användning, och nu körde jag igång den igen efter att den stått still sedan december. Den skrev ut en testsida utan anmärkning direkt. Inget meckande! Men kanske lite overkill för TS´s utskrifter av 10*15 eller 13*18 cm.

Canon iX6850 är ganska billig och gör fina utskrifter. Den har 5 patroner och bläcket är prisvärt med XL-storleken.
Den får bra omdömen i olika tester.
Jag har inte haft något problem med min.

Bläckostanden är klart rimlig på Canon pro 1000
Jag har en Epson Stylus Pro 4880 som jag köpte via annons här på FS för kanske fem år sedan. Den har fungerat perfekt hittills, trots lite sporadisk användning, och nu körde jag igång den igen efter att den stått still sedan december. Den skrev ut en testsida utan anmärkning direkt. Inget meckande! Men kanske lite overkill för TS´s utskrifter av 10*15 eller 13*18 cm.
Jag har haft många epson skrivare pga förut hade dom bäst print kvalitet. Idag ögmora det dött lopp på den punkten mot canon.
Jag hade epson 2200 sedan 7880 sedan 7900 samtliga fick man mecka med trots jag använde lyftfuktare i rummet på inrådan av bortgångne Stefan Olsson.
Man fick alltid köra en nozzelcheck med epson med canons bedömer du typ aldrig göra det.
Jag har mängder av kollegor som tröttnat på strulet med epson o deras svindyra o kassa service organisation.
Det finns tom med en video när en kvinnlig fotograf slår sönder sin 7900 pga allt strul med den.

om du inte körde nozzelcheck o printade bilder oft då kom ränderna på bilden som Ett brev på posten.
Nu har jag haft min Canon pro 1000 i över 2 år o aldrig ett enda strul samt skulle printhuvet gegga ihop o paja kan du köpa ett nytt för vettiga pengar. Med epson då får du antingen en svindyr reparation så det lönar sig aldrig laga den.

jag avråder alla från att köpa epson pga deras teknik i skrivhuvet är inte bra.
Min gamla 7880 som jag sålde billigt till en kollega, den funkade när han fick den. Efter han åkt på semester i 4 veckor tvärdog den, geggade ihop fullständigt.
Han försökte med nålar, fönsterputs medel o mängder med tips från nätet. Det gick inte bara slänga skiten.
Det är bara att goggla på engelska om problem med epson skrivare så kan du skriva 100 nya biblar med allt om det.

varje gång man skulle köpa en ny epson så skulle problemet vara borta 😎

Pratar vi bläckskrivare så duger en vanlig multifunktionsskrivare för albumutskrifter, en vanlig 10x15-bild går knappt att skilja från en labbutskriven bild även med en relativt billig skrivare men prismässigt så är det inte inköpspriset utan driftkostnaden, speciellt priset på bläckpatronerna som är intressant. Man får känslan av att många tillverkare snudd på skänker bort sina skrivare bara för att man ska köpa dyrt bläck av dem senare. Om man kommer hem från en semesterresa och ska skriva ut alla bilder man tagit för att sätta i fotoalbum blir det snabbt billigare att beställa utskrift från ett labb och är snudd på lika snabbt eftersom utskrifter med bläckskrivare inte går fort. Man måste också hela tiden passa på med att fylla på papper och bläckpatroner när det tar slut.

Bläckostanden är klart rimlig på Canon pro 1000

Jag har haft många epson skrivare pga förut hade dom bäst print kvalitet. Idag ögmora det dött lopp på den punkten mot canon.
Jag hade epson 2200 sedan 7880 sedan 7900 samtliga fick man mecka med trots jag använde lyftfuktare i rummet på inrådan av bortgångne Stefan Olsson.
Man fick alltid köra en nozzelcheck med epson med canons bedömer du typ aldrig göra det.
Jag har mängder av kollegor som tröttnat på strulet med epson o deras svindyra o kassa service organisation.
Det finns tom med en video när en kvinnlig fotograf slår sönder sin 7900 pga allt strul med den.

om du inte körde nozzelcheck o printade bilder oft då kom ränderna på bilden som Ett brev på posten.
Nu har jag haft min Canon pro 1000 i över 2 år o aldrig ett enda strul samt skulle printhuvet gegga ihop o paja kan du köpa ett nytt för vettiga pengar. Med epson då får du antingen en svindyr reparation så det lönar sig aldrig laga den.

jag avråder alla från att köpa epson pga deras teknik i skrivhuvet är inte bra.
Min gamla 7880 som jag sålde billigt till en kollega, den funkade när han fick den. Efter han åkt på semester i 4 veckor tvärdog den, geggade ihop fullständigt.
Han försökte med nålar, fönsterputs medel o mängder med tips från nätet. Det gick inte bara slänga skiten.
Det är bara att goggla på engelska om problem med epson skrivare så kan du skriva 100 nya biblar med allt om det.

varje gång man skulle köpa en ny epson så skulle problemet vara borta 😎
Det där stämmer bra med min visserligen begränsade erfarenhet Epson vs Canon. En 3800 som skrev ut superfint men trasslade då och då. En Pro-1000 som lätt kan stå oanvänd sex veckor utan att ha några som helst problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar