Annons

Hur direktvisa tagna bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej Nikondiggare,

Hur ska vi koppla kamera till dator för direktvisning efter exponering?

Vi ska introducera fotoklubbens nya studio med en ”prova på kväll”. Vi har tänkt använda en kamera (D100 el. D2x) och vill koppla den till dator för direktvisning efter exponering. Vi vill att tagen bild ska visas direkt på datorn (som ska kopplas till projektor) utan att behöva göra något annat än att ta bilden (inte mecka med datorn mellan varje exponering). Hur göra? Vad behövs (hård-/mjukvara)? Finns det några freeware-program som fixar biffen?

/Erik

Nikon Capture är det som gäller. Hårdvaran som behövs är den medföljande usb-kabeln (till d2x kanske det är firewire?)

NC finns som 30-dagarsdemo som torde gå att använda för demoändamål.

Om ni inte behöver högsta bildkvalitet ut så är det enklare att använda kamerans AV-kabel, den kan ni kanske koppla direkt till projektorn.

Ja, det är ju en mycket smartare lösning. Det borde väl vara projektorn som är den svagaste länken och således lika bra kvalitet?

jimh skrev:
Ja, det är ju en mycket smartare lösning. Det borde väl vara projektorn som är den svagaste länken och således lika bra kvalitet?

Nja, AV-ut borde ju vara matchat i upplösning mot vanliga tv-apparater (dvs. antagligen lägre än projektorns) och dessutom visas väl bara den lågupplösta preview-JPGen (?), så lite sämre blir det nog. Prova och se om kvaliteten är acceptabel.

Visst tusan. Den kanske bara skickar ut en sån där 120-kilopixlarsbild eller vad det nu är i kamerans bildskärm? Jag har aldrig testat att köra tevekabel och har dålig koll på hur teve funkar.

Det var sannerligen snabba svar, tackar!! Vi får prova båda lösningar. Jag kikade på Nikons hemsida och Capture finns som 30-dagars demo utan några nedskärningar på funktionalitet. Vi får prova:

- Capture, bilder tas i jpg men låg upplösning för snabb överföring och visning.

- AV-uttaget rakt ned i projektorn.

Återkommer med feedback när vi provat. Om det är någon annan som provat och har erfarenheter att dela är jag tacksam.

/Erik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto