Annons

Hur bra/illa kommer det bli?

Produkter
(logga in för att koppla)

NorthernLight

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med ett företag som vill köpa två bilder av mig som jag tagit för länge sedan med en 350D. Bilderna är i RAW-format och håller måtten 3072 x 2048 pixlar. Företaget har tänkt trycka dessa bilder på banderoller som håller måtten 2,5x3 resp 2,5x4 (!!). Iom formatet kommer en beskärning att behövas och pixlar gå förlorade.

Det kommer tryckas i 70dpi på duk (canvas el dylikt). Frågan är nu hur bra/illa det kommer bli?

Tjejen på tryckeriet var aningen skeptisk och mena att det är bäst att inte hålla på och interpolera utan istället trycka bidlerna som dom är för då skulle dom inte bli lika "suddiga" (!?)

Banderollerna ska användas till en mässa.

Tacksam för svar!
 
Du kan ju testa att interpolera till stora formatet, lägga på skärpaoch sedan klippa ur en liten del som skrivs ut. På så sätt borde du få ett hum om hur det kommer att se ut. Du behöver förstås ta med betaktningsavståndet som en aspekt.
 
NorthernLight skrev:
Företaget har tänkt trycka dessa bilder på banderoller som håller måtten 2,5x3 resp 2,5x4 (!!).

Jag menar givetvis enheten meter.

Jo det är ju det man borde göra, men tyvärr är det lite för tajt om tid för att hinna med detta. Tänkte om någon vet om det över huvud taget blir acceptabelt resultat?
 
Beskär bilden till 254*253 cm med beskär verktyget utan att skriva nå dpi. Sedan så tar du förstoringsglaset och trycker i utsktifts storlek i rutan uppe i PS. Sedan kan du ta måttet som ligger vid pipetten och mäter på bilden så det blir 30 cm, ta sedan en linjal och mät på skärmen, förstora eller förminska bilden med förstorningsglaset eller i rutan överblick tills det stämmer med linjalen. Då har du fått kvaliten i utskrift.

MVH Ralf
 
Provade att göra det själv med en bild. Kvaliten är helt OK. gå ca 1,5 m från skärmen.

MVH Ralf
 
Så %&@#_§~% svårt är det väl inte?

70 ppi på 4 meter = 11024 pixlar. Interpolera.

70 ppi på ett A4 = 818 x 579 pixlar. Skriv ut och bedöm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.