ANNONS
Annons

Hur bra actionbilder (djur) kan man få med kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandoouue

Medlem
Har tänkt att jag ska spara pengar till en systemare, men så länge tänkte jag önska mig en liten kompakt som jag sedan också kommer att få användning för då jag inte orkar släpa på en system..

Har spanat lite på ixus kamerorna, powershot serien (640 eller 710) och nikon p5000... Mest vill jag väl fota porträtt på djur och människor och sedan agility, lydnad och övriga fartbilder på hundar.. Så nu undrar jag vilken är den bästa kompakten till det endamålet? tror ni att P500 skulle vara bra?

Mvh Manda

(blir lad över att få se "fartbilder" tagna med kompakter ;))
 
Actionbildtagen med världens sämsta kamera.
 

Bilagor

  • img0175.jpg
    img0175.jpg
    65.4 KB · Visningar: 487
En till från samma kamera.
 

Bilagor

  • img0170.jpg
    img0170.jpg
    60.6 KB · Visningar: 485
Canon powershot a710IS
 

Bilagor

  • img_0944.jpg
    img_0944.jpg
    35.8 KB · Visningar: 458
Skaffa en A710IS för då kan du fokusera manuellt så att du slipper vänta på att kameran hittar fokus.
Jag brukar ställa in fokus på oändligt och blända ner till 4,5 då är det alltid skarpt förutom om objektet är 1 meter eller närmare.
 
Canon Digital Ixus 400 igen.

Trist med det urfrätta vita och min dåliga skärpning med det är inga problem med att fånga själva farten - lås avtryckaren halvvägs ner så fokus (och exponering?) låses så förkortas avtrycksfördröjningen avsevärt.

Anna Hassö på Lord Calvert på Ribban i Malmö -04.
 

Bilagor

  • 114_1456_fotosidan_20070701.jpg
    114_1456_fotosidan_20070701.jpg
    95.2 KB · Visningar: 409
Kolla upp begagnat marknaden först, jag tror att en Canon 350D kan du nog få tag på med tillhörande kitoptik för 2000-3000 kronor, sen finns det ju äldre modeller, som 300D.

Om du funderar på system senare kan du kolla begagnat först. Vad det handlar om är att kunna pruta, leta reda på en kompis som kan om du inte gör det.Men en kompakt kamera har väl de flesta sen i vilket fall.

Kompakt kameran är bra, därför att då kan fotografen fokusera på komposition och låta kameran sköta all teknik, mycket skönt i början i alla fall.

Hoppas du hittar rätt grejj.
 
Det är väl bara att inse - actionfoto är en "gren" där kompakterna kommer till korta. Den största nackdel tycker jag är den lilla sökaren (eller avsaknaden där av). Det gör det svårt att följa ett rörligt motiv. Lägg därtill lite långsammare autofokus, ofta lite för kort zoom osv så är det bara att konstatera att det är en riktig utmaning att få till det.

Jag försökte fota lite motorsport med min A710 IS och det var verkligen inte lätt men det är i alla falla en kamera som kan funka om kraven inte är alltför stora. Fokusen är ganska rask tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.