Annons

Hur bra är lightroom - egentligen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Årjäng

Aktiv medlem
Jag har varit jättenöjd med LR - fram tills nu. Men nu börjar jag att fundera. Jag har fotat lite fåglar (örn och lunnefågel) och kommer hem med ca 2000 bilder. Merparten av dessa är ju inte så jättebra...
De dåliga sorterar jag ut med flaggor. När jag sen ska ta bort dessa så går det inte. Jag vill ju ta bort dessa från hårrdisken och LR med hjälp av delete. Då svarar LR 'The file named "_MG_3236.dng" could not be moved to the Recycle Bin.'
Någon som har haft samma problem eller några liknande problem och lösningar ?

Peter
 
Det händer mig också ibland om jag skall "deleta" många filer.
Men det går bra att markera dem som är kvar en gång till och göra delete så försvinner de.

Fungerar för hund och hästbilder. Kanske svårare med örn och lunnefågel.... ;)
 
Jo, jag har haft samma problem och har det fortfarande:) Men jag har kommit på att jag kan inte kasta bort filen innan den laddat klart. Så när "loading" har försvunnit är det bara att radera.

Hoppas att det är lösningen för dig med!
 
Det händer mig också ibland om jag skall "deleta" många filer.
Men det går bra att markera dem som är kvar en gång till och göra delete så försvinner de.

Fungerar för hund och hästbilder. Kanske svårare med örn och lunnefågel.... ;)

DEt verkar nog inte som om det fungerar med örn och lunnefågel. Har provat ca 100 ggr och startatom ett antal gånger. INGET hjälper.
 
Jo, jag har haft samma problem och har det fortfarande:) Men jag har kommit på att jag kan inte kasta bort filen innan den laddat klart. Så när "loading" har försvunnit är det bara att radera.

Hoppas att det är lösningen för dig med!

Verkar inte vara lösningen på mitt problem i alla fall.
Load har varit klart i ett antal timmar nu.
:)
 
Har du testat att använda Lightrooms inbyggda funktion "Refine Photos"? (Heter tydligen "Delete rejected photos" numera).

Har du Vista? Det låter som att det kan vara UAC som bråkar med Lightroom. Prova att köra Lightroom som administratör.
 
Har du Vista? Det låter som att det kan vara UAC som bråkar med Lightroom. Prova att köra Lightroom som administratör.[/QUOTE]

Det var LÖSNINGEN. Nu är jag mycket gladare i LR.
Tack

Vad mera för problem har ni upplevt i LR ?
Det måste finnas problem/lösningar sdomn kan komma väl till pass.
 
Har du Vista? Det låter som att det kan vara UAC som bråkar med Lightroom. Prova att köra Lightroom som administratör.

Vista + UAC = Slutgiltiga beviset för att djävulen själv är designer åt Microsoft.
Går inte en dag utan att program startas, rutor poppar, svordomar fälls, irritationen stiger.

Gud vilken menlös funktion. Och ett suveränt tips :)
 
stäng av skiten istället!
Kontrollpanel -> Användarkonton och säkerhetför familjen -> Användarkonton -> aktivera eller inaktivera användarkontroll

/Stefan
 
Hur gör man det?

Jag har samma problem med att det inte går att radera vissa filer.

//Bee

Högerklicka på LR-ikonen på skrivbordet och välj alternativet "Kör som administratör" eller "Run as administrator".

Fast jag har INGA problem med LR i Vista. Funkar även i Windows 7 faktiskt.

/Sten
 
Vista + UAC = Slutgiltiga beviset för att djävulen själv är designer åt Microsoft.
Går inte en dag utan att program startas, rutor poppar, svordomar fälls, irritationen stiger.

Gud vilken menlös funktion. Och ett suveränt tips :)

Jag läste för något år sedan en intervju med en utvecklare på MS som avslöjade att idén med UAC är att den ska irritera till förbannelse. Poängen var/är att få marknaden att efterfråga tredjepartsprogram som inte kräver administratorrättigheter. M$ har ett lite anorlunda tänk kring det här med säkerhet :D
 
Jag läste för något år sedan en intervju med en utvecklare på MS som avslöjade att idén med UAC är att den ska irritera till förbannelse. Poängen var/är att få marknaden att efterfråga tredjepartsprogram som inte kräver administratorrättigheter. M$ har ett lite anorlunda tänk kring det här med säkerhet :D

Nja, skulle snarare påstå att det är MS som försöker rätta till en tidigare (större) tankemiss om det här med rättigheter snarare än något annat. Att kräva lösenord för att köra program som admin är ju mer eller mindre standard på de flesta andra operativsystem (tänker framförallt på OS X, Linux, *BSD etc) :)
 
Nja, skulle snarare påstå att det är MS som försöker rätta till en tidigare (större) tankemiss om det här med rättigheter snarare än något annat. Att kräva lösenord för att köra program som admin är ju mer eller mindre standard på de flesta andra operativsystem (tänker framförallt på OS X, Linux, *BSD etc) :)

Problemet ligger väl i att de flesta anser sig vara "admin" över sin egen dator och vill gärna kunna använda den i dagligt bruk, där de trots allt som oftast loggat in med lösen eller fingeravtryck, utan att hela tiden tillfrågas om de verkligen är helt säkra på att de vet vad de gör.
Vill du verkligen läsa det här inlägget? [Ok] [Avbryt]
Är du helt säker? [Ok] [Avbryt]
Är du verkligen admin så att du kan ta ett sånt beslut? [Ok] [Avbryt]

PS. Jag tycker Lightroom är bra, mest för att jag gillar keyword funktionen. Allt annat kör jag i CS4, eller i värsta fall NX2. DS.
 
Problemet ligger väl i att de flesta anser sig vara "admin" över sin egen dator och vill gärna kunna använda den i dagligt bruk, där de trots allt som oftast loggat in med lösen eller fingeravtryck, utan att hela tiden tillfrågas om de verkligen är helt säkra på att de vet vad de gör.
Vill du verkligen läsa det här inlägget? [Ok] [Avbryt]
Är du helt säker? [Ok] [Avbryt]
Är du verkligen admin så att du kan ta ett sånt beslut? [Ok] [Avbryt]

Ptja, jag kör själv mac som har en rättighetsmodell som Microsoft äntligen försöker uppnå, där alla program som verkligen inte behöver köras som admin körs som min vanliga användare. Och då jag slipper leva med konsekvenserna av mina åsikter, så tycker jag att det är helt okej att man förpestas av sådär många frågor tills alla relevanta tredjepartsappar har fixat till sina implementationer :)
 
Nja, skulle snarare påstå att det är MS som försöker rätta till en tidigare (större) tankemiss om det här med rättigheter snarare än något annat. Att kräva lösenord för att köra program som admin är ju mer eller mindre standard på de flesta andra operativsystem (tänker framförallt på OS X, Linux, *BSD etc) :)

Nja och nja, det var altså M$ egna utvecklares ord, inte mina. Tyvärr minns jag ju inte i vilket sammanhang jag läste intervjun, så det blir svårt att hitta den igen.

Dock håller jag givetvis med dig, men som sagt, det var utvecklarens egna ord. I praktiken är dock kontentan av det du säger och det han sa densamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.