Annons

Hur blir skärpedjupet egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

har funderat en del kring hur jag på ett relativt snabbt sätt kan bedöma var skärpedjupet börjar och slutar någonstans. Med en fast optik monterad går det ju ganska lätt att läsa av det på objektivet, men när jag har min 18-70 zoom monterad (har en Nikon D70) har jag ju inte den möjligheten. Eller? Har provat med den här "nerbländningsknappen" men tycker inte det fungerar något vidare, det blir mest mörkt i sökaren. Så frågan är alltså när jag står där och har komponerat min bild så vill jag veta var skärpdjupet börjar någonstans, och var det sen slutar. Hur tar jag reda på det?

/Måns

Jag tycker att man får en rätt bra känsla för det med tiden. nedbländningsknappen är, IMO, mest användbar vid makrofoto.

Vill man ha så stort skärpedjup som möjligt så kan man ha en hyperfokaltabell med sig.

Vill man veta exakt (skärpedjup är ju lite godtyckligt och beror dessutom på hur stor den slutliga kopian görs, så det är inte sådär exakt eg) hur långt framför och bakom man har fokus så finns det program och grejer för att räkna på det med handdatorer/mobiltelefoner.
Kanske kan du hitta något matnyttigt här:
http://www.dofmaster.com/

ANNONS