Annons

Hur blir jag av med välvda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem

Medlem
Jag är en amatörfotograf, lika dålig som en vanlig turist men jag vill bli bättre.

Jag har nu en Canon 400d.

När jag plåtar saker så blir raka linjer välvda, och inte lite, nästan fisheye. Jag är säker på att det har med bländare och slutare för jag använder i princip alltid helautomatik eftersom jag är en noober på området.
Finns det något enkelt tips för mig att bli av med detta?

Titta på bilden, väggen går upp på båda kanter och det är en rak vägg i verkligheten, alla mind bilder ser ut så här.

Bilagor

• fisheye.jpg
    fisheye.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,265
Det har ingenting med slutare och bländare att göra. Vad dessa gör kan du läsa dig till i andra trådar. Det har istället med brännvidden och avståndet till motivet att göra. Ju mer vidvinkligt ett objektiv är desto mer tunnformig tenderar distortionen att bli. Din fisheye-liknelse är alltså inte så dum. Ju närmare du står motivet, desto kröktare blir linjerna. På tele-brännvidder kan ibland linjerna krökas åt andra hållet, då kallas distorsionen kuddformig.
Dyrare objektiv kan vara korrigerade så de kröker linjerna mindre. Fasta objektiv är ofta bättre än zoomar.
Om du har ett zoomobjektiv hjälper det nog om du ställer dig lite längre från motivet och zoomar in lite istället. Använd helst inte vidaste läget om du vill undvika distorsion.

Min erfarenhet är att det oftast blir mindre distortion om du ökar brännvidden något. Dock är "välvda linjer" lätt att fixa till om du har PS?

aha. Det var ett bra tips för en nybörjare, jag hade inbillningen att jag alltid försökte att ha noll zoom. Tack för det.

Fisheye, nu tog du väl i lite?

Gissar att ditt objektiv är ett EFS 18-55mm
Problemet ligger i objektivet. Det är distortion som är mycket vanlig i de flesta zoomar i vidvinkelläget.
Titta på testen i länken nedan.
http://www.photozone.de/Reviews/Can...18-55mm-f35-56-ii-test-report--review?start=1
Prova att ta några bilder på en något längre brännvidd t ex 35-55mm.
Det är också viktigt att du placerar dig och fotograferar helt vinkelrät när du jobbar i vidvinkelläge

Du kan rätta till det i något bildbehandlingsprogram som t ex Elements eller PaintshopPro.
Även Canons rawkonverteringsprogram, DPP, har en funktion för att fixa till olika objektivs brister.

Edit
Jaha, jag vaknade visst lite sent.

Hej!

Köp programmet PT Lens, det korrigerar dom flesta distorsioner hos ett objektiv. Går även att använda som plug-in direkt i Photoshop.

Det kostar med dessa tiders dollarkurs under 100:- SEK.

Jonathan Johansson skrev:
Hej!

Köp programmet PT Lens, det korrigerar dom flesta distorsioner hos ett objektiv. Går även att använda som plug-in direkt i Photoshop.

Det kostar med dessa tiders dollarkurs under 100:- SEK.
Då passar jag på att tipsa om ett fritt alternativ: lensfun

Har pillat litegrann men har inte orkat sätta mig in i det, än så länge är det aningen krångligt att installera osv. Vet inte ens om det fungerar till windows. Men värt att hålla ögonen på i framtiden!

Kolla deras hemsida. Gå till Distorsion, välj Complex Distorsion och jämför resultatet mellan PhSh och PTLens. Bilda Dig en egen uppfattning - sätt det sedan i relation till priset - USD15.

MindGem skrev:
aha. Det var ett bra tips för en nybörjare, jag hade inbillningen att jag alltid försökte att ha noll zoom. Tack för det.

Menar du med "noll zoom" att objektivet är inställt på 18mm? I så fall är det helt enkelt en brist på ditt objektiv (som finns i stort sett på alla, nästan oavsett prisklass) som gör att raka linjer ser böjda ut.

Du kan se det tydligt på ett avfotograferat rutmönster, som på denna testsajt:

http://www.photozone.de/Reviews/Can...18-55mm-f35-56-ii-test-report--review?start=1

Där ser du också att problemet är helt borta om du i stället använt brännvidden 55m, dvs andra änden av ditt omfång. Felet försvinner gradvis ju längre brännvidd du använder på det objektivet.

Jag har förutsatt att du använder standardobjektivet 18-55mm.

Per.

PS. Ursäkta peranders, detta hade du ju redan sagt, och dessutom pekat på samma sajt! Jag läste tråden slarvigt. DS

Senast ändrad:
Testar ptlens men den vill få brännvidden kalibrerad, hur kalibrerar man?

Bäst resultat får du om du zoomar in och backar, 30-40 mm borde inte ge någon större distortion. Dataprogram i all ära men det är dessutom bra för din kunskap att lära dig hur olika brännvidder förvränger. Var inte rädd för att flytta på dig !

/ Erik

Robin Gyllander skrev:
Verkar så himla luddigt skiter i detta program ps funkade fint förut inte vart det sämre nu.
Vad för kamera och objektiv har du använt när du tog bilden du försöker korrigera? Kan du manuellt välja kamera och objektiv i PTLens? Om inte, prova att stänga av auto detect i options...

M.v.h. Jonathan

Fått ordning på allt nu och det funkar bra ominstallerade allt bara.

perstromgren skrev:

PS. Ursäkta peranders, detta hade du ju redan sagt, och dessutom pekat på samma sajt! Jag läste tråden slarvigt. DS

Helt Ok
Det har visst hänt någon gång att jag själv läst lite slarvigt samt svarat sent :)

Mvh
Pa

Ptlens funkar häpnadsväckande bra.

Bilagor

• img_6813.gif
    img_6813.gif
    59.3 KB · Visningar: 231
Nu har jag köpt programmet :D
Tog 1 v att övertala mamma att få låna hennes kort.
177 Spänn så säjer jag bara köpköp

ANNONS