Annons

Hur blir jag av med välvda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem

Medlem
Jag är en amatörfotograf, lika dålig som en vanlig turist men jag vill bli bättre.

Jag har nu en Canon 400d.

När jag plåtar saker så blir raka linjer välvda, och inte lite, nästan fisheye. Jag är säker på att det har med bländare och slutare för jag använder i princip alltid helautomatik eftersom jag är en noober på området.
Finns det något enkelt tips för mig att bli av med detta?

Titta på bilden, väggen går upp på båda kanter och det är en rak vägg i verkligheten, alla mind bilder ser ut så här.

Bilagor

• fisheye.jpg
    fisheye.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,265
Det har ingenting med slutare och bländare att göra. Vad dessa gör kan du läsa dig till i andra trådar. Det har istället med brännvidden och avståndet till motivet att göra. Ju mer vidvinkligt ett objektiv är desto mer tunnformig tenderar distortionen att bli. Din fisheye-liknelse är alltså inte så dum. Ju närmare du står motivet, desto kröktare blir linjerna. På tele-brännvidder kan ibland linjerna krökas åt andra hållet, då kallas distorsionen kuddformig.
Dyrare objektiv kan vara korrigerade så de kröker linjerna mindre. Fasta objektiv är ofta bättre än zoomar.
Om du har ett zoomobjektiv hjälper det nog om du ställer dig lite längre från motivet och zoomar in lite istället. Använd helst inte vidaste läget om du vill undvika distorsion.

Min erfarenhet är att det oftast blir mindre distortion om du ökar brännvidden något. Dock är "välvda linjer" lätt att fixa till om du har PS?

aha. Det var ett bra tips för en nybörjare, jag hade inbillningen att jag alltid försökte att ha noll zoom. Tack för det.

Fisheye, nu tog du väl i lite?

Gissar att ditt objektiv är ett EFS 18-55mm
Problemet ligger i objektivet. Det är distortion som är mycket vanlig i de flesta zoomar i vidvinkelläget.
Titta på testen i länken nedan.
http://www.photozone.de/Reviews/Can...18-55mm-f35-56-ii-test-report--review?start=1