Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir Era bilder från Fujidirekt.se

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Fujidirekt är grymt snabba och billiga, MEN alla mina bilder blir väldigt mörka och har oftast en grönaktig nyans.

Jag har inte kalibrerat skärmen ännu (Eizo flexscan S2431W), MEN jag har tidigare beställt fotoböcker från fujidirekt och dessa kom levererade i perfekt färgåtergivning, ljusstyrka etc. jag var väldigt nöjd med dessa!

Väldigt fina utskrifter i fotoboken från samma bolag; Då kan man inte låta bli att undra, slarvar dom på de vanliga utskrifterna eller varför blir just dom mörkare, kraftigare i färgerna samt med dålig färgåtergivning?


Min "cocktail"bild på min presentation blev tex. så pass mättad i färgerna att det ser ut som om jag haft en helt ogenomskinlig vätska i glasen.

Dessutom blir inte heller hela bilden med från Fujidirekt, jag hade gjort en svart ram kring några foton i photoshop men denna var beskuren längs ena kanten. Inte så snygggt.
När jag laddar upp mina bilder på deras hemsida står det tex. "Du har laddat upp 98bilder, 95 av dessa har vi justerat..." Kan detta vara orsaken till mina problem?

Hur ser Era bilder ut som är levererade från fujidirekt? Har någon skickat in exakt likadana bilder till crimson och jämfört?

Läge att reklamera?
 
Senast redigerad av en moderator:
I förra årets test av färglabb i K&B som jag gjorde så fick Fuji bra betyg. Bilderna motsvarade i stort vad min hårdvarukalibrerade skärm gjorde. Om det är så att du ökat färgmättnad, så kan det fortfarande se bra ut på din skärm (beroende på vilken profil du använder). Men labbet kanske inte klarar att återge dessa färger. Det är därför som man har softproofing med gamutvarning. Det kräver iofs en icc-profil, något som fuji inte tillhandahåller. Men du kan ju ladda hem crimsons icc-profil och se om denna ger några varningar.

Angående autokorrigering: Välj bort denna när du laddar upp bilder.

PS. Crimson är bäst och har varit så de tre senaste åren. Dock börjar de vanliga labben komma ifatt. Qpix är ett annat bra labb
 
I förra årets test av färglabb i K&B som jag gjorde så fick Fuji bra betyg. Bilderna motsvarade i stort vad min hårdvarukalibrerade skärm gjorde. Om det är så att du ökat färgmättnad, så kan det fortfarande se bra ut på din skärm (beroende på vilken profil du använder). Men labbet kanske inte klarar att återge dessa färger. Det är därför som man har softproofing med gamutvarning. Det kräver iofs en icc-profil, något som fuji inte tillhandahåller. Men du kan ju ladda hem crimsons icc-profil och se om denna ger några varningar.

Angående autokorrigering: Välj bort denna när du laddar upp bilder.

PS. Crimson är bäst och har varit så de tre senaste åren. Dock börjar de vanliga labben komma ifatt. Qpix är ett annat bra labb

Tack för ett utförligt svar!
Det lustiga är ju som sagt att utskrifterna i fotoböckerna blev Väldigt identiska med vad min skärm visar.
Kan du förklara detta med ICC profil lite närmre?
Vad är din allmänna rekomendation i mitt fall?
 
Jag upplever bilderna från Fuji som övermättade och utbrända i färgerna.
Gjorde för ett tag sen ett test och beställde samma bilder från 3 olika firmor.
Fujidirekt, Scandinavian fotolab och Extrafilm, och faktum är att Extrafilms bilder var de som matchade bäst hur de såg ut på min skärm.

Har ännu inte testat Crimson, men ska göra det för nästa beställning
 
Ang. fotoböckerna...

så är ju det en helt annan produkt,inte fotografiskt papper utan tryckta eller utskrivna på en digitalprinter. och om jag inte minns fel görs de av en annan firma.
Så va det iaf. när jag gjorde min bok via fujidirekt. Visserligen några år sen så de kan ju ha ändrats. Fina blir böckerna hur som helst.
 
Enda jag har att anmärka på är beskärningen av bilderna som ibland kan vara rent ut sagt KASS, i övrigt är färger, nivåer osv mkt bra.
 
På dvd

Skickar en gång om året in de bilder jag ska ha i mina fotoalbum. Beskär dem till 3:2 och har inte haft problem med att bilden blir ytterligare beskuren. Har bara positiva erfarenheter av Fuji. Då jag körde analogt fungerade det ochså jättebra.
Har aldrig provat att skicka upp bilderna med internet.
Chras
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.