Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blev detta porträttförsök? Vad gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Plockade upp mina D-lite 4 för o prova idag.
Tog en bild och skulle vilja ha lite input om hur den blev. Konstig fråga kanske men jag är somsagt väldigt ny på detta med ljus och blixtar.

Så, bortse från en risig modell (jag) och ge komentarer om vad jag skulle gjort anorlunda, inte som modell utan som fotograf ;). Vad jag ska/kan göra nu för att göra bilden bättre, behöver jag justera färger tex? Är den för blank? Osv.

Här använder jag en blixt med softbox snett uppifrån framifrån höger från kameran sett ställd på "5.0" samt en reflexskärm från vänster. Har den andra blixten snett bakifrån vänster ställd på "3.0" för att belysa håret som blir väldigt svart annars, även denna med softbox.
Fotograferar med auto-vitbalans, f/11, 1/160s. 50mm.

Obs, denna bilden har jag inte gjort nånting med i datan...
Större bild finns i mitt album

/Matte
 

Bilagor

  • _MG_3650-Redigera.jpg
    _MG_3650-Redigera.jpg
    28.3 KB · Visningar: 1,069
Kände mig inte redo för det än. Detta är ju ingen "Bild" mer ett haövtaskigt försök...
Sjölv tycker jag att ljuset blev skapligt, mer färgerna som känns lustiga...
Villa bara om nån med mer erfarenhet ville säga vad jag ska ändra på för att få bilder som denna bättre..
 
Tycker att ljussättningen funkar fint. Aningen överexponerat på höger sida kanske. Bakgrunden ser förskräcklig ut tyckar jag. Den är alldeles för orolig och gräll för att inte ta väldigt mycket uppmärksamhet från ansiktet. Beskär lite i överkant eller sikta lite lägre nästa gång...
Fin modell!
Testa också att sätta vitbalansen manuellt mot något neutralgrått. Bilden ser aningen varm ut (antagligen har bakgrundens färg lurat automatiken). Det passar ju ganska bra i det här fallet men om du vill ha fullständig kontroll är det nog lättare att utgå från en originalbild med neutral vitbalans.
 
Bara på kul gjorde jag ett försök att sänka den främre blixten ett steg. Ögonen blev lite mörkare, skuggan på halsen mer framträdande.
justerade svart/vitpunkt oxå för att försöka få vitbalansen att stämma bättre. Tyvär blev bilden lite ljusare av detta vilket jag inte räknat med :). Men den blev lite lägre exponerad iallafall.
Samma bakrund men får stryka ett vitt lakan till nästa gång.

Såg oxå att den första bilden var lite ur focus vilket gjorde att pormaskarna syntes mindre.. Hmm... Den nya blev lite blankare oxå, kanske pga detta..

Ja, måste gå o jobba så får förtsätta med detta imorgon.
 

Bilagor

  • _MG_3654-Redigera.jpg
    _MG_3654-Redigera.jpg
    36.3 KB · Visningar: 949
Vill du ha kritik på en bild så lägg in den i en bildpool.
Men herregud. Varför alla dessa bittra kommentarer om att bilden måste ligga i en pol när man laborerar med ljussättningar eller liknande?


Jag tycker exponeringen fungerar någorlunda bra. Bakgrunden distraherar mig dock nåt fruktansvärt. En enfärgad fond hade ju varit bättre. Jag hade nog sänkt högra blixten också då jag tycker du får en lite väl skarp skugga under näsan som kan vara bra att få bort. Fortsätt labba. :)
 
Hmm, sitter på jobbdatorn nu och här ser bilden helt vansinnig ut???
Hoppas den är min Mac hemma som visar mest korrekt bild, och att ni ser den som jag gör hemma och inte som det ser ut på min jobbdator :/

Ska jag rikta blixten mer framifrån för att få bort skuggan?? Eller bara sänka effekten?
/M
 
Hmm, sitter på jobbdatorn nu och här ser bilden helt vansinnig ut???
Hoppas den är min Mac hemma som visar mest korrekt bild, och att ni ser den som jag gör hemma och inte som det ser ut på min jobbdator :/

Ska jag rikta blixten mer framifrån för att få bort skuggan?? Eller bara sänka effekten?
/M

Uppåt, så att ljuset studsar mot taket. Använder du kamerans inbyggda blixt får du slagskugga och ett direkt-i-ansiktet-ljus som du har på bilden ovan :)
 
Får en känsla av att din softbox står mellan 1 och 2 meter från "modellen". Flytta den i så fall så nära "modellen"du kan och rikta den snarare halvvägs framför modellens ansikte och sänk effekten till samma exponering som du har nu. Detta ger ett mjukare ljus. Höj postitionen på ditt hårljus som för övrigt ger ett fint rimlight på kinden men gärna får riktas lite mer mot håret. Använder alltid ett honeycomb/raster för hårljus.
Modellen kan hålla ett gråkort i handen på första bilden, sedan justerar du vitbalansen efter det på din råfil i datorn. Då kan du köra på AWB och sluta fundera på WB.
 
Du kommer säkerligen märka om du förstås inte redan har gjort det, fotografera med studio blixtar är inte helt enkelt om man vill få en snygg ljussättning.

En bra utgångspunkt för enkla porträttbilder kan vara att ställa blixten i ca 45-65 graders vinkel till ansiktet på modellen, sedan en vit reflektorskärm om du vill "höja" ljuset på den skuggade sidan på modellen, i vilken vinkel reflexskärmen ska vara i får du testa dig fram till, slå på ledljuset och vinkla runt skärmen för att se när skuggorna mjukas upp.

Personligen tycker jag porträttbilder utan skugga blir som vilken bild som helst, med lite skuggor blir bilden mera levande och ser inte lika platt ut.

Om du vill ha ett snygg hårljus bakifrån på modellen behöver du ha en reflektor med raster eller en spootkon monterad istället för en vanlig reflektor som oftast följer med till blixtarna, dessa standard reflektorer har en för stor spridningsvinkel för att ge den effekt man oftast vill åt med hårljus.

Om du har möjlighet testa även att variera avståndet mellan modell och bakgrund för att få olika mycket ljus på bakgrunden, finns givetvis fler sätt att minska ljuset på bakgrunden men detta är enkelt att testa.

Nått jag starkt kan rekommendera är att gå en studiofoto kurs med någon erfaren lärare, har själv gått en sådan kurs, efter kursen blev fotograferingen enklare med studioblixtar, framför allt förstår jag mera varför det blir som det blir med olika tillbehör osv.
Vet ej om det är uppskattat om jag skriver ut vart jag gick kursen så skippar den delen då det säkerligen kan uppfattas som reklam.
Skicka PM så svarar jag på den frågan.
 
Ja, skuggor tycker jag definitivt att det ska vara. :) Man brukar väl säga att det bör vara ett stegs skillnad mellan ansiktshalvorna. Eller låter det tokigt?
 
Får en känsla av att din softbox står mellan 1 och 2 meter från "modellen". Flytta den i så fall så nära "modellen"du kan och rikta den snarare halvvägs framför modellens ansikte och sänk effekten till samma exponering som du har nu. Detta ger ett mjukare ljus. Höj postitionen på ditt hårljus som för övrigt ger ett fint rimlight på kinden men gärna får riktas lite mer mot håret. Använder alltid ett honeycomb/raster för hårljus.
Modellen kan hålla ett gråkort i handen på första bilden, sedan justerar du vitbalansen efter det på din råfil i datorn. Då kan du köra på AWB och sluta fundera på WB.


Japp, den står ca 1,20. från ansiktet..
Nu riktade jag den rakt framför brösten om man säjer, sedan vred jag ansiktet o tittar in i kameran. ca 45grader. Den är vinklad lite uppifrån oxå. Detta syns väll på skuggan..
Börjar känna att jag tog i lite för mycket när jag valde blixtar... D-lite 4 kanske var förstora för detta ändamål. Eller man kan ju gå upp några steg i bländare oxå men f11 ska vara optimalt har jag hört.

Det stora problemet är att jag tar bilder på mig själv nu. Man ser ju inte riktigt innan man tar bilden hur ljuset ligger. Har man en modell att ställa in emot så ser man kanske lite lättare hur det blir.

Men exponeringen käns ok? Det tycker jag är svårt att se på nått sätt... Det ser ljusare ut i datorn än på kamerans display...
Ska prova att ställa softboxen lite närmare och prova lite andra vinklar, ställa den lite närmare kameran tex.
 
Bildskärmen bör du ha kalibrerad för att bedömma med och displayen på kamerna kan du bortse ifrån helt. Däremot kan ju histogrammet vara till hjälp. Det enklaste och snabbaste är att skaffa en ljusmätare. Mät upp F8 mot ansiktet och ställ kameran på samma. Klart. För övrigt är F8 väldigt normalt värde och optimalt för de flesta objektiv. F11 är säkert lika ok, men du har rätt i att Dlite 2 ahdee räck till för ofta vill man sänka effekten mer än vad blixten klarar. Det är absolut inte samma sak att flytta blixten från modellen.
 
Prova med att öka avståndet mellan objekt och bakgrund, det är ju ganska mycket vitt i bakgrunden och det lyser lite för mycket för att vara behagligt, med större avstånd till bakgrunden når inte lika mycket av blixtens ljus dit. Det är ju objektet som skall framhävas och med f/11 och för litet avstånd får du för mycket skärpa på bakgrunden.
Öka avståndet till 2 meter och testa med f/8 (kanske f/5,6 fokusera på ögonen)
Nu borde ljusstyrkan på bakgrunden vara något dovare och objektet avsevärt mer frilagt med en härlig oskärpa.

Lycka till, lek å lär, det är det bästa sättet.
 
Hmm, ja det är ju kul att prova o se vad som händer. Synd bara att man bor i en liten två'a..... Krävs lite utrymme för detta märker jag.
Om jag väljer en helt vit bakrund då, ska jag sikta på att bränna ut den då eller bara få den så vit som möjligt utan att bränna ut??

Jag har en liten hotshoeblixt oxå, 430EXII. Kan man via synkuttaget på den blixten som jag inte har mottagaren i lösa ut även denna eller krävs det en egen mottagare för denna?
Använder en Skyport sändare/mottagare.
 
Vit bakgrund ska du försöka hålla väldigt nära utbränt, men bränner du ut den fullkomligt (och om du har alldeles för mycket ljus) så kan man snabbt få problem med överstrålning. Vilket å andra sidan kan vara väldigt snyggt i vissa bilder. Men normalt brukar man, i alla fall jag, försöka lägga bakgrunden i princip så nära vitt det går. Som jag ser det kvittar det dock fullkomligt om mindre ytor på bakgrunden bränner ut, det är när man ska bränna ut hela som man kan få problem.

Nej, på studioblixtarna har du bara synkingångar, de går inte att använda som synkutgångar. Däremot kan du ju låta studioblixtarna lösa ut på fotocellen, och koppla mottagaren till kamerablixten. Däremot vill jag gärna rekommendera att glömma allt annat än en, max två, blixtar till att börja med. För inlärningskurvan kan det vara mer eller mindre katastrofalt att labba med för många blixtar samtidigt. Men när man gör det så sätter man inte allt ljus samtidigt, utan man sätter ljuset med en blixt i taget. På det sättet har man kontroll.

Du vet väl förresten att studioblixtarna jobbar i bländarsteg? D.v.s. sänker du effekten från 5.0 till 4.0 så har du minskat effekten med ett helt steg. Du skriver att du kör blixten på 5.0, och om 5.0 är ungefär motsvarande mina Elin RX300 så är det väldigt hög effekt. Mina blixtar går från 0.5 till 5.5, och jag ligger väldigt sällan över 3.5 när jag använder dom.
 
.
Får prova att flytta närmare och köra mindre effekt. Tror mina går mellan 2.0 och 6.0... Är osäker på 6.0 dock.....

Är det föresten skillnad på att sänka blixten ett bländarsteg eller sänka ett steg på kameran? Exponeringen borde väll bli densamma eller?
Men blir ljuset i bilden kanske blir anorlunda på nått vis??

Hmm, att ingen kunde säja att blixtarna var för stora INNAN jag köpte dom ;). Ska man behöva tänka på allt själv. He he. Ja ja, får väll göra det bästa av situationen...
 
Det är ju det som är det fiffiga, att ett bländarsteg motsvaras av ett helsteg på blixtarna. D.v.s. sänker du en blixt ett helt steg, måste du öppna upp bländaren ett steg för opåverkad exponering.

När blixtarna är för starka får man blockera ljus :) Ett vitt lakan framför frontduken på softboxen plockar flera steg om man viker det flera gånger :) Bekymrar man sig över färgtemperaturen (lakan är sällan helt vita) köper man ND-filter i form av gels (gelatinfilter). Brukar finnas där man köper teater/scenljus och liknande.
 
Fotograferar med auto-vitbalans, f/11, 1/160s. 50mm.

Testa med vitbalans för dagsljus.

Exponeringstiden bör vara 1/60 eller 1/125. Får du med för mycket omgivningsljus med dessa exp.tider så har du helt enkelt för mycket grundljus i lokalen och får svårt att styra ljuset som du vill ha det med blixtarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.