ANNONS
Annons

Hur betalar ni om man handlar på B&H Photo & Video

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter ju bra att själv åka dit. Men du skall betala flygbiljetten och hotell. Sen när du går in i affären och köper objektivet så får du betala 8% i skatt

Alla priser du ser på B&H sida tillkommer det runt 8% i skatt om du handlar grejorna i butiken. Motsvarigheten till vår moms. Bara om du beställer per postorder utanför staten slipper du den.

Lars Johnsson skrev:
Låter ju bra att själv åka dit. Men du skall betala flygbiljetten och hotell. Sen när du går in i affären och köper objektivet så får du betala 8% i skatt

Jag orkar inte leta efter billigaste resan till USA, men en titt på Flygcentrums sida så finns det resor för 4700:-. Det finns säker billigare om man letar. Så tar man in på något billigt motell utanför delstaten NY och får grejerna skickade dit så slipper du de 8 procenten.

Då får du alltså objektiv plus resa och en trevlig minisemester och världsgaranti och har ändå några tusenlappar kvar jämfört med svenska priser.

Rent för struligt för att köpa ett objektiv. Det kanske inte finns hemma och skall beställas. Och B&H skickar bara grejorna till samma address som ditt kontokorts betal-address. Inga hotell.
Med andra ord så skickar de varorna till din address i Sverige om du betalar med kontokort.

... hurvida B&H skickar eller inte skickar till anann adress än konotkortets adress vet jag inte. Men jag har handlat från adorama vid några tillfällen och de har inget problem med att skicka till annan adress än kontokortets.

Lars Johnsson skrev:
Rent för struligt för att köpa ett objektiv. Det kanske inte finns hemma och skall beställas. Och B&H skickar bara grejorna till samma address som ditt kontokorts betal-address. Inga hotell.
Med andra ord så skickar de varorna till din address i Sverige om du betalar med kontokort.

Det börjar bli lite off topic. Din fråga var vilka grejer man fick världsgaranti på och jag tror du fått svar.

Att du sedan börjar bland in "grey market" moms och lokala skatter verkar mest vara för att krångla till det hela.

Om man vill handla till lägre priser än i Sverige och ha sin världsgaranti så är det alltså fullt möjligt. Om du inte tycker det är värt besväret så har du naturligtvis full frihet att köpa i vilken svensk butik du vill, men vem vet, du kanske ändå inte är på jakt efter något objektiv nu.

Men så länge möjligheten finns så kommer det nog finnas personer tycker det är mödan värt. Fråga din kompis, han handlade ju i Bangkok.

Eftersom du och flera andra inte verkat att känna till hur det fungerar. Ni råkar glömma moms & tull. Även garanti frågorna. Frågan ställde jag bara för att du och andra tidigare skrev att man fick garanti på nästan allt.
Jag har köpt alla mina grejor utomlands. Det mesta i Bangkok men även en del hos B&H. (3 kamera-hus och runt 10 objektiv) så jag tycker att det är bra och billigt. Men siffrorna skall vara rätt, det går inte som du att bara skriva köp ett 300/2,8 det kostar 29.400 kr. Folk som aldrig köpt utomlands blir lurade av såna påstående. Antagligen har du också blivit det för jag kan inte tänka mig att du beställt någon kamera eller objektiv från B&H.
Lycka till med beställningen men lär dig hur det fungerar först.......

Lars Johnsson skrev:
Eftersom du och flera andra inte verkat att känna till hur det fungerar. Ni råkar glömma moms & tull. Även garanti frågorna. Frågan ställde jag bara för att du och andra tidigare skrev att man fick garanti på nästan allt.
Jag har köpt alla mina grejor utomlands. Det mesta i Bangkok men även en del hos B&H. (3 kamera-hus och runt 10 objektiv) så jag tycker att det är bra och billigt. Men siffrorna skall vara rätt, det går inte som du att bara skriva köp ett 300/2,8 det kostar 29.400 kr. Folk som aldrig köpt utomlands blir lurade av såna påstående. Antagligen har du också blivit det för jag kan inte tänka mig att du beställt någon kamera eller objektiv från B&H.
Lycka till med beställningen men lär dig hur det fungerar först.......

Snälla Lars, jag vet hur det fungerar. Och det har jag ganska tydligt beskrivit för dig och andra som vill läsa det i ett antal inlägg i denna tråd och jag tror inte att du kan hitta några felaktiga påståenden i mina tidigare inlägg.

Jag har aldrig påstått att det är enkelt att komma ner till de lägsta prisnivåerna, men jag har påstått och påstår fortfarande att det är MÖJLIGT om man är lite kreativ. När det är stora prisskillnader kan det vara värt att göra saker den, som du säger, "struliga" vägen. Det finns fler sätt att slippa ifrån momsen, jag bara nämnde exempel på hur det faktiskt går att fixa.

När skulle jag ha påstått att man får garanti på nästan allt? Om du skall citera mig så bör du ju inte hitta på citaten själv utan det bör ju vara något som jag tidigare skrivit.

Nu får man väl iofs garanti på det mesta, så felciteringen var ju inte så farlig. Dock krävs i vissa fall att grejerna skickas tillbaka till B&H för att garantin skall gälla.

Om jag köpt något från B&H? Ja, det har jag. Om du orkat läsa hela tråden hade du sett att jag tidigare berättat om just det. Men när jag köpte min kamera så fanns det för många nackdelar att köpa den hos B&H (ja, jag vet ju faktiskt hur det fungerar) så jag valde att istället köpa den från Tyskland och slipper då svensk tull och moms och garantin gäller i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar