ANNONS
Annons

Hur betalar ni om man handlar på B&H Photo & Video

Produkter
(logga in för att koppla)
The Champ skrev:
Har beställt ett Canon EF 17-40/4,0L IF USM från Honkkong och det kostade 5500 kr ,Cyber vill ha 7880 kr + frakt .Nu slipper jag frakt från Honkkong så jag vet inte vad det kostar.

Vad är IF i namnet på objektivet? Den som la in det här måste ha gjort nåt fel? För jag hittar då inget IF i namnet på min 17-40/4L USM. :)

Kanonpris iaf! :)

IF= Internal Focus, Internfokuserande.. Inget man behöver nämna ;) Bara ännu en av dessa förkortningar.

Canon EF 17-40/4L USM IF ASP UD kan man ju beteckna det om amn vill vara fullständig..

Jeppe skrev:
IF= Internal Focus, Internfokuserande.. Inget man behöver nämna ;) Bara ännu en av dessa förkortningar.

Canon EF 17-40/4L USM IF ASP UD kan man ju beteckna det om amn vill vara fullständig..

EF, USM och IF finns ju i FS ordlista. Där saknas däremot ASP och UD. Dags att komplettera ordlistan och förtydliga ditt inlägg. :)

Jeppe skrev:

Men gluggen heter 17-40/4L USM och inget annat, sen om de har speciella attribut som UD- och Flouritglas m.m. är ju helt oväsentligt i frågan om vad gluggen heter.

Glock skrev:
Kontrollen görs inte via din svenska bank utan direkt via MasterCard eller VISA. De har även dina uppgifter, även om det är SEB eller FSpB som exempelvis utfärdat kortet.

Okej då, ska vi vara riktigt noga så görs kontrollen med ett företag som heter ProCard. De följer hur som helst utställande banks riktlinjer och åtminstone en del svenska banker har som policy att inte lämna ut uppgifter om kortinnehavare och deras adress, just den info som B&H efterfrågar. Det kan kanske vara så att detta blir ett problem först vid riktigt stora beställningar, var gränsen i så fall går känner jag inte till. Faktum kvarstår, om det blir problem rekommenderas att hänvisa till en kontakt på utställande banks lokalkontor. Om det inte blir problem så är det bara att gratulera.

Vill samtidigt flika in att jag förespråkar att handla från svenska återförsäljare om varorna finns att köpa här och besparingen inte är enorm (vilket den sällan är). Några hundringar eller tusenlappar vid inköp betalar sig väldigt snabbt exempelvis vid behov av service. Rent allmänt så känns det dessutom väldigt värdefullt att ha duktiga och bra svenska återförsäljare att vända sig till och därmed kan det vara en god idé att fundera över vart man placerar sina kronor.

oket,handlar gärna från svenska firmor men INTE när det skiljer sådana summor som det gör ibland.
Och inte när man kan få wärldsgaranti på sakerna.

och vad beror det då på att B&H inte lämnar wärldsgaranti på just grey market , det måste ju vara samma saker då också.

okey.....skickar dom sedan till canon för rep eller får dom fixa det på annat håll.måste väl vara Auktoriserad verkstad annars kan det bli problem med delar eller.......

Lars Johnsson skrev:
Handlar du B&H billigaste varianter (grey market) så får du ingen världsgaranti.

Man behöver ju inte köpa "grey"-varianten.

Ex

Canon EF 300mm f/2.8 IS USM
Med världsgaranti hod B&H ca 29400:-
Utan världsgaranti (grey) spar man 100 dollar så priset blir 28700:-

Hos Scandinavian foto kostar det 46000:-

Det finns alltså pengar att spara även om man vill ha världsgaranti.

Hegethorns tar drygt 42000 kr och cyberphoto drygt 43000 kr.
På ditt 29.400 skall du lägga 25% moms. plus tull och frakt (även moms på den) och avgifter.

Du får ge minst 40.000 kr på B&H. Du vinner 2000 kr på affären.
Roligt att du nämnde precis det objektivet för min kompis köpte det i Bangkok i förra veckan. Där kostade det drygt 32.000 kr i affären.
http://www.avcamera.com/ länk till affären.

Lars Johnsson skrev:
Hegethorns tar drygt 42000 kr och cyberphoto drygt 43000 kr.
På ditt 29.400 skall du lägga 25% moms. plus tull och frakt (även moms på den) och avgifter.

Nej, på grejer i den klassen betalar man knappast tull och moms, om man inte är väldigt rik och vill bli av med pengar.

Har man någon bekant bosatt i USA ber man denna handla, packa upp gerjorna och skicka. Enligt tullen tar de inte ut avgifter i dessa lägen.

Känner man ingen i USA har man kanske någon bekant som skall resa dit och kan handla och ta med grejerna hem.

Går inte det köper man en billig flygbiljett och handlar själv och får en trevlig minisemester och har ändå sparat en del pengar jämfört med att handla i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar