Annons

Hur bestämma proportioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Det önskas 300 x 400 pixlar (b x h). Hur ställer jag in en beskärningsram som ger denna proportion? Gäller en bunt porträtt som ska ha samma b x h. PS är programmet.
 
Vad jag kan komma på, öppna en ny bild, skriv in 300x400 pixlar. Kopiera bilden och lägg ovanpå porträtt bilden så ser du exakt vart du skall beskära.
 
Jag skulle:
Öppna crop tool och sätt en ratio på 4 x 3. Sedan är det bara att beskära.
Sätt image size till 1 cm bred och 0.75 cm hög och resolution till 400 pixels/cm, resample måste vara vald.
Nu är bilden 400x300 pixlar
 
Hej Ulf, jag är lite novis på just detta förfarande. Har en bunt rawfiler, porträtt, stående format. I Camera Raw gör jag en beskärning 3x4. Tar in den i PS för behandling mm. Men sen är det liksom stopp. Hur välja resample och få porträtten att vara 300 x 400 pixlar i antal. Blir ju en väldigt liten bild men enligt krav så ska det vara storleken. Men, visst är det huvudsaken att proportionen är3x4? Hoppas du orkar hjälpa en smått okunnig på detta. Mvh/Bo
 
I meny raden är Image den tredje. Jag gissar att den heter foto/bild eller liknande på svenska. Klicka på den.

Sjätte alternativet uppifrån under Image är Image size. Den kanske heter bildstorlek eller liknande. Klicka på den.

Då får du upp ett fönster där du kan välja Bredd och Höjd på bilden. Skriv in att du vill ha den långa sidan 1 cm

Du kan också väljs upplösning, välj 400 pixel/cm och kryssa i Resample, den är längst ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.