Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur belysa med 2 speedlights?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej
jag har en sb900 nu sen ska jag köpa en sb700, ganska snart.
har bokat en tid med en modell som jag ska plåta. kruxet är att jag e nybörjare och vet inte så mycket om ljussättning. hur ska jag beltsa modellen med två speedlights??
har paraplyer och en reflektor, är de bättre att sätta diffusorn på blixtarna och använda de istället för paraplyer?
det blir lite svårt att handskas med paraplyer när man inte riktigt vet hur ljuset kommer falla. eller kommer de ge ett hårt och fult ljus om jag använder den medföljande diffusorn?
alla tips och svar är mycket uppskattat.

Ett tråkigt svar men sök lite bland trådarna så kommer du att hitta bra länkar och allmänna tips.

Egentligen är det ingen skillnad med att placera "hotshoe" blixtar eller vanliga. Kalla en av blixtarna för "Huvudljus (Master) och den andra för "Effektljus" (Fill light). Använd dina paraplyer istället för bouncerna. Sätt huvudljuset ca 150 cm från modellen, lite ovanför och ca 45 grader från din egen position. Sätt effektljuset på skuggsidan och ungefär samma placering men öka avståndet till ca 200 cm. Bäst är att köra manuellt. Du vill ha en sida av modellen som har lite mindre ljus, mer som en skuggsida men inte sotsvart. Utgår från 1/125 och bl 8. Huvudljuset på ca ½ effekten och effektljuset på något mindre. Ta ett provkort. Justera i första hand effekten på blixtarna. Har du en reflexskärm så kan den med fördel sitta på skuggsidan och din andra blixt kan belysa bakgrunden eller modell bakifrån. Det är så många faktorer som kommer att spela in för en korrekt exponering. Ditt utrymme, vita väggar osv osv.

Ovanstående beskrivning är en grunduppställning. Sedan finns det såklart väldigt många varianter. Jag tror att du har störst chans att få till ett balanserat ljus med helt manuella inställningar. Använder du automatik, så kommer sannolikt dina blixtar att försöka belysa modellen med ett jämnt ljus och då får du ett "platt" ljus på modellen.

Börja sök bland trådarna och testa om och om igen. Som modell kanske du kan köra med en docka?

hej
jag har en sb900 nu sen ska jag köpa en sb700, ganska snart.
har bokat en tid med en modell som jag ska plåta. kruxet är att jag e nybörjare och vet inte så mycket om ljussättning. hur ska jag beltsa modellen med två speedlights??
har paraplyer och en reflektor, är de bättre att sätta diffusorn på blixtarna och använda de istället för paraplyer?
det blir lite svårt att handskas med paraplyer när man inte riktigt vet hur ljuset kommer falla. eller kommer de ge ett hårt och fult ljus om jag använder den medföljande diffusorn?
alla tips och svar är mycket uppskattat.

Denna killen visar hur man gör...

http://www.prophotolife.com/video-library/

Lycka till!

tack för alla länkar ni postade.
tror ni de blir bäst om jag använder den andra blixten för att belysa bakrunden?
eller är de bättre att belysa skuggsidan?

Du kan köra med TTL eftersom det är första gången. Lite mindre att hålla reda på. Kör 900 som huvudljus o 700 som sidoljus med minus 1,5-2ev. Med paraplyer eller med softboxar. Softboxar har jag inhandlat.

Jag har också provat lite o imorrn blir det första gången med 2blixtar. Sb800 och 600.

Här kommer en mkt bra länk till en duktig fotograf o det intressanta är att han visar så fint hur han gjort.

http://www.stefantell.se/blogg/category/fotografering/ljussattning-fototips/

När du läst allt han skriver har du mkt bättre koll.

Och som många säger så anteckna hur du ställde upp grejerna och vilka inställningar du gör.
Så kan du gå tillbaka och fundera på hur det blev si eller så.

Hittade en fin sida du kan göra skisser på din uppställning: http://www.lightingdiagrams.com/Creator

Berätta sedan hur det gick med fottningen, o visa bilder hoppas jag.

Men räkna med att det kanske inte blir perfekt första gången.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar