Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyep

Medlem
Ja, som rubriker lyder - hur börjar man? Hur blir man fotograf? Måste man gå en skola eller utbildning (och var finns dessa i sådana fall?) eller finns det andra vägar? Hur fungerar det om man vill praktisera hos en fotiograf, med lön och såna saker? Om man skulle hitta någon att praktisera hos är det ju inte så säkert att de vill betala en utan låter en finnas med som en tjänst bara. Något måste man ju leva av?
Även om man kanske är fotograf "på fritiden" och ändå säljer sina bilder - hur gör man för att få ut sitt namn och sina bilder?

Ni som jobbar som fotografer, hur gjorde ni?
 
Tja!

Jag söker samma som dig. Vill hålla på med foto.
Man kan göra som du säger, att ta en praktikplats
hos en fotograf och sen gå vidare själv.
Problemet är pengar, man ska ju kunna leva under
tiden på praktik. Du kanske kan snacka med
Arbetsförmedlingen, om dom kan hjälpa på nåt sätt?
Har själv gjort det men dom verkar inte tycka om
o hjälpa till.

Angående få namnet på bilderna, så kan du använda
ett program till bilderna som heter iWatermark,
fungerar klockrent för mig.

Ett sett att få ut bilderna är också Portfolion
som du kan ha genom Fotosidan.

/Panos
 
Jag jobbar inte som fotograf men kan svara lite ändå.

Jag har en media linje i grunden, har även införskaffat en "semiproffs kamera" som duger i krig.

Här börjar dock problemen. Jag har dock haft turen att få vara med vid en Slitz fotografering och även fått jobba med en fotograf i lund.