Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyep

Medlem
Ja, som rubriker lyder - hur börjar man? Hur blir man fotograf? Måste man gå en skola eller utbildning (och var finns dessa i sådana fall?) eller finns det andra vägar? Hur fungerar det om man vill praktisera hos en fotiograf, med lön och såna saker? Om man skulle hitta någon att praktisera hos är det ju inte så säkert att de vill betala en utan låter en finnas med som en tjänst bara. Något måste man ju leva av?
Även om man kanske är fotograf "på fritiden" och ändå säljer sina bilder - hur gör man för att få ut sitt namn och sina bilder?

Ni som jobbar som fotografer, hur gjorde ni?
 
Tja!

Jag söker samma som dig. Vill hålla på med foto.
Man kan göra som du säger, att ta en praktikplats
hos en fotograf och sen gå vidare själv.
Problemet är pengar, man ska ju kunna leva under
tiden på praktik. Du kanske kan snacka med
Arbetsförmedlingen, om dom kan hjälpa på nåt sätt?
Har själv gjort det men dom verkar inte tycka om
o hjälpa till.

Angående få namnet på bilderna, så kan du använda
ett program till bilderna som heter iWatermark,
fungerar klockrent för mig.

Ett sett att få ut bilderna är också Portfolion
som du kan ha genom Fotosidan.

/Panos
 
Jag jobbar inte som fotograf men kan svara lite ändå.

Jag har en media linje i grunden, har även införskaffat en "semiproffs kamera" som duger i krig.

Här börjar dock problemen. Jag har dock haft turen att få vara med vid en Slitz fotografering och även fått jobba med en fotograf i lund.

Att gå en utbildning kanske inte är helt fel om man senare ska söka jobb som fotograf, arbetsförmedlingen uppgift är att ge dig ett jobb och inget annat därför ger dom dig det du kan få lättast. Dom flesta fotograferna går som frilans.

hum...

Känner du en fotograf så häng på honom lite, försök att få vara med på så mycket som möjligt. Här lär du dig också mest. Fråga om du inte förstår! :)
Känner du ingen så gå till en studio och fråga där, "Hej jag är fotointreserad och skulle vilja se hur du jobbar under en dag". Kom in med en fot lite, hjälp sen bara till och bär osv :) Kolla hur han jobbar..

!!Mitt första fotojobb, sen sommar och bland dom sista dagarna på året luftballongerna lyfte i lund. Jag sprang ner till Jan Nordén (Fotograf Jan Nordén http://www.fotograf-norden.com) som jag varit hoss ett par gånger under en månad. Frågade om han skulle göra något jobb under dagen och om det var möjligt om jag kunde hänga med. Han skulle göra ett jobb för ett företag där dem skulle flyga luftballong och jag hängde med, i tron om att jag skulle få knäppa några bilder från marken när dom fylde balongen och kanske när dom lyfte. Vi kom fram till platsen och var med när dom gick igenom regler för flygturen och hur allt skulle gå till. Gänget som skulle va i ballongen var mycket trevliga och undrade om jag ville åka med och fotografera från ballongen, och så gjorde jag :) Från att fråga om Jan skulle göra något till att sitta i en luftballong. Nästan alla bilder jag tog är jag grymt stolt över, en bild hamnade på www.ibl.com då Jan insisterade (in på sidan, klicka på orange knapp "sök i arkivet" sök på "Liberiet") Ni får upp en bild och den har jag tagit, mitt namn står med *jippi*. Tjänade 950kr. YES..

Lite långt tråd kanske men ändå :D
 
Tjena Zoné!

Det låter grymt som du skrev ;)
Jag har fått en ett telefonnummer utav en kompis
som känner en yrkesfotograf här i Karlskrona.
Ska ringa honom så fort som möjligt och fråga ut
honom lite. Det ska bli kul som fanken ;)

PS. Kommer inte in på sidan som du angav!?

/Panos
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.