Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bäst använda softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag ska fotografera inuti en mindre lokal. Både interiör och lite porträtt.

Det enda jag har att jobba taklampor och en soft box - är det något särskilt man bör tänka på?

Finns det exempelvis något sätt man bör rikta lampan? Bakifrån? Från sidan? Högt? Lågt?

Kör du alltså blandljus med taklampa och lampa i softbox ?

Du ser ju direkt hur ljuset faller. Jag brukar visserligen använda blixt, då eliminerar man ljuset från taklampan. Men softbox snett framifrån ovanför huvudhöjd brukar fungera. Rikta så att modellen ser hela softboxens yta.

Typ så https://i0.wp.com/digital-photograp...-of-softboxes-0564.jpg?resize=1500,1000&ssl=1

Inte sagt att jag ska använda dem ihop, men har bara tillgång till softbox och tror helt enkelt inte att ljuset i lokalen är tillräckligt. Får se hur jag roddar ihop det!

Är det hyfsat neutrala väggar kan du använda någon av dom som bakgrund och trumfa omgivande ljuset med blixten ett antal steg. Då är det endast blixtens ljus som påverkar bilden. Avstånd mellan blixt, modell och vägg i kombinationer ger olika karaktär. Tex blixt nära modell men stort avstånd till vägg ger mjukt ljus på modellen men mörkare bakgrund osv.

För interiör: Har rummet ett vitt tak kan du släcka belysningen och slå blixt i taket och se hur det blir.

Ibland fungerar lokalens ljus ganska bra och skapar karaktär. Ofta är temperaturen lägre i lokalens lampor vilket ger ett varmt intryck jämfört med blixtljuset. Med gel kan du matcha blixten mot omgivande ljus men misstänker att du inte har det. Tycker det brukar fungera rätt ok ändå bara inte blixtljuset blir för kallt. Det kan du ju ljustera i efterhand och värma upp I rawkonverteraren. Alternativt låser du vitbalansen runt 6000K i kameran så ser du direkt om det fungerar. Blixtljuset är runt 5500K och upplevs med den inställningen varmare/gulare. Skillnaden i temperatur mellan blixtljus och omgivande ljus är den samma oavsett men harmonierar bättre när inte blixtljuset är kallvitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar