Annons

Hur bär man sig egentligen åt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Efter att ha blivit självlärd till att bruka min kamera lika duktigt som en bagare brukar sin brödkavel, så är jag nu intresserad av att arbeta som fotograf. D.v.s att använda mitt fotografiska öga för att tjäna pengar. :) I dagsläget är jag helt arbetslös, och jag har ingen flickvän eller andra familjeförhållanden som binder mig. Jag kan kasta mig iväg när som helst och sätta igång min nya 'superkarriär' som fotograf. Men den stora frågan är vem som ska anlita mig, eller hur jag ska göra för att hitta någon som är intresserad??

Jag anser att jag bemästrar det mesta inom fotografering - jag vet hur man tämjer ljuset, jag har ett bra öga för vad som ser bra ut, och jag tar grymma bilder. Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska göra för att nå ut på arbetsmarknaden.. Det är detta som är det stora frågetecknet för mig.

Hittills har jag fått några av mina bilder publicerade i olika fotomagasin, en av bilderna blev dessutom omslagsbild till tidningen. Nu senast sålde jag ett foto till en ny bok från National Geographic, och det blev jag självklart jäkligt glad över.. Men jag vill mer, mycket mer!

Är det så enkelt som att bara maila runt och säga: "Hej, behöver ni en fotograf? Jag är tokduktig. Kolla min flickr: http://www.flickr.com/photos/55582829@N05 "

Jag får intrycket av att konkurrensen är ganska hård, stämmer det? Det verkar som att var och varannan kotte knatar omkring med systemkamera och drömmer om fotojobb. Man drunknar i mängden.
 
Senast ändrad:
Fint

Fantastiska bilder! Utan rätt marknadsföring kommer man ingen stans även om man är bäst på det man gör. En medioker fotograf kan tälja guld med rätt uppbackning. Dina bilder håller hög klass så skaffa dig en bra kontakt som kan marknadsföring.
 
Jag kan bara instämma i hyllningskören. Visserligen har du medförandes grym optik (135/2 L, say no more) åkt till fotovänliga platser och dessutom tillsammans med en löjligt fotogenisk linslus till tjej (grattis! ;D) men jag håller med om att bilderna verkligen skriker ut ur mängden. Det är rentav så att jag har svårt att fatta att du inte har sålt något redan.

När det gäller resefoto (vilket väl verkar vara din grej) har jag förstått det som att tidningar (och kanske numera rena siter?) som publicerar resereportage gärna vill ha färdiga paket med text och bild. Det kanske kan vara en idé? Kanske rentav ta någon skriv-/journalistikkurs om den färdigheten inte ligger på topp? Just fotograferandet verkar du inte behöva så mycket hjälp med... :)
 
Använd dina kontakter

Efter att ha blivit självlärd till att bruka min kamera lika duktigt som en bagare brukar sin brödkavel, så är jag nu intresserad av att arbeta som fotograf. D.v.s att använda mitt fotografiska öga för att tjäna pengar. :) I dagsläget är jag helt arbetslös, och jag har ingen flickvän eller andra familjeförhållanden som binder mig. Jag kan kasta mig iväg när som helst och sätta igång min nya 'superkarriär' som fotograf. Men den stora frågan är vem som ska anlita mig, eller hur jag ska göra för att hitta någon som är intresserad??

Jag anser att jag bemästrar det mesta inom fotografering - jag vet hur man tämjer ljuset, jag har ett bra öga för vad som ser bra ut, och jag tar grymma bilder. Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska göra för att nå ut på arbetsmarknaden.. Det är detta som är det stora frågetecknet för mig.

Hittills har jag fått några av mina bilder publicerade i olika fotomagasin, en av bilderna blev dessutom omslagsbild till tidningen. Nu senast sålde jag ett foto till en ny bok från National Geographic, och det blev jag självklart jäkligt glad över.. Men jag vill mer, mycket mer!

Är det så enkelt som att bara maila runt och säga: "Hej, behöver ni en fotograf? Jag är tokduktig. Kolla min flickr: http://www.flickr.com/photos/55582829@N05 "

Om du är den "Ricky" jag förmoder att du är så tycker jag att du borde lätt kunna utnyttjar de kontakter du bör ha fått under den tiden du haft med en viss bloggerska. Du ha många fantastiska bilder att visa upp som dessutom täcker många fotografiska områden.
Lycka till
 
Ofta när man läser om marknadsföring och hur man ska tjäna pengar som fotograf så handlar det nästan alltid om porträttfotografering,reklamfoto eller arkitektfoto.
Jag är en landskapsfotograf som också vill komma vidare men har väldigt svårt att veta hur jag ska göra.
Det är ju lika ofta någon "behöver" en landskapsfotograf.
Jag har en facebooksida där jag lägger upp bilder och brukar få en del "gilla" och kommentarer men det ger ju inga pengar i fickan.

Finns det några landskapsfotografer som tjänar pengar som har lite tips? :)
 
Tack!

Tusen tack för alla komplimanger och stöttande tips som kommit in. Vad roligt att ni gillar mina bilder. Jag ska se över mina marknadsföringsförmågor och se vad jag kan göra för att synas bättre.

Det är verkligen synd att Arbetsförmedlingen inte kan hjälpa till med detta. Jag gjorde just en sökning på jobb för fotografer och hittade en träff.. En träff i hela Sverige alltså. ;)
 
Det ÄR en tuff värld vi fotograferar lever i.

Vi fullkomligen drunknar i bilder varje dag
och fler och fler fotograferar samtidigt som
fler och fler kunder håller hårt i sina pengar.

Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att komma igång
och oavsett hur duktig man är så är det tufft.

Det bästa för din del vore kanske att nischa in dig på ett område.
Och en hemsida är riktigt bra att ha, inte bara ett konto på typ flickr.
F-skattsedel är ju också ett vasst kort vad gäller uppdrag åt företag.

Lycka till, kommer själv ihåg hur tufft det var i början, men kämpa på ;-)

MVh Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Marknadsföring enligt den traditionella termen innebär komponenterna, pris, plats, promotion och produkt.
Efter att sett dina bilder kan väl anta att de bilder du tagit är av hög kvalité och tilltalande.
Fast precis som uppfinnare med en superbra idé räcker det inte. Världen är full at folk som uppfunnit fantastiska saker men aldrig tjänat pengar.
Så du måste fundera på vad du gör med de andra 3 P:na.
Kan du ge kunderna mer för pengarna. Pris är alltid en viktig faktor. Det kan vara mer kvalitét för samma pris eller paketpris. All inclusive osv.

Plats är en viktig del. Du måste nå ut via andra som förmedlar dina tjänster eller säljer dina bilder.
Bara Tyskland har 10 gånger fler potentiella kunder än Sverige. Vem säljer dina tjänster där?

Promotion är nog det de flesta tänker på när det gäller marknadsföring. Det är en viktig del men överskattad. Idag dessutom starkt förknippad med sociala nätverk. Du måste känna och vara omtyckt om de som betyder något i branschen.

Att marknadsföra sig kostar stora pengar om man gör det på traditionellt vis. Personlig försäljning kostar å andra sidan ändå mer.
Gerilla marketing via oftast email fungerar för en del men riskerar att irritera och fastnar ofta i spamfiltren.

Tyvärr är marknaden för fotografer inte särskilt ljus.. Aldrig har tidningar accepterat en så låg bildkvalitet mot vad som är möjligt. Aldrig har det funnits så många som har en kamera och kan ta en bild på plats där det intressanta sker.
Aldrig har så många duktiga fotografer (amatörer) publicerat bilder på stockphoto, Flickr och SmugMug som man kan köpa billigt.
Skall du ha en månadsinkomst på 30-45 tkr så måste du skaffa dig en trogen kundkrets som belägger dig med jobb till 80% av din tid.
Lyckas du verkligen kan du givetvis nå dit endast en handfull fotograferer når per generation De som når berömmelsen och de riktigt stora framgångarna.
Varför inte prova vingarna.?
 
Jag får intrycket av att konkurrensen är ganska hård, stämmer det? Det verkar som att var och varannan kotte knatar omkring med systemkamera och drömmer om fotojobb. Man drunknar i mängden.

Du anar inte hur rätt du har, fotografer går det minst 13 på dussinet idag.
Men kan du göra bättre billigare o bilder än alla andra kan du säkert sälja bilder, för att få ut vettig lön
måste du dock sälja bilder för ca 50-80.000:- varje månad. Klarar du det 12 månader per år?

Bästa hälsn.

/Janne Höglund.
www.helikopterbild.se
 
Några av de där manga-aktiga bilderna med lite softat ljus och efterbehandling lär ju få mången blivande brud att börja dregla. Känns som om bröllopsfotografi verkligen skulle passa dig som handen i handsken. Kanske något att kolla upp om du har möjlighet att plåta någon vigsel. Lite i portfoliasyfte liksom.

Överlag superfina bilder. Känns väldigt "färdiga" och kommersiellt gångbara.
 
Du anar inte hur rätt du har, fotografer går det minst 13 på dussinet idag.
Men kan du göra bättre billigare o bilder än alla andra kan du säkert sälja bilder, för att få ut vettig lön
måste du dock sälja bilder för ca 50-80.000:- varje månad. Klarar du det 12 månader per år?

Bästa hälsn.

/Janne Höglund.
www.helikopterbild.se

Med tanke på att det finns folk som mer eller mindre ger bort jättebra bilder tror jag det är svårt att konkurrera med pris. Det gäller nog snarare att nischa sig hårt med en egen stil, som man kan applicera och anpassa för kundens fotoproblem. Dvs kunden behöver veta vad han får när han gör sin beställning.
 
TS var ju ihop med den där kända bloggerskan så han borde kunna använda kontakter som han lärde känna under tiden han varit ihop med bloggerskan.
 
Att hitta sitt marknadssegment är en grundbult i all marknadsföring. Fast det räcker inte. Man måste kunna bearbeta och erbjuda ett alternativ till de som redan är etablerade inom nischen som är attraktivt. Kunder är mer lojala mot sina gamla leverantörer än man tror.
Man måste kunna erbjuda något de ser som en större fördel för de skall vara beredda att byta leverantör.
Nu pratar jag om B2B och inte om konsumentmarknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.