Annons

Hur bär man kamera med tele på smidigt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Har testat ett 400/5.6 L teleobjektiv. Grym skärpa när man få till det och grym byggkvalitet. Men, jag upplevde storleken som ett problem. När jag är ute har jag med mig tubkikare på stativ + handkikare runt halsen. Ibland också en ryggsäck. Så var ska man få plats med kameran med objektivet? Hängande med en längre rem under kikaren verkar vara svårt och skumpigt när man går. Hängande liksom under ena armen? Jag misstänker att den hamnar långt ner och riskerar slå i saker i terrängen och är det inte svårt att dra runt remmen när kameran ska upp i fotoläge vid snabba lägen? Kameraväska?

Ni som rör er i fågelmarkerna/naturen med kikarutrustning och kamera i beredskap; hur gör ni?

/ Toni
 
Hej!

Har testat ett 400/5.6 L teleobjektiv. Grym skärpa när man få till det och grym byggkvalitet. Men, jag upplevde storleken som ett problem. När jag är ute har jag med mig tubkikare på stativ + handkikare runt halsen. Ibland också en ryggsäck. Så var ska man få plats med kameran med objektivet? Hängande med en längre rem under kikaren verkar vara svårt och skumpigt när man går. Hängande liksom under ena armen? Jag misstänker att den hamnar långt ner och riskerar slå i saker i terrängen och är det inte svårt att dra runt remmen när kameran ska upp i fotoläge vid snabba lägen? Kameraväska?

Ni som rör er i fågelmarkerna/naturen med kikarutrustning och kamera i beredskap; hur gör ni?

/ Toni

Hej Toni

Kanske lite för enkelt svar men... lämna tubkikaren hemma :)

Hilsen christian
 
Finns det inte remfästen i objektivet? På så sätt får man i alla fall en bättre balans när man bär utrustningen på axeln eller runt nacken..

Har inte någon erfarenhet av kamera och kikare samtidigt (svårt att uppskatta vikt och storlek). Men spontana tanken är kamerautrustning, med rem fäs i objektivet över axeln, kikare runt halsen!

Remfästning i objektivet istället för kameran gör att utrustningen inte "tippar" på samma sätt, utan det är lättare att få kamerautrustningen att hänga plant (svårt att förklara).. Men det blir bekvämare, samtidigt som objektivet inte pekar ner mot marken.
 
Har testat ett 400/5.6 L teleobjektiv. Grym skärpa när man få till det och grym byggkvalitet. Men, jag upplevde storleken som ett problem. När jag är ute har jag med mig tubkikare på stativ + handkikare runt halsen. Ibland också en ryggsäck. Så var ska man få plats med kameran med objektivet?
Prova en rem från Black Rapid. Fungerar utmärkt även med ryggsäck, handkikare osv, tycker jag.
 
Använder också Black rapid, som finns i flera olika modeller, och fungerar väldigt bra med längre/tyngre objektiv. Man har ju ibland valmöjligheten att fästa den i kameran/batteripacken alternativt stativfästet på objektivet, vilket gör det möjligt att nästan alltid få till bra balans.
 
Finns det inte remfästen i objektivet? På så sätt får man i alla fall en bättre balans när man bär utrustningen på axeln eller runt nacken..

Har inte någon erfarenhet av kamera och kikare samtidigt (svårt att uppskatta vikt och storlek). Men spontana tanken är kamerautrustning, med rem fäs i objektivet över axeln, kikare runt halsen!

Remfästning i objektivet istället för kameran gör att utrustningen inte "tippar" på samma sätt, utan det är lättare att få kamerautrustningen att hänga plant (svårt att förklara).. Men det blir bekvämare, samtidigt som objektivet inte pekar ner mot marken.

Tack för tipset Anton! Ett mera vågrätt läge på utrustningen borde göra viss skillnad.

/ Toni
 
Ett smidigt sätt att bära runt en kamera med tele är att placera mitten på remmen under främre delen av objektivet och sedan lyfta upp remmen på båda sidor om objektivet så att man får ett bärhandtag och sedan som att bära en kasse eller en väska kan strosa rund med kameran i horisontellt läge.

/Jocke
 
Hej
Jag har samma behov av lösning som du när jag släpar på både tubkikare och tung kamera med långt tele.

Har kikat på en lösning från USA som heter CottonCarrier. kolla länken så hittar bra beskrivning.

http://buy.cottoncarrier.com/

mvh Berndt
 
Har du tub och kamera så är Black Rapid ett bra alternativ. Bästa uppfinning på länge för att bära kameran. Skulle inte vilja gå tillbaka med vanlig rem när jag skådar med tub, vanlig kikare och ryggasäck. Innan låg kameran i ryggsäcken för att man inte kunde ha allt redo på en gång.

www.blackrapid.com
 
Senast ändrad:
Det verkar inte finnas remfästen på 400/5.6L, men det behövs ju inte med Black Rapid.
Sun-sniper verkar vara en liknande lösning, men något billigare. Någon som provat den remmen?

/ Toni
 
Black rapid om du har mindre tele funkar bra allra helst om du har mycket att bära på! Men långa telen ska väl vara på stativ för att få bra bilder:) då får du ännu mer att konka runt på:)

Annars kan jag tipsa om att ha kameran som en ryggsäck diagonalt över ryggen med en rem fäst i kamerahuset och en rem i objektivet! Hur skönt som helst att vandra runt med! Men man blir inte så snabb att ta fram kameran och det funkar ju inte om du har ryggsäck!
 
Jag har kameran i standardremmen.
Sen har jag en extra livrem diagonalt över ena axeln. Då kan jag haka fast stativfästet i denna rem så att kameran både hänger i kameraremmen runt nacken och samtidigt får avlastning mot bröstet via extraremmen. Jag kommer snabbt och smidigt åt kameran.

Det borde gå att låta kikaren hänga till vänster på på magen och kameran till höger (eller vice versa).

Om man har en rygga med ett band som sträcker ut axelbanden över bröstet så kan man väl haka i stativfästet i bandet.
 
Jag har kameran i standardremmen.
Sen har jag en extra livrem diagonalt över ena axeln. Då kan jag haka fast stativfästet i denna rem så att kameran både hänger i kameraremmen runt nacken och samtidigt får avlastning mot bröstet via extraremmen. Jag kommer snabbt och smidigt åt kameran.

Det borde gå att låta kikaren hänga till vänster på på magen och kameran till höger (eller vice versa).

Om man har en rygga med ett band som sträcker ut axelbanden över bröstet så kan man väl haka i stativfästet i bandet.

Intressant lösning! Tack för tipset J O!

Tack också till övriga som delat med sig av tips och givit råd.

Ha det bra! / Toni
 
rem

En rem i flexande neopren, häng den över huvudet från ena axeln ner till andra sidan. Som damer har sina väskor ibland.
Har själv köpt i neopren det tar stötar o flexar när man går själv bär jag mitt 120-400 så inga problem. Men däremot hålls det i handen så får man snart ont i handen knölarna mellan fingrarna svullnar upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.