Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur avläsa avståndsinformation med Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
I EXIF-filen lagras avståndsinformation, dvs vilket avstånd kameran fokuserat på. Hur tar jag del av detta. Min kamera är en Nikon D300.

Jag fotar RAW, använder Capture NX (ej NX2)
Jag konverterar till jpg, och tittar på de bilderna med IrfanView (4.25)
På nätet hittade jag info om programmet Exiftool. Det programmet talar om precis allting nästan, men just för avstånd gav det skärpedjupet men inte vad jag hittade fokuseringsavståndet. Det programmet känns också som overkill, jag skulle från ett enkelt program som Irfanview kunna se avståndet.

Följdfrågor: Om jag lyckas med detta, hur exakt är då mätningen? Antag att jag har kameran på stativ och fokuserar på något 10 m bort och att kameran anger 10m. Hur många cm fel kan det vara då? Om avståndet är 100m? Får jag exaktare mätning om jag använder största bländare?

Jag tror inte mätningen påverkas av bländarvärdet, då autofokusen jobbar med full öppning. När du exponerar eller skärpedjupskontrollerar (vad det nu heter...) så ställs bländaren ner till det värde du eller automagiken valt.

Om du ställer kameran på stativ, fokuserar på något t ex 10 meter bort och sedan ställer om till manuell fokus så kan du sedan flytta kameran eller det du fokuserat på en aning och se vilken tolerans fokuseringsmätningen har. Fokusindikatorn är tänd inom toleransområdet. Detta var intressant, jag ska prova detta själv vid tillfälle!

så kan du sedan flytta kameran eller det du fokuserat på en aning och se vilken tolerans fokuseringsmätningen har. Fokusindikatorn är tänd inom toleransområdet. Detta var intressant, jag ska prova detta själv vid tillfälle!

Det är detta som gör att fokusindikatorn är helt värdelös med manuella snabba objektiv. Precis som fokusskivan. Läste någonstans att dagens monster till fokusskivor ger ett skenbart skärpedjup som motsvarar ca 5,6. Tänk dig då ett 85mm f1,4 med ett skärpedjup som kan mätas till ca en centimeter fullt öppen på porträttavstånd....

Tack ska ni ha för råden.

Som ni förstår tänkte jag använda kameran istället för en lasermätare för att mäta avstånd. Jag är intresserad av kyrkoarkitektur. Kan jag då t.ex. lägga kameran på golvet och ta en bild av taket för att mäta takhöjden med acceptabel precision är frågan.

Och glöm inte min huvudfråga: Hur avläser jag avståndsinformationen ur EXIF-informationen?

Tack ska ni ha för råden.

Som ni förstår tänkte jag använda kameran istället för en lasermätare för att mäta avstånd. Jag är intresserad av kyrkoarkitektur. Kan jag då t.ex. lägga kameran på golvet och ta en bild av taket för att mäta takhöjden med acceptabel precision är frågan.

Och glöm inte min huvudfråga: Hur avläser jag avståndsinformationen ur EXIF-informationen?

Jo, du kan säkert göra så, men jag tror inte att precisionen räcker för din användning. En billig avståndsmätare är nog att föredra.

Exifinfo kan du få ut med t.ex.: http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Jag prövade just med Oanda. Allt möjligt får jag ut, t.ex. kameranummer och antal slutartryck. Men för "shooting distance" står det unknown. Är det för att jag kör med RAW genom Nikon Capture NX som något händer? Måste jag kolla själv eller vet någon om det funkar med jpg direkt ur kameran?

Jovisst är en liten lasermätare bäst. Men kameran är alltid med, och ibland är det först i efterhand när jag sitter i min ensamhet vid datorn som jag undrar över vilket avståndet var.

Jag fotar RAW, använder Capture NX (ej NX2)
Jag konverterar till jpg, och tittar på de bilderna med IrfanView (4.25)
På nätet hittade jag info om programmet Exiftool. Det programmet talar om precis allting nästan, men just för avstånd gav det skärpedjupet men inte vad jag hittade fokuseringsavståndet. Det programmet känns också som overkill, jag skulle från ett enkelt program som Irfanview kunna se avståndet.

Jag använder Exifotol till mina nikonbilder, både NEF och jpeg från kameran och får ut avståndet (förutsatt att jag använder ett tillräckligt modernt objektiv som klarar av att lämna den infon till kameran.)
Kan det vara så att Capture NX rensar bort en del exif när den gör om till jpeg? Har du testat att köra exiftool med obearbetade nef-filer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar