Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur arbetar ni med Lightroom?/Färgproblem (A65 och liknande)

Produkter
(logga in för att koppla)

faltpihl

Aktiv medlem
(Tyckte detta forum passade bättre än "Övriga mjukvaror för Fotografer" då detta är specifikt för "Alphor".)

Jag har nyligen uppgraderat från en A100 till A65 och jag måste säga att jag är väldigt nöjd och imponerad än så länge.

Jag har dock stött på ett bekymmer som jag inte hade med min A100;

När jag importerar bilderna i Lightroom så bleknar färgerna något enormt. Kamerans bild stämmer överens med bilden jag ser när jag öppnar bilden direkt via Sonys RAW driver (öppnar direkt i utforskaren) och bilden som syns hastigast i Lightroom, innan Lightroom hinner justera/läsa in bilden helt.

Så jag tänkte kolla hur alla andra med liknade modeller arbetar? Har jag missat något i Lightroom?

Nu har jag ingen Sony själv men problemet gäller alla kameratilverkares RAW format.

Lightroom tittar inte på kameran RAW parametrar (vilka du troligen ställt till hög saturation) utan läser bara in bilddatan och lägger på sina egna inställningar.

Det går att lägga in presets som liknar kamerans inställningar och sedan applicera dem på alla bilder vid import.

Hittade en länk till Lightrooms tips på hur man arbetar med "Camera Profiles"
http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/WS939594D8-4279-41b4-B8E9-B06BC919EC7C.html

Och även en blog på en som diskuterar de medskeppade sony profilerna

http://howgreenisyourgarden.wordpre...ofiles-and-why-adobe-standard-is-a-liability/

Detta har jag kollat på, har testat en profil men tyckte inte det gav tillfredsställande resultat.

Jag har ställt allt i kameran så mycket default som det går, så det handlar inte om att jag ställt någon extrem färgprofil och fotat i och sedan blivit besviken i RAW (vilket oftast inte går att göra när man bara sparar i RAW?)

Per: Jag kör 3.5, har även testat med 4.

När jag importerar bilderna i Lightroom så bleknar färgerna något enormt. Kamerans bild stämmer överens med bilden jag ser när jag öppnar bilden direkt via Sonys RAW driver (öppnar direkt i utforskaren) och bilden som syns hastigast i Lightroom, innan Lightroom hinner justera/läsa in bilden helt.

Jag tror att de flesta som använder Lightroom känner igen det här. Allting kan egentligen härledas till RAW-formatet. Som bekant är det ett format som tolkas olika beroende på vilket program man använder. Det som ytterligare stökar till allt är den visning man har i kameran, samt den förhandsvisning man ofta ser under en kort stund när man öppnar bilder i Lightroom. De senare bildversionerna är JPG-varianter, skapade vid fototillfället.

Sedan vet jag inte hur du har det med skärmkalibreringen. Är din skärm kalibrerad? Om den inte är det bör du göra det först.

Nästa steg är att du helt enkelt återskapar det utseende du vill ha på en bild, och sedan sparar de justeringarna i ett preset som du sedan låter Lightroom lägga på varje gång du importerar bilder. Utgå från den kameraprofil du tycker är bäst och justera den.

Hmm...du har ju fått några råd här men jag måste ändå fråga; När du ska importera bilderna till LR, det är inte så enkelt att du slagit på något i importdialogen? Typ egna framkallningsinställningar eller något sådant? Btw så läste om någon firmware-uppdatering till din kamera, 1.04 tror jag. Skulle rätta till vissa saker. Men jag kanske slår in öppna dörrar nu...:)

Tack för alla svar.

Jag har inte något fuffens i importeringen tyvärr.

Min skärm är inte (och kan inte bli) kalibrerad, men på samma skärm ser det bra ut när jag öppnar samma RAW filer fast med Sonys driver (dvs. direkt i Windows).

Jag hoppades att eftersom bilderna såg perfekta ut när jag öppnade dom med Sonys RAW driver, så antog jag att det fanns något rimligt enkelt sätt att få liknande resultat i Lightroom.

När jag får tid ska jag försöka justera inställningar så att jag kommer så nära jag kan, rapporterar hur det går eller om jag inte lyckas komma nära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar