Annons

Hur arbeta med försättslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag blev sugen på att ta makrobilder, men inte tillräckligt för att köpa ett makroobjektiv eller dyra mellanringar. Då tänkte jag försättslins (närbildslins) i stället. Duger sådana till makrobilder? Är det svårjobbat? Vilken optik lämpar sig?

Jag har tillgång till tre rätt billiga Nikon-zoomar (18-55, 28-80 och 70-300) och ett fast objektiv, 50/1.8. Det är olika filtergängor, så jag behöver en rekommendation om vilket objektiv som passar bäst till detta. Jag har förstått att fokus helst ska hamna utanför objektivet!

Jag behöver också en tabell som hjälper mig att välja brännvidd på linsen, var hittar jag en sådan?

Jag har läst några trådar i ämnet men inte fått svar på ovanstående, hoppas att jag letat ordentligt...

Per.

PS. Kameran är en Nikon D50, om det har med saken att göra. DS
 
f = 1/D

perstromgren skrev:
Jag behöver också en tabell som hjälper mig att välja brännvidd på linsen, var hittar jag en sådan?

Styrkan anges oftast i dioptrier. En +2D lins har brännvidden 50cm, en +4D lins har brännvidden 25cm. Med objektivet inställt på oändlighet hamnar fokus på 50cm (+2D) resp 25cm (+4D)

Med objektivet inställt på X meter hamnar väl fokus på 1 / (1/D + 1/X) meter, har jag för mig. Det bör väl korrigeras en aning eftersom försättslinsen hamnar en bit från objektivets optiska centrum.

Avstånden räknas från sensorplanet, som markeras med en cirkel med streck i någonstans på kameran.
 
Jag använder försättslinser av samma anledning som du tänker göra. Jag är inte helt intresserad av det området ännu.

För mig fungerar de. Ibland förvånas jag av resultatet, men lika ofta känner jag tyvärr att de saknar den där riktiga skärpan. För mig duger de än så länge i alla fall.

Angående objektiven så gissar jag att ditt fasta objektiv är skarpast. Jag får skarpast bilder med mitt fasta 50mm. Det har dock lite sämre närgräns än mina zoomar, men jag har skaffat en step-ring så att jag kan använda inserna på alla mina objektiv.

Denna obeskurna bild är tagen med mitt 50mm och två +4-linser.

/Markus
 

Bilagor

  • img_6295_w.jpg
    img_6295_w.jpg
    77.2 KB · Visningar: 546
Re: f = 1/D

BengtJohnsson skrev:
Styrkan anges oftast i dioptrier. En +2D lins har brännvidden 50cm, en +4D lins har brännvidden 25cm. Med objektivet inställt på oändlighet hamnar fokus på 50cm (+2D) resp 25cm (+4D)

Med objektivet inställt på X meter hamnar väl fokus på 1 / (1/D + 1/X) meter, har jag för mig. Det bör väl korrigeras en aning eftersom försättslinsen hamnar en bit från objektivets optiska centrum.

Avstånden räknas från sensorplanet, som markeras med en cirkel med streck i någonstans på kameran.
Tack, Bengt, nu har jag precis vad jag behöver för att shoppa! Jag blir så trygg när det dyker upp matematiska begrepp som jag kan räkna på, ingenjör som jag är!

Och tack, Markus, för dina erfarenheter.

Per.
 
Re: Re: f = 1/D

perstromgren skrev:
Tack, Bengt, nu har jag precis vad jag behöver för att shoppa! Jag blir så trygg när det dyker upp matematiska begrepp som jag kan räkna på, ingenjör som jag är!

Och tack, Markus, för dina erfarenheter.

Per.

Per, om du är intresserad har jag ett kit med olika försättslinser och ett par stepringar. Tror att linserna är +1, +2 och +4. De är begagnade men i absolut nyskick. Är du intresserad kan du höra av di med ett mail till mig. De blir billiga, jag har ingen användning för dem.

/Arne

Edit:// Det är detta
kittet. Stepringarna är 55-62mm och 58-62mm. /Arne
 
Senast ändrad:
Re: f = 1/D

BengtJohnsson skrev:
Avstånden räknas från sensorplanet, som markeras med en cirkel med streck i någonstans på kameran.
Det gäller förvisso för objektiv, men för försättslinser räknar man avståndet från linsen.

Olle
 
Hej Per
Samma sits här för mig också när det gäller macro.
Jag köpte ett macro kit med styrkan +10 +4 +2 +1
för en billigpeng från kaffebrus.
Kan rekommendera dem, kul o kunna testa utan att det kostar en förmögenhet.
Skickar med en länk på en av bilderna jag tog med +4 linsen.
Macro
 
Re: Re: f = 1/D

Jag är på vippen att köpa ett set med försättlinser, men så läser jag detta:

Olle skrev:
Det gäller förvisso för objektiv, men för försättslinser räknar man avståndet från linsen.
Vafaen, det innebär ju att förstoringsgraden inte alls stämmer med formlerna längre då eller? Tänker jag fel?

Om jag har ett objektiv med 150 mm brännvidd som kan fokusera ned till 1 meter så får jag med en försättslins på +1 dioptri:

1000/((1000/150)+1) = 130,4 mm effektiv brännvidd.

Detta kan då alltså fokuseras mellan 1-0,5 meter från frontlinsen? Det skulle i så fall knappt öka avbildningsskalan ett skvatt, eftersom objektivets frontlins redan ligger en bra bit från filmplanet.
Om jag vill ha den reella närgränsen såsom man brukar räkna den, det vill säga från filmplanet (vilket ju behövs för att räkna ut avbildningsskalan?), så får jag då lägga till objektivets längd?

Många frågetecken.

Edit: Jag vill alltså förstås veta den maximala avbildningsskalan, som uppnås vid närgränsen med försättslinsen på.
 
Lugn, bara lugn...

Makten skrev:
Detta kan då alltså fokuseras mellan 1-0,5 meter från frontlinsen? Det skulle i så fall knappt öka avbildningsskalan ett skvatt, eftersom objektivets frontlins redan ligger en bra bit från filmplanet.
Om jag vill ha den reella närgränsen såsom man brukar räkna den, det vill säga från filmplanet (vilket ju behövs för att räkna ut avbildningsskalan?), så får jag då lägga till objektivets längd?

Många frågetecken.

Edit: Jag vill alltså förstås veta den maximala avbildningsskalan, som uppnås vid närgränsen med försättslinsen på.

Det är inte så bra som att räkna från sensorplanet, och det är inte så illa som att räkna från frontlinsen.

Ett objektiv med många linselement är en komplicerad konstruktion, som enklast kan beskrivas genom att man inför begrepp som "primal and secondary principal point" (se min länk till Melles-Griot). Alla de här krångligheterna döljs för användaren, men när man lägger till en lins behöver man veta rätt mycket för att kunna räkna exakt rätt.

Gissa på att du skall räkna från ungefär mitt i objektivet, så kan det väl inte bli så mycket fel...


Edit: Olle, exakt vilka avstånd menade du? Jag tror att vi har missförstått varandra på något sätt.
 
Re: f = 1/D

BengtJohnsson skrev:
Med objektivet inställt på X meter hamnar väl fokus på 1 / (1/D + 1/X) meter, har jag för mig. Det bör väl korrigeras en aning eftersom försättslinsen hamnar en bit från objektivets optiska centrum.

Det var den här korrigeringen jag menade, och "objektivets optiska centrum" är en luddig formulering för någon punkt nära primary eller secondary principal point.

Och så fick jag ju dimensionsfel i formeln.
1 / (D + 1/X) meter
skall det vara.
 
Okej, det var visst lite bökigt det här, hehe. Att jag frågar är för att jag vill veta vilken styrka på linsen jag ska ha för att slippa onödigt "överlapp" förstoringsgradsmässigt med och utan lins, men också slippa "glapp" däremellan så att jag måste vara onödigt nära. Nu är dock objektivet en zoom, 75-150, så det kanske är helt onödigt att bekymra sig över detta och bara brassa på med en redig lins, typ +3? ;-) Maximal förstoringsgrad behöver inte vara mer än ungefär 1:2.

Förresten är tråden rätt gammal, så Olle kanske inte kommer att svara dig.
 
BengtJohnsson skrev:
Styrkan anges oftast i dioptrier. En +2D lins har brännvidden 50cm, en +4D lins har brännvidden 25cm. Med objektivet inställt på oändlighet hamnar fokus på 50cm (+2D) resp 25cm (+4D)
Dessa avstånd mäts från försättslinsen. Det var nog främst det Olle menade.

BengtJohnsson skrev:
Med objektivet inställt på X meter hamnar väl fokus på 1 / (1/D + 1/X) meter, har jag för mig. Det bör väl korrigeras en aning eftersom försättslinsen hamnar en bit från objektivets optiska centrum.

Avstånden räknas från sensorplanet, som markeras med en cirkel med streck i någonstans på kameran.
Detta är lite tveksamt också, eller i varje fall förenklat i överkant. Om vi kallar avståndet mellan motiv- och bildplan för x UTAN försättslins och y MED försättslins och dessutom inför a som måttet mellan filtergänga och bildplan så får vi efter att ha försummat försättslinsens tjocklek att:

y = a + 1/(D + 1/x-a))

Med x = oändligt får vi då att y = 1/D + a

Om alltså D = 1, x = 1 m och a = 0,2 m så kommer konfigurationen att kunna fokuseras mellan 0,64 - 1,2 m

Vi måste i detta fall öka D till +1,25 för att få en fjärrgräns på 1,0 m och slippa överlapp i avståndshänseende.

Vill vi inte ha överlapp i förstoringsgradshänseende så måste vi först veta vad objektivet ensamt har för maximal förstoring. Detta går inte att räkna ut enbart utifrån avstånden utan måste mätas upp (vill vi räkna ut det så blir uppmätningarna mer långtgående). Med objektivet inställt på oändligt blir förstoringen med försättslins lika med D*f (f i meter).

Vad förstoringen blir när vi sedan vrider på avståndsringen kräver i sammanhanget ganska avancerade uppmätningar av objektivet för att man ska kunna räkna sig fram till det. En tveksam tumregel är att man i mycket runda slängar får en fördubbling av avbildningsskalan i ett sådant här fall (minimalt överlapp).

Makten skrev:
Nu är dock objektivet en zoom, 75-150, så det kanske är helt onödigt att bekymra sig över detta och bara brassa på med en redig lins, typ +3? ;-)
Det finns hanteringsmässiga fördelar med det efterom du då normalt kan ha objektivet inställt på oändligt och variera avbildningsskalan med zoomen (vrider på fokuseringsringen gör du då bara för att få lite extra förstoring vid längsta tele).

Makten skrev:
Om jag har ett objektiv med 150 mm brännvidd som kan fokusera ned till 1 meter så får jag med en försättslins på +1 dioptri:

1000/((1000/150)+1) = 130,4 mm effektiv brännvidd.
Så får man absolut inte göra :)

Avståndet mellan objektivets främre huvudpunkt och försättslinsen (d) kommer in i formlerna och kan påverka resultatet rejält.

Det inverterade värdet på den totala brännvidden blir = D + 1/f - D*d/f
 
Senast ändrad:
Nu har jag inhandlat en enkel lins med +1 dioptri, och det verkar faktiskt som att närgränsen blir precis hälften av objektivets dito från filmplanet. Dock med lite kortare effektiv brännvidd får vi anta, men förstoringsgraden blir nästan den dubbla vid 150 mm brännvidd.

Bildmässigt så blir det ganska bra, men en aning "dimmigt", vilket jag också väntat mig. Dock bra detaljskärpa.
Zoomen funkar ypperligt för att ändra förstoringsgrad när avståndsbegräsningen är snäv.
 
Lite testande senare:

Med min 75-150-zoom så går närgränsen från 1 meter till ungefär 63 cm med försättslins på +1.
Med mitt 35/2 ändras däremot närgränsen bara från 25 cm till 23, vilket är helt meningslöst.
Intressant är också att upplösningen hos 35:an är såpass mycket bättre att man lätt kan beskära den bilden för att få samma utsnitt som 150 mm plus försättslins och ändå få bättre total detaljupplösning. Det jag vinner med zoomen är alltså arbetsavstånd samt troligen bokeh.
För övrigt var resultatet med zoomen enormt mycket bättre vid 100 mm än vid 150, då man såg en dimmighet redan i sökaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.