Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur anvanda ISO pa digital system?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Har borjat fota riktigt mycket med manuella funktioner pa min D70. Befinner mig i sydostasien nu sedan 40 dagar och kommer inte hem forran den 28 juli.
Det jag vill veta ar vad jag kan anvanda de olika ISO talen till. Det jag vet ar att man far brusigare bilder ju hogre ISO man har, men kan fota i morkare miljoer, mer vet jag inte.

kan nan hjalpa mig med att reda ut detta?

macgunde skrev:
Har borjat fota riktigt mycket med manuella funktioner pa min D70. Befinner mig i sydostasien nu sedan 40 dagar och kommer inte hem forran den 28 juli.
Det jag vill veta ar vad jag kan anvanda de olika ISO talen till. Det jag vet ar att man far brusigare bilder ju hogre ISO man har, men kan fota i morkare miljoer, mer vet jag inte.

kan nan hjalpa mig med att reda ut detta?

det är inte så mycket mer att reda ut än så...

Med högre ISO behöver du inte lika mycket ljus för att få vettiga slutartider. Som biverkning får du mer brus.

Ja, helt rätt.
Ju högre ISO tal ju brusigare kan man väl säga.

Och ja, i mörkare miljöer (dåligt ljus) så är det bättre att använda ett högre ISO-tal.

Men även när man fotograferar snabba rörelser, tex flygplan, flygande fåglar så är det att föredra att öka ISO-talet för att hinna med liksom(?).

Kanske dåligt förklarat men det är väl så jag tolkat det hela...
Någon annan som kan bättre?

Vid en fördubbling av känsligheten så vinner du ett tids eller bländarsteg.

Som sagt så ökar brusnivån vid högre känslighet, därför bör man inte använda högre känslighet än situationen kräver.

Din D70 ger dock så pass låg brusnivå så du behöver inte vara rädd för att gå upp till åtminstone Iso 400.

Jag föreslår att du testar dig fram och även testar ännn högre känsligheter vid behov. Haka inte upp dig på hur det ser ut i 100% förstoring på skärmen utan fundera i stället på hur stora kopior du ska göra och huruvida bruset kommer att bli störande på dessa. Om man vill minska bruset på färdiga bilder så finns effektiva brusreduceringsprogram.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar