Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder ni AF och AE på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta hur ni andra använder fokuseringen/exponeringen på D70. Har ni den inställd på standardläget att den låser fokus när man trycker ner avtryckaren halvvägs eller har ni ändrat funktion till att trycka på AE-L knappen för att fokusera.

Hur fokuserar ni och komponerar om på smidigaste sätt?

Själv har jag kört med att låsa fokus på avtryckaren och sen låsa exponeringen med hjälp av AE-L knappen (kallas AE Lock i menyn). Då är exponeringen låst tills jag trycker på AE-L knappen igen. Jag kan medge att jag saknar att ha en AF Lock också. Alltså att jag fokuserar på avtryckaren och sen trycker på AE-L/AF-L knappen för att låsa fokus tills knappen trycks in igen. Eller går det att åstadkomma på annat sätt?

Kom med era synpunkter och tekniker.

Mvh
Dennis
 
Jag har AF på havltryck, precis som du och AE lock på knappen. Men låser bara AE så länge knappen är intryckt. Det är alltså bara när jag vill separera AE och AF som jag använder knappen.
Normalt blir det
- sikta
- halvtryck
- komponera
- exponera
Ibland blir det
- sikta
- AF knappen hålls in
- sikta igen
- halvtryck plus AF
- komponera (med AF och halvtryck)
- exponera

Det sista är jobbigt när det är kallt och man har handskar. Då tillgriper jag AE lock switchen ibland.

Jag växlar, ganska frekvent, mellan AF-S och AF-C och skulle vilja ha den möjligheten lättare tillgänglig. Man måste ju ställa detta i menyn.

/AnWi
 
Dennis:
Jag har det inställt på samma sätt som du har. Praktiskt om man använder centrumvägd och vill mäta ljuset och sedan komponera om. Annars använder jag rätt ofta spot och M.

Men det går väl att ställa så att knappen låser fokus (det är jag nästan säker på), eller låser både fokus och exponering, eller sviker mitt minne mig?

Eller du är ute efter att mäta ljus på ett ställe, fokusera på ett och rikta kameran åt ett annat?

Du kan ju isf fokusera, skifta till MF, mäta ljuset, låsa, komponera och trycka av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.