ANNONS
Annons

Hur använder man papper med variabel kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag är rätt så ny på mörkrumsarbete och har hittils bara använt graderat papper för att minska antalet variabler lite, men nu har jag skaffat en del papper med variabel kontrast som jag vill prova.
Har särskilt en bild som är tagen i starkt solljus som jag skulle behöva ett mjukare papper till.
Jag har en LPL 7451 förstoringsapparat med färghuvud.
Men hur gör man?
Kan någon förklara lite, eller kan ni länka till någon bra sida?

Du skruvar på filterrattarna och får med olika kombinationer olika kontrast. Exakt vilka du ska använda för olika kontrastgrader med din apparat vet jag inte men tillverkaren/försäljaren kan säkert upplysa om det. Photax säljer LPL, kanske har de info du söker?

www.darkroomagic.com
klicka på publications
klicka på boken "way beyond monochrome"

Skrolla ner till Advanced print control. Där finns två sectioner från boken som är bra.

I korthet.
Variabelkontrastpapper har enkelt beskrivet två emulsioner blandade. En som är känslig för grönt ljus (gult ljus innehåller i regel grönt och rött ljus) som ger mjuk kontrast och en som är känslig för blått ljus (magenta innehåller blått och rött ljus) spm ger hög kontrast. Genom att variera proportionerna grönt:blått ljus (eller gult:magenta färgat ljus) kan man således variera papperskontrasten kontinuerligt. Fördelen med gult:magenta ljus över grönt:blått ljus är att man fortfarande kan se "preview"-bilden när man kör med ett rödfilter under objektivet.

Av ovannämnda anledning är rött mörkrumsljus bäst vid variabelkontrastkopiering.

Det finns ockå några artiklar och splitfilter kopiering här på fotosidan som är en teknik för att få bättre kontrol på kontraster i bilder med variabelkontrastbilder.

Principen där är att man inte behöver blanda grönt:blått ljus samtidgt. Man kan göra det vid två olika belysningstillfällen. Med olika proportioner i olika delar av bilden medelst skuggning och pjattning kan man styra kontrasten lokalt i bilden också. Lite gran som man kan göra i photoshop med masker, t.ex.

Variabelkontrastpapper ger oändliga möjligheter. Värt att testa? Absolut

Mvh
Richard (favoritvariabelkontrastpapper: Ilford Multigrade IV fb 5k)

Variabelt papper och LPL 7451 !

Jag är rätt så ny på mörkrumsarbete och har hittils bara använt graderat papper för att minska antalet variabler lite, men nu har jag skaffat en del papper med variabel kontrast som jag vill prova.
Har särskilt en bild som är tagen i starkt solljus som jag skulle behöva ett mjukare papper till.
Jag har en LPL 7451 förstoringsapparat med färghuvud.
Men hur gör man?
Kan någon förklara lite, eller kan ni länka till någon bra sida?

Eftersom jag själv har dels en LPL Pro C7700 MX Color dels en LPL 7452 (denna är efterföljaren till 7451 där kylningen är skillnaden) så är problemet enkelt att lösa med kopiering med variabelt papper. Använder man ILFORD MULTIGRADE IV, som är ett variabelt papper så finns det med i varje kartong en information.Där står vilken "grupp" av förstoringsapparater som LPL tillhör, i detta fall KODAK. Sedan är det bara att läsa av dom filtervärden som motsvarar KODAK.
Vad gäller hur mycket "filter" du behöver använda söker du nog inte bara på nätet utan i alla dom klassiska böcker om mörkrumsarbete som givits ut genom åren. En annan väg är att testa. Eller så kanske du kan ringa jultomten så här innan han kommer och önska dig en bok.

En bok som jag varmt rekommenderar är Steve Anchells "The variable contrast printing manual" den kan beställas på bokus tex.

Ännu en bok...

Utöver den bok som Alf nämnde finns det en "klassiker" i grenen Mörkrum -Michael Langford har en på svenska, finns även på engelska, som kort och gott har namnet Mörkrumshandboken. Den engelska versionen finns bl.a på Bokus.Den svenska finns på närmaste bibla.En 350 sidig bok om allt mörkrumsarbete.
Utöver denna bok har han skrivit ett antal andra fotoböcker.
Jag personligen har genom åren,började fota i mitten av 1960-talet,testat och skivit ned vad för resultat jag fått av kopieringen m.m.Och av detta lär man sig mycket.

Jag brukar göra så här: En provlapp med rätt exp och inget filter.

Vill jag öka kontrasten måttligt rattar jag upp magenta till 40. Mer kontrast till 80 och därutöver sällan.

På motsvarande sätt använder jag gul för att få mjukare gradation.

Har också LPL.

Annars brukar det ligga en lapp i papperskartongen som anger inställning för de olika graderna.

Tack för alla tips.
Har faktiskt inte öppnat förpackningarna än..

Åke: Ändras inte tiden när du ökar ena filtret bara?
Fanns väl en metod för att andra båda filtren för att exponeringen inte skulle påverkas?

Tack för alla tips.
Har faktiskt inte öppnat förpackningarna än..

Fanns väl en metod för att andra båda filtren för att exponeringen inte skulle påverkas?

Det är ingen mening (imho) att använda mer än ett filter i taget. Och - visst ändras exponeringen, men på ett ganska enhetligt sätt. Dessutom är jag så lat att jag använder exp.mätare i labbet (Jobo Comparator) så det är ganska lätt att se ~ ungefär ~ hur mycket mera ljus det behövs. Sen får man ju alltid finjustera litet "med känsla" för att få det hela att bli exakt rätt.

Japp i Way behond monochrome, av Lambrecht och Woodhouse så står det beskrivet hur man metodiskt kan ta fram dessa filtervärden för ljust sin apparat. Detta är mycket snabbare än att lära sig göra på känn enligt mina erfarenheter, men det kräver väl att man är lite nördig. Notera dock att ofta räcker inte filtreringen till i ett färghuvud för att få de extremare kontrasterna (mjuk och hård) som variabelkontrastpapper kan ge. Men tillsammans med ett mjukkontrastfilter och ett hårdkontrastfilter någonstans i mitten av skalan åt varje håll så går det ypperligt.

I praktiken har det dock blivit så att jag oftast använder splitfiltermetoden. Det är enklast men kräver mer testremsor. Exponera först med mjukkontrastfilter för högdagertäckning och sedan med högkontrast för rätt svärta.

Jag antar att du gör två exponeringar då och skuggar de områden som inte ska påverkas av just det valda filtret?

Måste prova ngn gång i så fall. Hitintills har jag använt multigrade som "substitut" för att ha flera kartonger med olika grader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar