Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder man ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Ja, hur använder man ljusmätaren egentligen? Jag menar, ska man stå bakom sin kamera och vifta med den mot motivet, eller går man fram till motivet och mäter?

Om jag till exempel står 5 meter från två personer som sitter på en sten ute i dalarnas fjäll, vad har jag för nytta av en ljusmätare, vad ska jag handgripligen göra med den?

Eller om jag istället är hemma en eftermiddag när solen silar in på låg höjd så att dammet som virvlar i luften syns och jag ska fota min dotter när hon tecknar. Persiennernas skuggor drar över henne och hennes ljusa kläder. Vad gör jag med ljusmätaren, någon som kan ge praktiska tips och motiveringar?

-Eeros, som aldrig använt ljusmätaren och vet ej hur man gör det heller.

Det finns två huvudprinciper för ljusmätning. Man mäter infallande ljus eller reflekterande ljus.

Mätning av reflekterande ljus är klart vanligast eftersom den metoden används av ljusmätningen i kameror. Fördelen är att mätningen tar hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar. Nackdelen är att mätningen tar hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar, dvs. motivet påverkar mätningen.

Mätning av infallande ljus (mätaren riktad mot ljuskällan) ger en mätning som inte tar hänsyn till motivets reflektion och som i vissa situationer ger ett bättre underlag för att bestämma korrekt exponering.

Ett klassiskt exempel är fotografering av brudpar (vitt klänning + svart kostym) som kan vara svårt att mäta reflekterat. Skall man mäta mot klänningen eller kostymen?

Den stora användningen för en lös ljusmätare är alltså möjligheten att mäta infallande ljus.
Manualen till ljusmätaren borde beskriva hur du mäter infallande och/eller reflekterat ljus.

Lycka till!

Senast ändrad:
Klick-en skrev:
Ett klassiskt exempel är fotografering av brudpar (vitt klänning + svart kostym) som kan vara svårt att mäta reflekterat. Skall man mäta mot klänningen eller kostymen?

Jag skulle mäta reflekterande ljus från ett gråkort i det fallet. Jag har alltid ett mindre gråkort med mig i fickan tillsammans med ljusmätaren. Jag håller gråkortet nära motivet riktat åt det håll som jag ska stå när jag tar bilden, och mäter med mätaren på ungefär 25cm avstånd från kortet.

Sedan har en del lösa ljusmätare blixtljusmätning. Du skjutar av blixtarna, var för sig eller alla på en gg utan att behöva exponera med kameran.

Klick-en skrev:
Mätning av reflekterande ljus är klart vanligast eftersom den metoden används av ljusmätningen i kameror. Fördelen är att mätningen tar hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar. Nackdelen är att mätningen tar hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar, dvs. motivet påverkar mätningen.

Mätning av infallande ljus (mätaren riktad mot ljuskällan) ger en mätning som inte tar hänsyn till motivets reflektion och som i vissa situationer ger ett bättre underlag för att bestämma korrekt exponering.

Men du svarade inte på frågan exakt hur man använder ljusmätaren, rent praktskt alltså. Jag tror att jag börjat förstå varför man använder det, men exakt hur, det är fortfarande höljt i dunkel för mig.

Ska jag gå fram till motivet och mäta vid den, eller ska stå bakom kameran och mäta? Är det skillnad på vart jag ska stå i förhållande till motivet/ljuskällan/kameran om jag mäter infallande istället för reflekterande ljus?

Ja, där har vi nog den mera exakta frågan:
-Vart ska jag stå och åt vilket håll ska jag peka med ljusmätaren vid
------infallande mätning?
------reflekterande mätning?

yeah

Eeros skrev:
Men du svarade inte på frågan exakt hur man använder ljusmätaren, rent praktskt alltså. Jag tror att jag börjat förstå varför man använder det, men exakt hur, det är fortfarande höljt i dunkel för mig.

Ska jag gå fram till motivet och mäta vid den, eller ska stå bakom kameran och mäta? Är det skillnad på vart jag ska stå i förhållande till motivet/ljuskällan/kameran om jag mäter infallande istället för reflekterande ljus?

Ja, där har vi nog den mera exakta frågan:
-Vart ska jag stå och åt vilket håll ska jag peka med ljusmätaren vid
------infallande mätning?
------reflekterande mätning?

Du håller ljusmätaren framför motivet riktad med kameran.
Alltså den vita kulan ska vara riktad mot kameran, då den mäter det ljus som faller på motivet. "infallande ljus"

Hoppas jag förklarade bra nu,
Mvh / Jim

Vid "enkelt" ljus räcker det ofta räcker det med att mäta ljuset där man själv står istället för att springa fram till motivet och mäta. Använder man teleobjektiv på c:a 150 mm och uppåt blir det ofta opraktiskt att mäta infallande ljus. Ofta skiljer sig belysningssituationen åt för motivet och fotografen, och motivet ligger ofta längre bort. Då använder man (dvs jag) kamerans inbyggda mätare. Men om ljuset är konstant och man har gott om tid fungerar mätning av infallande ljus naturligtvis med längre brännvidder.

Om motivet är ojämt belyst så kan det krävas lite övning för att veta var man skall placera mätaren för att exponeringen skall bli bra. Många (lite dyrare) mätare tillåter att man tar flera mätvärden varpå mätaren räknar ut en optimal kompromiss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar