ANNONS
Annons

Hur använda min blixt som "slav"?

Produkter
(logga in för att koppla)

fillips

Medlem
Jag har en canon 350 EOS med en speedlite 580EX. Jag undrar varför jag inte får den att fungera som slav. Funkar inte det till denna kamera?? Eller måste jag ha två blixtar? En master och en slav? Jag vet nikon kameror som funkar utan "master"... Är det någon inställning i kameran...Nån som vet??

Det är dumt att Canon inte bakat in trådlös blixtstyrning i sina kameror. Visst har väl några Nikon-kameror detta?

Ska man vara petig är det väl snarare så att den "funkar som master", inte "utan master", eller hur?
Åtminstone vissa Nikonmodeller har ju detta inbyggt, så att den inbyggda blixten kan fungera som master.
Efter vad jag har sett är det ofta så att Nikonkameror har fler olika finesser inbyggda än vad Canon har nuförtiden.

Jättedumt!
Känner en som har en nikon som funkar utan master. Vet ej vilken modell dessvärre.

Kan det vara så att hans/hennes slavblixt avfyras med hjälp av den inbyggda blixten i kameran?
Jag kan tänka mig att denna funktion finns hos Nikonblixtar. Min Sigmablixt har en sådan inställning, men jag vet faktiskt inte om Canons originalblixtar har det. Canonkameror använder nämligen förblixtar för ljusmätningen och dessa skulle avfyra slavblixten för tidigt. Nikon använder IR-ljus för mätningen och då funkar det bättre.

Kan det vara så att hans/hennes slavblixt avfyras med hjälp av den inbyggda blixten i kameran?
Jag kan tänka mig att denna funktion finns hos Nikonblixtar. Min Sigmablixt har en sådan inställning, men jag vet faktiskt inte om Canons originalblixtar har det. Canonkameror använder nämligen förblixtar för ljusmätningen och dessa skulle avfyra slavblixten för tidigt. Nikon använder IR-ljus för mätningen och då funkar det bättre.

Har ingen aning. Är inte så tekniskt kunnig. Tänkte att det kunde vara något man ställde in i kameran men det verkar inte så med tanke på de svar jag fått tidigare.

Nej, Nikon använder inte IR-ljus för mätningen.Det är vanliga förblixtar.

Det finns olika sätt att använda en blixt som slav. Ett sätt är det som finns inbyggt i t ex Nikon-kameror, då förblixtarna även innehåller kod till slaven så att den vet hur mycket ljus den ska ge ifrån sig.
Det andra sättet borde funka även med den kamera som TS har. Det är helt manuellt och slaven utlöses vid första bästa blixt som den ser. Anledningen till att det kanske inte fungerat kan vara att blixten utösts av förblixten som är ämnad för ljusmätning. Då måste man alltså ändra den inbyggda blixten från automatiskt läge (TTL) till manuellt (som inte ger förblixt). Känner inte till Canons blixtar men det är troligt att man måste ha rätt inställning även på blixten för att den ska fatta att den ska utlösas som slav.

Okej, du vet bättre eftersom du äger en Nikon.

Då måste man alltså ändra den inbyggda blixten från automatiskt läge (TTL) till manuellt (som inte ger förblixt). Känner inte till Canons blixtar men det är troligt att man måste ha rätt inställning även på blixten för att den ska fatta att den ska utlösas som slav.
Det finns mig veterligen inget manuellt läge för den inbyggda blixten på den kameran. TTL är på vare sig man vill eller inte. Således även förblixtarna. Naturligtvis bör slaven ha rätt inställning.

En master tycks alltså vara bästa lösningen.

Kram!

Är du helt säker på ditt svar ?

Det finns Ir paneler man sätter framför sin inbyggda blixt för att den inte ska vara med och belysa upp motivet.
Sedan finns Nikon SU-800 som ej har någon blixt inbyggd men kan styra Nikon CLS blixtar.

Jag ska inte säga säkert men tror att det är ir-ljus som de "snackar" med.
Dock finns det på vissa av nikons blixtar ett läge där de reagerar på blixtar.

Det finns olika sätt att använda en blixt som slav. Ett sätt är det som finns inbyggt i t ex Nikon-kameror, då förblixtarna även innehåller kod till slaven så att den vet hur mycket ljus den ska ge ifrån sig.
Det andra sättet borde funka även med den kamera som TS har. Det är helt manuellt och slaven utlöses vid första bästa blixt som den ser. Anledningen till att det kanske inte fungerat kan vara att blixten utösts av förblixten som är ämnad för ljusmätning. Då måste man alltså ändra den inbyggda blixten från automatiskt läge (TTL) till manuellt (som inte ger förblixt). Känner inte till Canons blixtar men det är troligt att man måste ha rätt inställning även på blixten för att den ska fatta att den ska utlösas som slav.

Tack för ditt inlägg. Man ställer om blixten som slav men det är nog som Pekka skriver att en master är lösningen. Tyvärr :(

Kan du inte avfyra 580-blixten med din inbyggda blixt på kameran?
Känns som att det borde funka om du sätter den på slav.
Testa hur som helst.
/Daniel

Kan du inte avfyra 580-blixten med din inbyggda blixt på kameran?
Känns som att det borde funka om du sätter den på slav.
Testa hur som helst.
/Daniel

Nej, det fungerar inte så. Spelar inte så stor roll vad man känner, det kommer inte att fungera ändå eftersom det inte är löst på det viset.

Systemet anvädner IR - beordrar en slavblixt på -5EV, beräknar responensen och skickar sedan en ir-order för hur mycket den skall lysa baserat på informationen ifrån förblixten. Dessutom kan du dela upp slavarna i flera grupper. Inget av detta kan någonsin fungera utan kommunikation...

Om Canons system använder IR eller vanligt ljus beror på vilken master man har. ST-E2 är en blixt med ett IR-filter framför. Kör man med 580 EX II som master är det det vanliga blixtljuset som sköter kodningen till slavarna.

Grejen är alltså att visst kan en sån Canonblixt vara slav, men det krävs först en kodad blixtsignal som talar om för den att nu ska den strax slavtända, och sen gör den det när bilden tas. Den kodade blixten används också för att få slavarna att ge ifrån sig en förblixt, som E-TTL II kan använda till att mäta blixtexponeringen med.
Även om man kör master och slavar i manuellt läge krävs ändå den kodade förblixten för att tala om för slavarna att nu ska det tas bild, så de ska blixtra för att belysa motivet när nästa blixt kommer.

Den inbyggda blixten på en Canonkamera kan inte köra manuellt, alltså inte utan förblixt. Det närmsta man kommer är FEL, där man själv bränner av förblixten för E-TTL II valfri (nästan) tid före själva exponeringen. När man sen tar bilden kommer ingen förblixt, för den sköt man ju av tidigare.

Jag har en canon 350 EOS med en speedlite 580EX. Jag undrar varför jag inte får den att fungera som slav. Funkar inte det till denna kamera?? Eller måste jag ha två blixtar? En master och en slav? Jag vet nikon kameror som funkar utan "master"... Är det någon inställning i kameran...Nån som vet??

Hej.

Har för mig att 580 modellerna har blixtsynkuttag. Dock inte din 350.

Finns billigare altenativ för att skaffa ett synkuttag till din kamera på t.ex kaffebrus. Du kan då köra med kabel mellan kamera och blixt.

Även varianten med en fotocell kopplad till blixten finns, du kan då utlösa den med hjälp av den inbyggda blixten.

Detta är lite billigare lösningar än att åka iväg och skaffa en 430 som slav eller kanske en 580 till. Att notera är att E-TTL överförningen inte kommer att fungera utan du blir tvungen att köra manuellt.

Hur bra de saker de har är och hur väl de fungerar vet jag dessvärre inte... kanske någon annan som provat?

Se länk http://kaffebrus.com/slavtandare-utan-stativganga-fotocell-158.html

Hadé

Hej.

Finns billigare altenativ för att skaffa ett synkuttag till din kamera på t.ex kaffebrus. Du kan då köra med kabel mellan kamera och blixt.

Även varianten med en fotocell kopplad till blixten finns, du kan då utlösa den med hjälp av den inbyggda blixten.

Detta är lite billigare lösningar än att åka iväg och skaffa en 430 som slav eller kanske en 580 till. Att notera är att E-TTL överförningen inte kommer att fungera utan du blir tvungen att köra manuellt.

Hur bra de saker de har är och hur väl de fungerar vet jag dessvärre inte... kanske någon annan som provat?

Hadé

Tack för tipset!

Det är bara 580EX II-modellen som har synkingång, inte äldre 580EX. Till den behövs en fot med synkingång, MEN den måste vara certifierad att funka med Canons EX-blixtar som är otroligt kinkiga med hur de triggas.

Och med optisk slavtändare är det ÄNNU värre. Det finns väldigt få modeller på marknaden som faktiskt fungerar med Canons EX-blixtar och även om tillverkarna påstår att de funkar i sina beskrivningar så ska man inte alltid lita på det.

En optiskt slavtändare, dessutom med synkingång, som är testad och verifierad som kompatibel med EX-blixtarna är SYK-5 som bland andra Kaffebrus säljer:

http://www.kaffebrus.com/slavtandare-med-stativganga-fotocell-pre-flash-funktion-663.html

Dessvärre rätt dyr, men den går att köpa via Ebay för runt 150:- inkl frakt, t ex från:
http://cgi.ebay.com/SYK-5-Flash-Sla...5|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50

Denna modell sägs dock vara ganska taskigt konstruerad och förblixt-funktionen verkar funka "sådär". Men det kan fortfarande vara värt att testa och om den inte funkar trådlöst så kan man alltid köpa en enkel sko med synkutgång och sätta på kameran och dra en simpel kabel.

Själv valde jag ett något dyrare men stabilare alternativ från Flashzebra:

Blixttändare: http://www.flashzebra.com/products/0118/index.shtml
Fot: http://www.flashzebra.com/hotshoes-shoes/0065.shtml

Denna kombination är väl utprövad och anpassad för Canons EX-modeller. I trådskaparens fall kommer detta inte att fungera trådlöst då du inte kommer undan kamerans förblixt, men har man flera Canon-blixtar som man vill tända optiskt är det THE kombination att rekommendera.

Hadé

Ett sätt som funkar för trådskaparen är att köra med radiostyrning i stället:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html
Har inte testat den men kommer antagligen att köpa en eftersom ljusstyrning är otillförlitligt utomhus eller runt hörn.

För övrigt spelar det nog ingen större roll för en mottagaren på en slavblixt om kommunikationen som vi talat om är IR eller vanligt ljus. Den enda skillnaden är att man inte ser förblixtarna (kan vara en fördel med somliga personer och djur som reagerar fort och blinkar till p g a förblixt, min sambo är en sådan varelse).
Nikons blixtstyrning med förblixtar fungerar skapligt men trots att man ställer mastern till att enbart styra och inte själv bidra med ljus till bilden kommer det ändå med lite, lite lus från den. Funkar bra för många motiv men om man plåtar något blankt kan man få en oöskad reflex. Då kan man ha nytta av en sådan där skiva som bara släpper genom IR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar