Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur öppnar man NEF filer?
- Trådstartare GoldieMir
- Start datum
bildsten
Aktiv medlem
Om du bara ska titta på dem så kan du göra det med gratisprogrammet Faststone Image Viewer:
http://www.faststone.org/
Men ska du redigera bilderna så behövs det andra grejer som du säkert får tips om av andra. Men Nikons eget program, Photoshop med en lämplig plugin, Lightroom med flera är några tips. Men de är ju inte gratis.
http://www.faststone.org/
Men ska du redigera bilderna så behövs det andra grejer som du säkert får tips om av andra. Men Nikons eget program, Photoshop med en lämplig plugin, Lightroom med flera är några tips. Men de är ju inte gratis.
Mankan G
Aktiv medlem
I stort sett samtliga vanliga programvaror för bildbehandling och bildhantering klarar av att öppna raw filer får diverse kameror. Dock behöver man ofta uppdatera själva programvaran som läser in rawfilen men det brukar vara gratis. Däremot kostar själva programvarorna oftta flis. Allt i från småflis till storflis.
Nikons egna programvaror fungerar givetvis. Picture Projekt som följer med alla Nikonkameror och som går att ladda ner från webben gratis. Nikon View fanns tidigare och gick att ladda ner. Nikon Capture (kostar pengar) är ett mycket vasst program för att öppna och konvertera NEF.
Alla senare Adobe Photoshop varianter (kostar pengar) fungerar med rätt Camera Raw modul (plugin till photoshop och är gratis från Adobe).
Det finns en liten patch på www.microsoft.se som gör att du kan förhandsgranska nef i Windows.
Nikons egna programvaror fungerar givetvis. Picture Projekt som följer med alla Nikonkameror och som går att ladda ner från webben gratis. Nikon View fanns tidigare och gick att ladda ner. Nikon Capture (kostar pengar) är ett mycket vasst program för att öppna och konvertera NEF.
Alla senare Adobe Photoshop varianter (kostar pengar) fungerar med rätt Camera Raw modul (plugin till photoshop och är gratis från Adobe).
Det finns en liten patch på www.microsoft.se som gör att du kan förhandsgranska nef i Windows.
Astacus
Aktiv medlem
Ett annat alternativ är gratisprogrammet "Irfanview" (www.irfanview.com) som tillsammans med de plug-ins som finns klarar av att visa NEF-bilder. Irfanview är mycket väletablerat och stabilt med många trevliga funktioner.
bildsten
Aktiv medlem
GoldieMir skrev:
Jag provade med det programmet men det öppnade inte mina bilder.. =( [/QUOTE ]
Gå till "Settings" i övre kanten och sedan till "Associations" och bocka i vilka filer du vill att programmet ska öppna.
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Härom dagen blev jag fotograferad med en Nikon D200. Jag fick bilderna i jpg- och NEF. Samma dag försökte jag öppna .nef-filerna i Photoshop CS på jobbet, men det gick inte. I dag, efter många om och men kunde jag konvertera .nef-filerna till .tif i Faststone. Irfan View? Där har jag inte provat konvertering, men i mitt gamla ACDSee blir .tif-filerna grymt krympta och lågupplösta. De här programmen fungerar bara i PC med Windows, men vad passar till min Mac hemma, med Mac OS X 10.4 Tiger, XN View eller Raw Photo Processor? Det var dem jag hittade efter att ha letat febrilt efter något som passar, för jag har ingen lust att bränna pengar på Adobe Photoshop Lightroom, som jag har laddat ner testversionen på 30 dagar av innan jag hittade de där gratisprogrammen till Windows. Jag behöver alltså en enkel konverterare för olika råformat från digitalkameror, helst plugin till Photoshop Elements 2 eller 3. Rätt vad det är kanske jag själv sitter där med en egen digitalkamera och vill inte spara alla bilder i .jpg från början. Kanske jag ska återkomma när jag har testat XN View och Raw Photo Processor? Det borde inte behövas något stort program, bara ett plugin till Photoshop Elements, alltså. Jag vore tacksam för en enkel lösning.
orjanb
Medlem
UFRaw (http://ufraw.sourceforge.net/) finns tydligen i en Mac-version, och den är gratis också.
hanspahlen
Aktiv medlem
Använd gratisprogrammet Pictureproject för att öppna NEF (finns på Nikons site).
För att redigera NEF behövs plugins till Photoshop som hämtas gratis från Adobe (samma plugin för Elements), alternativt köpeprogrammet Capture NX från Nikon.
För att visa miniatyrer (thumbnails) i t ex Utforskaren finns s k codecs att ladda ner från Nikon (funkar till alla Windowsversioner utom Vista x64).
Allt ovanstående fungerar fint också i Vistax32, men Nikon kommer inte att ta fram codecs för Vistax64. Jag använder själv Vistax64, och måste därför använda Pictureproject för att se mina miniatyrer. Pictureproject följer med alla nya Nikonkameror.
För att redigera NEF behövs plugins till Photoshop som hämtas gratis från Adobe (samma plugin för Elements), alternativt köpeprogrammet Capture NX från Nikon.
För att visa miniatyrer (thumbnails) i t ex Utforskaren finns s k codecs att ladda ner från Nikon (funkar till alla Windowsversioner utom Vista x64).
Allt ovanstående fungerar fint också i Vistax32, men Nikon kommer inte att ta fram codecs för Vistax64. Jag använder själv Vistax64, och måste därför använda Pictureproject för att se mina miniatyrer. Pictureproject följer med alla nya Nikonkameror.
avslutat_bj
Aktiv medlem
De sökord du bör använda är "råkonverterare" och "raw converter". Tyvärr är det ont om bra gratisprogram. UFRaw är kanske det bästa, men jag trivs inte med det.
LightZone från www.lightcrafts.com är ett riktigt trevligt program. Hämtar man en rabattkod från Digital Outback Photo så får man ner priset till 1600kr. Kör man Linux är det rentav gratis.
LightZone från www.lightcrafts.com är ett riktigt trevligt program. Hämtar man en rabattkod från Digital Outback Photo så får man ner priset till 1600kr. Kör man Linux är det rentav gratis.
Osquar
Aktiv medlem
Mors!
I min burk på jobbet har jag PS Elements 5 samt PhotoStation Pro 5.1. PS funkar som det ska ihop med mina NEF-filer, så även tumnaglarna i PhotoStation. Men när jag i PhotoStation sedan öppnar tumnageln, så ballar vitbalansen ur fullständigt! Hur märkligt är inte det??
Har kollat de olika inställningsmöjligheterna och har ej funnit någon förklaring. Någon som vet bättre, har koll på PhotoStation?
Fridens
Oscar
I min burk på jobbet har jag PS Elements 5 samt PhotoStation Pro 5.1. PS funkar som det ska ihop med mina NEF-filer, så även tumnaglarna i PhotoStation. Men när jag i PhotoStation sedan öppnar tumnageln, så ballar vitbalansen ur fullständigt! Hur märkligt är inte det??
Har kollat de olika inställningsmöjligheterna och har ej funnit någon förklaring. Någon som vet bättre, har koll på PhotoStation?
Fridens
Oscar
codrus
Avslutat medlemskap
Osquar skrev:
Jag har för mig att jag har läst någonstans att Nikon har börjat lägga in just vitbalansen krypterat med sluten dokumentation (dvs du måste betala pengar till Nikon för att skapa ett program som kan hantera det) i sina senare NEF-format. Kanske detta är anledningen?
För övrigt tycker jag att Picasa är ett ganska trevligt program för att hantera bildfiler, inklusive NEF. Men det har mycket begränsade redigeringsfunktioner.
ThomasC
Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Härom dagen blev jag fotograferad med en Nikon D200. Jag fick bilderna i jpg- och NEF. Samma dag försökte jag öppna .nef-filerna i Photoshop CS på jobbet, men det gick inte. I dag, efter många om och men kunde jag konvertera .nef-filerna till .tif i Faststone. Irfan View? Där har jag inte provat konvertering, men i mitt gamla ACDSee blir .tif-filerna grymt krympta och lågupplösta. De här programmen fungerar bara i PC med Windows, men vad passar till min Mac hemma, med Mac OS X 10.4 Tiger, XN View eller Raw Photo Processor? Det var dem jag hittade efter att ha letat febrilt efter något som passar, för jag har ingen lust att bränna pengar på Adobe Photoshop Lightroom, som jag har laddat ner testversionen på 30 dagar av innan jag hittade de där gratisprogrammen till Windows. Jag behöver alltså en enkel konverterare för olika råformat från digitalkameror, helst plugin till Photoshop Elements 2 eller 3. Rätt vad det är kanske jag själv sitter där med en egen digitalkamera och vill inte spara alla bilder i .jpg från början. Kanske jag ska återkomma när jag har testat XN View och Raw Photo Processor? Det borde inte behövas något stort program, bara ett plugin till Photoshop Elements, alltså. Jag vore tacksam för en enkel lösning.
Du behöver inget extra program alls....öppna i Förhandsvisning och spara som TIFF...
PetFish
Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Jag behöver alltså en enkel konverterare för olika råformat från digitalkameror, helst plugin till Photoshop Elements 2 eller 3.
Jag använder Elements 3 och D200, du kan ladda ner en uppdaterad plugin kostnadsfitt från Adobe. Läs instruktionerna på nedladdningssidan så att du placerar pluginen på rätt ställe, ta bort den gamla pluginen. Starta om Elements så att den laddar den nya pluginen.
Själv använder jag iställer Capture NX, då jag i Elements och tillhörande plugin saknar viktiga funktioner såsom t.ex. kurvor.
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
ThomasC skrev:
Du behöver inget extra program alls....öppna i Förhandsvisning och spara som TIFF...
Tack, Thomas! Vad gör man inte för att få fram 16-bitars .tiff-filer med ändelsen .tiff i stället för .tif? Jag har testat förhandsvisningen, och om jag hade vetat hur den fungerar, hade jag sparat mycket tid, även om man måste konvertera bildfilerna en och en i Mac OS X:s förhandsvisning. Nu är jag inte intresserad av att bränna pengar på Graphic Converter, 25 €, och slipper helt från Adobe Lightroom för drygt 10 gånger den summan. Graphic Converter och Photoshop Lightroom ligger kvar som testversioner hos mig, men de lär nog åka ut rätt snart ändå, eftersom Graphic Converter bara lämnar från sig 8-bitars .tif-filer. Till PC:n på jobbet kan jag använda antingen Irfan View eller Faststone, men de kan inte konvertera till 16-bitars .tif.
Ha det gott!