Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur åtgärdar man kromatisk aberation/fringing på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Jag tog studentfoton på en kompis till mig för ett bra tag sedan men har inte kommit mig för att börja efterarbeta dom än, förrän nu dvs. Då märkte jag att på vissa bilder med ljuset ståendes bakom modellen fanns det oacceptabla mängder CA/fringing.

Nu undrar jag om det finns något enklare/bättre sätt att ta bort det med, än att gå runt alla kanter med klonstämpeln?

Det är ganska många bilder som ska retuscheras så jag vill hitta genvägen som ger det bästa resultatet.

MVH / Albin Grind

(jag lägger inte upp en bild för jag antar att alla förstår vad det handlar om)
 
Om du har bilderna i JPG-format kan du anvænda "Hue/Saturation"-verktyget, anvænda pipetten før att markera den lila færgen i kanterna (eller andra færger om det gæller CA) och sænka mættnaden på den/dem. Du kanske får kombinera med en lagermask om øvriga færger påverkas før mycket.

Har du kørt i RAW med 350D så klarar nya versionen av Canon DPP av att ta bort mycket lila i kanter automatiskt. Tror att du måste stælla upp "Color Noise Reduction" før att det ska funka. ACR har bra funktioner før att ta bort CA.
 
tack för ditt tips love, men efter lite sökande i CS2 (som är relativt nytt för mig) så hittade jag ett filter som kunde göra det åt mig.
Filter -> distort -> lens correction.

peace out
 
Många gånger så syns det inte på utskrift bara i kraftig förstoring på skärmen.
 
jag kände att eftersom det var bilder jag ska mer eller mindre sälja så är det bäst om man tar det säkra före det osäkra. utskrifterna ska vara i A4-format också så.

men jag håller med dig om att man kan stirra sig blind på skärmen och helt glömma bort hur det kommer att se ut på pappret.
 
ANNONS