Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur åstadkomma denna bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

j-olsson

Aktiv medlem
Hej alla fotoentusiaster!

Inför sommarens fjällvandring har jag funderat lite över fjällfotografi. En bild jag fastnat för är den som pryder omslaget till naturkompaniets vår-/sommarkatalog. Jag har tyvärr inte hittat den på internet, men kanske har i alla fall några av er katalogen liggandes hemma. Hur får man till en sådan bild? Bortsett från den lyckade kompositionen alltså. Filter? Ett verk av photoshop? Vad tror ni?

Tacksam för idéer!

Bilden på naturkompaniets framsida är tagen med ett vidvikelobjektiv motsvarande 16-24mm på en fullformatskamera (typ 10 - 16 mm på en cropkamera).

Tricket dom använt är det speciella perspektivet objektivet ger tillsammans med ett objekt i förgrund och ett i bakgrund, sjön med vassen resp. bergen i bakgrunden. Dom har också positionerat kameran ganska nära marken för att framhäva förgrunden. Detta är en vanlig teknik när man fotar landskap med vidvinkel.

Ett annat exempel är att fota en stilla fjällsjö i skymning. Då kan man med fördel leta efter en fin stenstrand och ställa kameran lågt så man får med stenarna och stranden i förgrunden och bergen i bakgrunden.

Dessutom så har man fått med himlen bra med moln. Perspektivet i vidvinkel kan ge ganska spännande perspektiv på moln så man skall inte vara blyg att ta med mycket himmel.

Så summeringen till bilden är vidvinkel, dubbla motiv med ett tydligt i förgrunden och ett i bakgrunden, lägre kamerapositionering. Vill du fokusera på bara bakgrunden (dvs bergen) så är ett teleobjektiv bättre, eller ett normal till kort tele i panorama. Vill du fokusera på förgrund kanske ett macro.

I landskapsbilder vill man också ha stort skärpedjup så man vill gärna blända ner, typ f8-11 vilket mer eller mindre kräver ett stativ. Men man kommer långt med ett mindre bordsstativ med beskriven bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar