Annons

hur är det igentligen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenyi

Aktiv medlem
hej alla är nyfiken på en sak när det gäller objektiv + kamera har en 30D och ska köpa en till objektiv har jag fattat det rätt ska man gångra med 1,6 i objetivet
ex.. 70-200mm blir det gånger 1,6 = 112-320 måste man beräkna detta i alla objektiv man handlar
??????
för då om man vill ha en 80mm måste man då köpa en 50mm pga av *1,6
förstår inte riktigt hur det funkar
 
Det stämmer att du måste räkna så på alla objektiv du köper till din kamera pga brännviddsförlängningen!

mvh ulrica
 
ulricahdesign skrev:
Nu är det nog något jag inte hänger med på, men det är säkert OK ;)

haha ja det är verkligen OK..!

jag var bara lite tjatig.. det är ju trots allt inte brännvidden som förändras.. det är ju bara utsnittet pga av den mindre sensorn.. det är som att beskära en bild från fullformat ner till sensorns format.. brännvidden på objektivet är alltid den samma

Peace!
/Simon
 
harryett skrev:
haha ja det är verkligen OK..!

jag var bara lite tjatig.. det är ju trots allt inte brännvidden som förändras.. det är ju bara utsnittet pga av den mindre sensorn.. det är som att beskära en bild från fullformat ner till sensorns format.. brännvidden på objektivet är alltid den samma

Peace!
/Simon

Ah.. ja, såklart;)..
 
??????
för då om man vill ha en 80mm måste man då köpa en 50mm pga av *1,6

vad är det som förandras.....:)
förstår inte

Simon Maddock (harryett) skrev:
det är som att beskära en bild från fullformat ner till sensorns format.. ??????? :)
 
Kenyi skrev:
??????
för då om man vill ha en 80mm måste man då köpa en 50mm pga av *1,6
Vill du ha 80 mm skall du köpa 80 mm.

Vill du däremot ha den bildvinkel som 80 mm ger på småbild, men i din digitalare, då köper du ett 50 mm.
 
jimh skrev:
Vill du ha 80 mm skall du köpa 80 mm.

Vill du däremot ha den bildvinkel som 80 mm ger på småbild, men i din digitalare, då köper du ett 50 mm.
Jo, Om du enbart kör 30D så behöver du dock inte gångra något alls, sedan jag började köra DSLR så har jag släppt detta totalt & den enda anledningen att möjligvis hålla på & räkna om är när man diskuterar med någon som har annan storlek på sensorn eller kör film.

Man lär sig ganska så snart vad de olika brännvidderna ger för utsnitt & denna omräkningsfaktor mer förvirrar än hjälper i längden.

//Larsa
 
Kenyi skrev:
??????
för då om man vill ha en 80mm måste man då köpa en 50mm pga av *1,6

vad är det som förandras.....:)
förstår inte

Simon Maddock (harryett) skrev:
det är som att beskära en bild från fullformat ner till sensorns format.. ??????? :)

precis som jag sa...

...du vet att sensorn på de flesta digitalkameror är mindre än det vanliga 35mm filmformatet (så kallat fullformat)

..det gör att sensorn inte täcker upp hela den, av objektivet projecerade bilden..
förhållandet mellan det sensorformatet och filmformatet är 1,6
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.