Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är denna bild gjord?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Hittade den här bilden på en oljekanna i en amerikansk fototidning, fotografen heter James Farnum. Har försökt lista ut vilken teknik han har använt för att få fram just den här kornigheten, har testat själv lite olika filter, högre ISO men det blev inte den effekten som jag ville ha. Ge mig gärna tips på hur den är gjord!
Han skriver i artikeln:
-I try to impose my love of fine art and painting into my photographs, and Photoshop enables me to accomplish that by adding a painterly feel, texture, and look to my work.

Bilagor

• oljekanna_0001-copy.jpg
    oljekanna_0001-copy.jpg
    26.7 KB · Visningar: 957
  • oljekanna_0001a.jpg
    oljekanna_0001a.jpg
    44.7 KB · Visningar: 953
LightRoom 4.1 är en möjlighet. Där finns ett avsnitt som heter "Effekter". Har säkert funnits i tidigare varianter men jag gick över till LigthRoom just nu.

Tror att bilden är äldre än 8 år så jag vet inte om Lightroom fanns då? Kan det vara möjligt med effekten Dissolve (blandningsläget i PS)?

Sen är det väl också lekt en del med antingen den ursprungliga ljussättningen eller färgbalans och färgmättnad i PS. Förmodligen både det förra och det senare.

Testade med att ta en mycket stor mjuk pensel med blandningsläget Dissolve med svart som färg måla fram en viss kornighet. Opacitet 18%, Flow 16%. Med lite mer träning kan det kanske likna förebilden.

Bilagor

• Skärmavbild-2012-06-30-kl.-10.32.43.jpg
    Skärmavbild-2012-06-30-kl.-10.32.43.jpg
    20.5 KB · Visningar: 557
Efterbehandlar man exporterar till JPG och efterskärper fler ggr kan det bli nästan hur grovkornigt som helst. Efterskäpning av jpg i "Windovs Live Photo Galery" är välldigt effektivt för att få grovkornighet.

Hej,

Det ser ut som han har lagt en textur ovanför bilden och sedan dragit ned opaciteten.

Du hittar texturer på http://browse.deviantart.com/resources/textures/?qh=&section=&q=grunge

Här är en som liknar lite den som du efterfrågar
http://browse.deviantart.com/resources/textures/?qh=&section=&q=noise#/d289ssy

Sedan läger han nog på brus genom att skapa ett 50% grått lager, lägger på noise från filterna i photoshop och sätter blandnings läget på "overlay"

Du kan testa att leka med blandnings lägena i photoshop för att få den effekt du vill ha.

Lycka till.

Daniel

Om man tittar en gång till på den här bilden med oljekannan så verkar det vara mera glest mellan kornen, alltså mera slumpmässigt utspridda. Vad jag vill åt är just denna effekt, att bara lägga på brus etc blir för jämnt. Bästa sättet är nog ändå någon form av egen målning med penslar. Se mitt allra första inlägg med den bilden.

Om det blir som Du vill hga det vet jag inte men man kan välja slumpmässighet (ojämnhet) i Lightroom om man önskar. Det gjorde inte jag i exemplet ovan. Det är regelbundet.

Här har Du en bild med ojämnhet och allt annat maxat:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/38/381e490d3a58fb2de72bce31ddec5de5.jpg

Det är nog bara att skruva på och lära sig hur det fungerar och reagerar?

Tack för ditt tips, men det blir nog ändå för grovt för min del. Vill gärna ha det mera utspritt, återigen, kolla på min första bild med oljekannan så syns det hur jag tänkt mig det hela.

Tack för ditt tips, men det blir nog ändå för grovt för min del. Vill gärna ha det mera utspritt, återigen, kolla på min första bild med oljekannan så syns det hur jag tänkt mig det hela.
Ja, men jag tror Du kan fixa det. Jag maxade resultaten för att visa vad man kan göra. Du kan gå hela vägen från inget upp till det jag visade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar