Annons

Hundfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag har fått ett jobb där jag ska göra hundporträtt. Det ska vara levande och lekfulla bilder i utemiljö.
Nån som gjort djurfoto tidigare med tips?

//Liza

För hundporträtt så fungerar det bra med att ha matte/husse med. Mycket godis och en lämplig leksak är också att rekommendera. Följande autofokus på kameran när vovven springer omkring är det som gäller. Leta upp ett stort fält där husse/matte kan "leka" med vovven så får du nog toppenbilder.

Jag fotade nyligen en stor internationell hundutställning i Brunnsparken i Ronneby. Vid motiv där motivet rör sig använde jag följande autofokus inställd på närmaste objekt.

Bilder som tas utan motivets vetskap tycker jag blir naturligast och bäst.

Ett exempel (krångligt att lägga upp här pga pul):

Bilagor

• dsc_0082-copy.jpg
    dsc_0082-copy.jpg
    47.7 KB · Visningar: 309
TIPS

Tänkte ge ett litet men användbart råd om hundar.

Det finns idag väldigt håriga hundar ex shit-su (osäker på stavningen) och liknande raser. För att kunna ta ett hundporträtt så är det nödvändigt att veta i vilken ända huvudet är.

Ta en bit godis och håll en stund framför den ena öppningen. OM godisbiten försvinner så är det troligtvis i den ändan av hudnen som huvudet sitter. Markera därefter med spray-färg eller med klädnypor så du inte tappar bort det.

Lycka till !!!

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Re: TIPS

"Skåningen" skrev:
Tänkte ge ett litet men användbart råd om hundar.

Det finns idag väldigt håriga hundar ex shit-su (osäker på stavningen) och liknande raser. För att kunna ta ett hundporträtt så är det nödvändigt att veta i vilken ända huvudet är.

Ta en bit godis och håll en stund framför den ena öppningen. OM godisbiten försvinner så är det troligtvis i den ändan av hudnen som huvudet sitter. Markera därefter med spray-färg eller med klädnypor så du inte tappar bort det.

Lycka till !!!

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

*asgarvar*

//Liza

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar