ztenlund
Aktiv medlem
Läsa på? Fotografering är praktiskt, det är bara att dra av några testbilder och jämföra.
Som sagt, allt för stora vitbalansjusteringar blir perfekt med RAW och lite sämmre i JPEG. Men gör man rätt från början spelar det ingen roll.
Exponering går lika bra att justera, JPEG-formatet begränsar inte. Bara att testa i t.ex. Lightroom att exportera en underexponerad RAW-fil till JPEG och importera den. Sen är det bara att dra upp exponeringen i respektive fil och jämföra.
Nu klarar inte min kamera 14-bit RAW (även om den gjorde det skulle jag inte använda det), mina RAW-filer blir 12-bit. Men RAW-formatet är linjärt, JPEG är logaritmiskt. Så RAW-formatets 12 bitar motsvarar JPEG-formatets 8 bitar.
Bra, då gör vi som du säger!
Det passar bra att jag har en ordentligt underexponerad bild från igår (om vi inte räknar himlen).
Öppnade raw-bilden och exporterade direkt till jpeg med mina defaults. Tog in jpeg och höjde 3 steg och höjde rawbilden 3 steg, i övrigt samma inställningar. Sparade båda till jpeg högsta kvalitet och öppnade sedan i PS för att ändra storlek och göra en crop. Nej, det är ingen skillnad... )