Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hubble

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Jag har tråkigt ok... Men är det nån som vet vilken brännvidd Hubble har och typ vilket f-värde?

Typ 500000mm f/0.000000000000000000001 ?? :)

Om man kollar här så får man reda på lite bra-att-veta-saker.
Det är två speglar. Den bakre spegeln är 2,4m i diameter och den minsta är 0,3 m i diameter

hmm fast brännvidd på 58 m. undrar hur stor bildsensorn är.

läst lite mer och ljusstyrkan ligger på f 24.
brännvidden är tom 57,6m
det väger 10 ton så det är lite jobbigt att bära på.

Haha kolla den här dåren!! Och här sitter vi och gnäller på objektiv som kostar 20000 =)

Bilagor

• site.jpg
    site.jpg
    37.9 KB · Visningar: 671
Amatörastronomerna i Observatoriet i Observatorielunden i Stockholm har ett fett spegelteleskop som automatiskt korrigerar för jordrotationen och ställer in sig efter angivna koordinater.

Jag leter upp källan till f 24.

Ok källkritiken var inte så stor i natt när jag letade information.
Hemsidan där jag läste om ljusstyrkan verkade lite amatörmässig. Hittade en annan dock som också pekar på f/24. Personligen tycker jag dock att texten är klumpigt skriven. Det är svårt att veta vilket teleskop som avses; Hubble eller en föregångare.

Det står en himla massa om Hubble på varje liten astronomisida så det tar en stund att hitta godbitarna.
Återkommer till kvällen med bättre upplysningar

En liten intresant detalj om precisionen på Hubble.
Om du har en spegel som är lika stor som skåne så skulle det skilja max några millimeter i "höjd"skillnad mellan Simrishamn och Helsingborg. Ta nu och krymp ner detta och pressa in i Hubble så har du precisionen.. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Grymt att kunna tillverka något med en sådanprecision.

jo, det är ju lite hitech, men stora spegel är felslipad och lider av stagmatisk abberation (eller vad det nu heter). Lösningen blev att sätta i en korrigerings lins.

Fast det "skojjigaste" med felslipningen är att den är exakt! Det som orsakade felslipningen var att mätistrumentet som användes för att kontrollera noggrannheten var - av misstag - inställt för att ordna en felaktig böjning av spegeln!

:)

Glasögon fixxar allt, även för teleskop! :)

/Fredrik (Glasögonorm)

Kom ihåg att bländaren ges av f = brännvidd/diameter på linsen. För Hubble blir det alltså

f = 58m/2.4m = 24

Med denna enkla relation kan men enkelt förstå varför ljusstarka teleobjektiv är så himla stora...

Joakim

flutte skrev:
Fast det "skojjigaste" med felslipningen är att den är exakt! Det som orsakade felslipningen var att mätistrumentet som användes för att kontrollera noggrannheten var - av misstag - inställt för att ordna en felaktig böjning av spegeln!

:)

Glasögon fixxar allt, även för teleskop! :)

/Fredrik (Glasögonorm)

Dom hade två kontrollinstrument ett äldre och ett nyare med högre precision.

Vid slipningen mätte instrumenten ordentligt olika och tyvärr valde de att använda det nyare instrumentet. Sen visade det sig att det saknades några brickor i det nyare!

Klantigt att inte gå till botten med varför instrumenten visade så olika.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto