Annons

Hu få snygg softad hud på dessa bilder? (Sv/v)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kopiera lagret (CTRL+j)
Använd filtret Gaussian Blur eller Median(under noise, pixelvärde ca 10) på det nya lagret.
Göra en lagermask till det nya lagret.
Invertera lagermasken genom att markera lagermasken och tryck ctrl+i.
Ta en pensel, välj vit färg och rita i lagermasken där det ska bli suddigt.
Dra ner opaciteten på det övre lagret till cirka 40-50% eller nåt.

Brukar funka bra för mig.

Testa detta!

Hej Jocce! Kolla om det här kan vara det du söker...

1. Öppna bilden

2. Gå till Channels och klicka på den röda kanalen. Tryck ner Ctrl+A för att markera allt i den röda kanalen, Tryck sedan ner Ctrl+C för att kopiera allt i den röda kanalen.

3. Gå tillbaka till Layers och skapa ett nytt lager, tryck ner Ctrl+V för att klistra in den röda kanlen i det nya lagret.

4. Ändra lagrets blandningsläge till Luminaosity. och sänk Opacity till 15-30% (testa vilket som känns bäst).

5.Gå till Filter->Blur->Gaussian Blur och välj en Radius mellan 10-30%.

6. Tryck ner Ctrl+M för att få upp Curves eller välj ett Adjustment Layer och skapa ett Curves med hjälp att det istället, vilket som passar dig bäst.

7. Gör en klassisk S-kruva för att höja kontrasten i bilden.

Hopppas det är vad du söker.

PS: Man kan göra detta med den röda, gröna och blåa kanalen. Testa vilken av kanalerna som funkar bäst. Glöm inte attt du kan göra en Action så du slipper göra alla dessa steg om och om igen.

Mvh: Thorbjörn Ekholm
http://photoshopideer.blogspot.com/

Jag använder mig oftast av neat image.. Jag gör så att jag tar en kopia på lagret, på det lagret lägger jag på ganska mycket neat image effekt, sen målar jag fram det som ska vara skarpt med en lagermask. Sen avslutar jag med att klona bort en del som neat image inte får bort.

Jimpawa skrev:
Jag använder mig oftast av neat image.. Jag gör så att jag tar en kopia på lagret, på det lagret lägger jag på ganska mycket neat image effekt, sen målar jag fram det som ska vara skarpt med en lagermask. Sen avslutar jag med att klona bort en del som neat image inte får bort.

Jo, så har jag provat, men får det bara att se oskarpt ut på dessa 2 bilder...

Gör gärna ett försök på nån av de bilderna om du vill!

/Jocce

Jag vet ju inte hur softad du vill ha bilden, om den fortfarande ska behålla hudstrukturen eller se mer "konstgjord" ut, så här gjorde jag för att få den mindre flammig men ändå med bibehållen struktur:
1) Kopierade bakgrundslagret till ett nytt lager.
2) Filter/Distort/Diffuse glow, inställningar 3/9/15, svart förgrundsfärg, vit bakgrundsfärg.
3) Skapade en (tom) lagermask.
4) Kopierade den röda kanalen till lagermasken.
5) Inverterade lagermasken.
6) Ändrade blandningsläget till "Soft light".
7) Mycket försiktig efterstädning med "Spot healing brush" på bakgrundslagret.

Bilagor

• 061208karin01_b.jpg
    061208karin01_b.jpg
    86 KB · Visningar: 789
Peter: tycker tyvärr den fortfarande känns oskarp, men klart bättre än mina öfrsök, skall försöka med originalversionen!

Magnus: Vad heter det på Engelska?

/Jocce

Ytoskärpa kanske kan vara något för dig om du kör PS CS2.
Tror att det heter "Surface Blur" på engelska.
Selektiv Gaussisk Oskärpa ser ut att vara något man bara hittar i GIMP.

Bilagor

• ytoskärpa_ps.jpg
    ytoskärpa_ps.jpg
    18.8 KB · Visningar: 698
Använd pennan för att göra ett riktigt bra markering av bara huden.

Lägg på quickmask och kör gaussian blur 0,3 pixlar på masken för att kanterna inte ska bli för skarpa tryck på q för att gå ur maskläget.Gör ett nytt lager av huden ctrl+j

Lås transparanta pixlar för att för att inte blöda över kanterna.

Kör på med gaussian blur i hudlagret tills du är nöjd

lägg på noise ca 1-1,5% med monochromatic rutan ifylld för att inte få färgat brus.

Lägg på en vit lagermask och måla tillbaka linjer med mjuk borste svart färg 0% hårdhet och en opacitet under 20 och måla flera gånger i stället då får du snyggare övergångar i masken.

Jag toppade med att highpass filter också.

Softningen är gjord i oirginalstorlek. för att posta den här var jag tvungen att krypa den.
Det förstör resultatet, så det är ett tips till softa alltid bilderna när dom är i den storlek dom ska slutanvändas, att byta storlek på softade bilder förstör ofta resultatet.

Bilagor

• soft.jpg
    soft.jpg
    46.2 KB · Visningar: 563
Senast ändrad:
Jocce skrev:
Vart hittar jag den?
Hittar ingen Selective Gaussion under "Blur" på filter...

Filter->Gör Suddigare->Selektiv gaussisk oskärpa

Å på engelska blir det, hmm.. få se nu
export LANG=us_EN
gimp

Filters->Blur->Selective gaussian blur

Men om man vill göra det manuellt så går det också. Då kopierar man bilden i två lager, till det övre lagret lägger man till en vit lagermask där man lägger in en gråskalekopia av bilden. Använd nu gaussisk oskärpa på bakgrundslagret så att allt blir suddigt. Använd sedan lämpligt filter för att hitta kanter i gråskalekopian i det övre lagrets lagermask (konturer skall bli svarta och släta ytor vitt). I detta läge kan man mixtra lite med kurvor och oskärpa i lagermasken för att sas. finjustera. Vips så är alla någotsånär släta ytor jättesläta och konturerna oförändrade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar