Isse_biggles
Aktiv medlem
Har haft ett företagsabonnemang sedan i Juni som pga vissa anledningar vi nu fått häft av reklamationsavdelning hos operatören.
Vi har idag HTC Legend som jag verkligen har gillat vad gäller gränssnittet och tåligheten hos telefonen (Aluminium chassi) . Operatören vill ha 2500kr för att köpa loss telefonerna, vilket var lite saftigt.
Så nu står vi i valet och kvalet om man ska ha en ny HTC (inte legend) och då vilken modell eller om vi ska gå till iPhone.
HTC Legend
+ Sense
+ Android (lättanvänt)
+ Storleken
+ Stryktåligheten (på baksida och och sidor)
- Seg (600Mhz processor)
- Android ? Känns fortfarande lite ommoget.
- Antal appar.
iPhone 4 är bara marginellt större än Legend, mycket vassare prestanda, fler appar, känns mera moget än Android, men det jag tvekar kring är dels hållbarheten (lite fumlig kanske, har dock aldrig tappat kameran någonsin), men kanske mest hanteringen. HTC Sense är ju helt enkelt skitbra.
Så den stora frågan är vilken HTC modell ska jag satsa på eller om jag ska ta iPhone 4.
(Min fru ska också ha en ny, hon tycker att Legend är lite klumpig och seg, så vad ska hon ha. )
Är du nöjd med gränsnittet i telefonen du har och dess användarvänliget så är jag inte riktigt med på varför du skall betala mer för en iphone.
Men har du många gånger sneglat på iphone och känner att det är lite det du vill, ja då kanske man skall lägga mellanskillnaden för att få en iphone (antar att iphone är dyrare). Mitt resonemang lyder:
OM jag är grymt sugen på telefon som iphone för att man gillar dess användarvänlighet, men istället köper en konkurrent för att erhålla en snarlikhet till en lägre penning, så kan man på sikt känna att man la pengarna på fel sak och önskade att man la till det som fattas till en iphone.
Om jag skall försöka vara lite pedagogisk i mitt resonemang. Tex, valet står mellan ett kameraminne med olika hastighet, det billigare altermativet är 1000kr och det andra är 500kr dyrare:
1.Du köper vara för 1000kr, du är helnöjd och känner inte av behovet för det det dyrare minnet. Toppen, du har gjort det bästa köpet!
2.Köper du varan som kostar 1500kr och känner inte av några begränsningar, så kommer du garanterat vara lika nöjd med ditt köp!
3. Köper du varan som kostar 1500kr men du känner att det var något som du igentligen inte behövde då, då känns det bara som att du la 500kr för mkt på fel sak, men du kommer antagligen fortfarande vara lika nöjd då du tänker att nu har jag lite att "växa i" utan att känna en begränsning.
4. Köper du vara för 1000kr och önskade att du la till de där 500kr så kommer du antagligen känna att du kastad 1000kr i sjön då du måste lägga ut 1500kr på det dyrare minnet.
Utöver detta så handlar det nog bara om tycke och smak. Jag hade en tidig windowsmobil (samsung i780) innan jag köpte mig en iphone 3gs. Idag är jag helnöjd och känner att detta var verkligen mitt bästa val gällande mobil (obs jag är medveten om att min tidigare samsung inte går att jämföra med dagens andrioder). Jag har ägt ett par telefoner genom åren och är väldigt kritisk mot mina produkter. Har man läst semantik, gränsittslära och ergonomi så blir man lätt kritisk och man analyserar sönder produkter omedvetet. Jag kan inte påstå att Iphone är felfri även den har sina brister i gränsnitt.
Mina antaganden mellan 3gs och ifån 4
Fördelen som iphone 4 har mot 3gs är kameran med blixt och "hdr" funktio, vassare skärm som är grymt behaglig. Den har multitasking och categories så man slipper alla slides med mappar. Nackdelen är att den inte har mer battareitid än 3gs pga av den vassare skärmen, sämre antenmodul och motagning än 3gs samt att den är mer känslig då vi har glas på både fram och baksida på luren.
Vill du labba lite så kan du göra som jag, men då skall du läsa in dig lite på hur man gör...
Jag sitter med en hackad 3gs med ej uppdaterat os till 4.x, det jag har gjort är öppna upp spärrade funktioner som begränsning i blåtand, appar etc. Jag har nu även snabbåtkomst till inställningar för blåtand, wifi, brightness etc genom att bara dra med fingret högst upp på skärmen istället för att blippa igenom menyerna för samma sak. Jag kör även med något som heter backgrounder som gör att man "multitaskar" även med den och har categories funktionen som iphone 4 har. Andra finneser är att man har nu tv-out, 5 apps på baren där nere istället för 4. Vill man så kan man även utöka antalet pressenterade appar istället för att ha 4x4. Det blir en grym pocket pc och känner verkligen inte behovet till en iphone 4.