Annons

HTC igen (i så fall vilken) eller iPhone?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft ett företagsabonnemang sedan i Juni som pga vissa anledningar vi nu fått häft av reklamationsavdelning hos operatören.

Vi har idag HTC Legend som jag verkligen har gillat vad gäller gränssnittet och tåligheten hos telefonen (Aluminium chassi) . Operatören vill ha 2500kr för att köpa loss telefonerna, vilket var lite saftigt.

Så nu står vi i valet och kvalet om man ska ha en ny HTC (inte legend) och då vilken modell eller om vi ska gå till iPhone.
HTC Legend
+ Sense
+ Android (lättanvänt)
+ Storleken
+ Stryktåligheten (på baksida och och sidor)
- Seg (600Mhz processor)
- Android ? Känns fortfarande lite ommoget.
- Antal appar.

iPhone 4 är bara marginellt större än Legend, mycket vassare prestanda, fler appar, känns mera moget än Android, men det jag tvekar kring är dels hållbarheten (lite fumlig kanske, har dock aldrig tappat kameran någonsin), men kanske mest hanteringen. HTC Sense är ju helt enkelt skitbra.

Så den stora frågan är vilken HTC modell ska jag satsa på eller om jag ska ta iPhone 4.
(Min fru ska också ha en ny, hon tycker att Legend är lite klumpig och seg, så vad ska hon ha. )

Är du nöjd med gränsnittet i telefonen du har och dess användarvänliget så är jag inte riktigt med på varför du skall betala mer för en iphone.

Men har du många gånger sneglat på iphone och känner att det är lite det du vill, ja då kanske man skall lägga mellanskillnaden för att få en iphone (antar att iphone är dyrare). Mitt resonemang lyder:
OM jag är grymt sugen på telefon som iphone för att man gillar dess användarvänlighet, men istället köper en konkurrent för att erhålla en snarlikhet till en lägre penning, så kan man på sikt känna att man la pengarna på fel sak och önskade att man la till det som fattas till en iphone.

Om jag skall försöka vara lite pedagogisk i mitt resonemang. Tex, valet står mellan ett kameraminne med olika hastighet, det billigare altermativet är 1000kr och det andra är 500kr dyrare:

1.Du köper vara för 1000kr, du är helnöjd och känner inte av behovet för det det dyrare minnet. Toppen, du har gjort det bästa köpet!
2.Köper du varan som kostar 1500kr och känner inte av några begränsningar, så kommer du garanterat vara lika nöjd med ditt köp!
3. Köper du varan som kostar 1500kr men du känner att det var något som du igentligen inte behövde då, då känns det bara som att du la 500kr för mkt på fel sak, men du kommer antagligen fortfarande vara lika nöjd då du tänker att nu har jag lite att "växa i" utan att känna en begränsning.
4. Köper du vara för 1000kr och önskade att du la till de där 500kr så kommer du antagligen känna att du kastad 1000kr i sjön då du måste lägga ut 1500kr på det dyrare minnet. :)

Utöver detta så handlar det nog bara om tycke och smak. Jag hade en tidig windowsmobil (samsung i780) innan jag köpte mig en iphone 3gs. Idag är jag helnöjd och känner att detta var verkligen mitt bästa val gällande mobil (obs jag är medveten om att min tidigare samsung inte går att jämföra med dagens andrioder). Jag har ägt ett par telefoner genom åren och är väldigt kritisk mot mina produkter. Har man läst semantik, gränsittslära och ergonomi så blir man lätt kritisk och man analyserar sönder produkter omedvetet. Jag kan inte påstå att Iphone är felfri även den har sina brister i gränsnitt.

Mina antaganden mellan 3gs och ifån 4
Fördelen som iphone 4 har mot 3gs är kameran med blixt och "hdr" funktio, vassare skärm som är grymt behaglig. Den har multitasking och categories så man slipper alla slides med mappar. Nackdelen är att den inte har mer battareitid än 3gs pga av den vassare skärmen, sämre antenmodul och motagning än 3gs samt att den är mer känslig då vi har glas på både fram och baksida på luren.

Vill du labba lite så kan du göra som jag, men då skall du läsa in dig lite på hur man gör...
Jag sitter med en hackad 3gs med ej uppdaterat os till 4.x, det jag har gjort är öppna upp spärrade funktioner som begränsning i blåtand, appar etc. Jag har nu även snabbåtkomst till inställningar för blåtand, wifi, brightness etc genom att bara dra med fingret högst upp på skärmen istället för att blippa igenom menyerna för samma sak. Jag kör även med något som heter backgrounder som gör att man "multitaskar" även med den och har categories funktionen som iphone 4 har. Andra finneser är att man har nu tv-out, 5 apps på baren där nere istället för 4. Vill man så kan man även utöka antalet pressenterade appar istället för att ha 4x4. Det blir en grym pocket pc och känner verkligen inte behovet till en iphone 4.

Nu är det bestämt och beställt (nästan)
Det blir telenor, anledningen är att alla operatörer har ingen innomhus mottagning där jag bor (halft i skogen). Tre och telenor har 3G mottagning och jag har en 3G repeater vilket ger mig full mottagning inomhus med 3G.

Telefonerna har efter långt och jobbit övervägande blivit HTC Incredible S till mig och Desire S till min fru. Mest på grund av monolit chassin i aluminium vilket borgar för tålighet. Annars ligger Samsung S2, Nexus S2 och LG O2x bättre i prestanda och funktioner, men har inte monolit chassi (vad jag vet) och jag litar inte på att de tål att tappas i backen.
Vad gäller iphone 4 så är den grymt snygg att se på, men är lite kantig och hal att hålla i och är klart mer ömtålig. Samt att jag inte tror att mitt användande skulle passa med en iphone (feghet kanske) och slippa iTunes.

Tack för alla synpunkter som har hjälpt mig fram till ett beslut.

;-)

Det låter bra, fördelen med Telenor är att de inte har någon begränsning på sin datamängd. Det är samma hastighet oavsätt kvantiteten, telia stryper efter en viss mängd. Kommer du köra mobilt även hemma, alltså med router och ansluta enheterna hemma mot den, ja då kommer datamängden att trippa på vilket är till telenors fördel.

Det låter bra, fördelen med Telenor är att de inte har någon begränsning på sin datamängd. Det är samma hastighet oavsätt kvantiteten, telia stryper efter en viss mängd. Kommer du köra mobilt även hemma, alltså med router och ansluta enheterna hemma mot den, ja då kommer datamängden att trippa på vilket är till telenors fördel.
Ja det var en av anledningarna till att det inte blev telia, plockade på som bara den om man vill ha mer än 1Gb/månad.
Blev affärspaket då det blev billigast då följer det med 3G modem som jag väll helt enkelt får låna ut till någon som vill ha dem.

Nej vi kör adsl hemma, håller på med en del webbsidor och vill ha en stabil lina och någorlunda snabb (hem i alla fall).

Telefonerna har efter långt och jobbit övervägande blivit HTC Incredible S till mig och Desire S till min fru. Mest på grund av monolit chassin i aluminium vilket borgar för tålighet.
Vad jag förstår har Incredible S t ex samma typ av sladdrigt plastlock på baksidan som min Desire. När det gäller kvalitetskänsla kommer HTC inte i närheten av konkurrenter som Iphone.

Och jag är fortfarande lite förbluffad över att Android har ett så taffligt och inkonsekvent gränssnitt. Olika appar kan ju fungera på precis vilket sätt som helst, det finns ingen konsekvens för hur olika saker (t ex en så basic sak som stavningskontroll) ska fungera eller var man ska hitta olika funktioner -- t ex "uppdatera" kan ligga på en massa olika ställen, vilket man måste lära sig för varje enskild app.

Sen får man ju hoppas att HTC nu löst de värsta barnsjukdomarna, jag vet att jag inte är ensam om att ha fått ett ex som envisas med att "frysa" tre-fyra gånger om dagen. Och det enda sättet att få igång den igen är att tvinga fram en omstart genom att ta ur batteriet!

BTW. Ituens vs annan programvara. Jag har ett behov av att "sampla" om musiken före den hamnar på min HTC.

Jag har idag en HTC Desire. All min musik ligger på hårddisk på en NAS och jag spelar allt via W7 mediacenter eller XBOX 360 hemma. All musik är rippad i högsta möjliga "upplösning".

Nu till min fråga: Jag har inget behov av denna höga "upplösning" när jag tankar ner musiken till min HTC. Använder den i bilen eller på jobbet och har mer nytta av fler låtar men i mindre storlek. Programvaran HTC synq klarar inte av detta. Inte heller W7 mediaplayer. Av någon outgrundlig anledning klarar inte MediaPlayer av att hämta musiken från en NAS, sampla ner den och lägga in dem i HTCn. Är det någon som känner till någon enkel programvara som klarar av detta? Det behöver inte gå med någon form av automatik. Dock vore det enklast om jag kunde använda en spelningslista skapad i MP och antingen om programvaran lägger filerna på disk eller direkt i HTCn.

Nästa problem rör mediespelaren i HTCn eller egentligen vet jag inte om det är just den som bråkar. Av någon annan outgrundlig anledning kan den inte av att läsa taggarna för ACDC samt några andra artister. Majoriteten av alla artister får rätt taggar men inte ACDC (och några fler). Låtnamnen finns där men artistnamnet försvinner och gruppen hamnar under okänd. :-(. På samtliga andra spelare fungerar det:. Itunes, diverse andra mp3 spelare etc men inte i HTCn. Jag har även provat att hämta hem andra spelare till min HTC men resultatet är detsamma varje gång........

Vet ej om dettta besvarats

... men det brukar inte dyka upp.

Jag har efter över ett års test oc h genomgång av Android vs iPhone bestämt att vår organisation ska enbart ha Android. För oss som en frivillig-organisation är det mycket viktigt med pris/prestanda värdet och där ligger ju iPhone sämst av alla. Du betalar en STOR summa bara för att få vara en av mängden fantastiskt stolta över att bära just en iPhone.

iPhone kan du inte byta batteri på, då måste du till verkstad för det. Android kan du ha en extra i fickan och när batteriet är slut bara helt enkelt själv byta. Säkerhetshålen är många fler och mycket mer seriösa problem i iPhone och Apple har inte ens bemödat sig att fixa dom, om det inte skett senaste par månaderna. Dom har haft riktigt stora säkerhetshål i upp mot ett år utan att ha brytt sig att fixa det. Android mobbarna kommer mycket oftare med uppdateringar.

iPhone MÅSTE du installera programvara på varje datro som du vill koppla upp den mot. Android behöver du bara en vanlig micro USB sladd och kan sen koppla upp den mot vilken dator som helst utan att något installeras på denna dator.

Android kan du ladda mobilen genom att använda micro USB sladden och bara sätta i den i datorn så börjar mobben laddas upp. Det finns inte för iPhone.

Android vs iPhone är precis som med Mac vs PC. PC/Android är flexibilitet och att ge användaren all kontroll över sin produkt. Allt Apple gör är till för att hålla så låst som möjligt och kräva så mycket som möjligt av extrakostnader genom att behöva auktoriserade service partners för allt som t.ex. det dumma med att byta batteri. Apple brukar dock vara lite snabbare och mycket enklare för nybörjare att lära sig använda.
Apple produkter är dyra att äga då dom inte har policyn att värna om att kunder ska alltid kunna köra sina gamla program på ny dator vilket är just den policy du har hos Microsoft och delvis i Android. Allt gammalt du har ska du kunna använda. Köpte du ett program till din Windows 3.11 1992 så ska den fungera även idag. Mac byter ut hela sin OS kod rätt ofta och därför fungerar inte gamla program.

Ytterligare än betydande besparing är att du kan få tag i princip ALLT du kan tänka dig i appar helt gratis för Android. Det mesta till iPhone kostar. Det är möjligt att iPhone fortfarande har lite större app marknad men jag betvivlar det idag, men jag har inte kollat upp det.

Slutkontentan är att iPhone är dyrt att använda jämfört med Android. Men i Sverige har vi det så himla bra ställt att tom skolbarn får en iPhone av föräldrarna. Alla i Sverige går med iPhone.

Android är säkrare än iPhone för de som tänker sekretess och säkerhet i sitt mobilanvändande.

Android är mycket mer flexibel, du kan göra mer med den som du själv vill.

Sen kan sägas detta också, att Androiden kan "hackas" eller rättare sagt man kan byta ut ROM:en i den och få en helt annan Android, en med nya funktioner och annat utseende. En del av dessa ROM som finns (av erkänt duktiga och väl pålitliga programmerare) optimerar din mobbes prestanda, som den jag kör där jag just nu har över 100 appar som fungerar jätte bra tillsammans och jag har inga utrymmesproblem eller andra problem. Jag kan dessutom göra fullständiga backups av min telefon och om jag måste nollställa mobben till fabriksinställningar så kör jag bara tillbaka backupen så är min bodde tillbaka till exakt som den var innan.

Det finns alltså INGA anledningar annat en statuskraven som anledning till att skaffa en dyr iPhone mobbe. Du får bättre säkerhet, billigare ägande och lättare användande genom att välja en Android.

... men det brukar inte dyka upp.

Jag har efter över ett års test oc h genomgång av Android vs iPhone bestämt att vår organisation ska enbart ha Android. För oss som en frivillig-organisation är det mycket viktigt med pris/prestanda värdet och där ligger ju iPhone sämst av alla. Du betalar en STOR summa bara för att få vara en av mängden fantastiskt stolta över att bära just en iPhone.

iPhone kan du inte byta batteri på, då måste du till verkstad för det. Android kan du ha en extra i fickan och när batteriet är slut bara helt enkelt själv byta. Säkerhetshålen är många fler och mycket mer seriösa problem i iPhone och Apple har inte ens bemödat sig att fixa dom, om det inte skett senaste par månaderna. Dom har haft riktigt stora säkerhetshål i upp mot ett år utan att ha brytt sig att fixa det. Android mobbarna kommer mycket oftare med uppdateringar.

iPhone MÅSTE du installera programvara på varje datro som du vill koppla upp den mot. Android behöver du bara en vanlig micro USB sladd och kan sen koppla upp den mot vilken dator som helst utan att något installeras på denna dator.

Android kan du ladda mobilen genom att använda micro USB sladden och bara sätta i den i datorn så börjar mobben laddas upp. Det finns inte för iPhone.

Android vs iPhone är precis som med Mac vs PC. PC/Android är flexibilitet och att ge användaren all kontroll över sin produkt. Allt Apple gör är till för att hålla så låst som möjligt och kräva så mycket som möjligt av extrakostnader genom att behöva auktoriserade service partners för allt som t.ex. det dumma med att byta batteri. Apple brukar dock vara lite snabbare och mycket enklare för nybörjare att lära sig använda.
Apple produkter är dyra att äga då dom inte har policyn att värna om att kunder ska alltid kunna köra sina gamla program på ny dator vilket är just den policy du har hos Microsoft och delvis i Android. Allt gammalt du har ska du kunna använda. Köpte du ett program till din Windows 3.11 1992 så ska den fungera även idag. Mac byter ut hela sin OS kod rätt ofta och därför fungerar inte gamla program.

Ytterligare än betydande besparing är att du kan få tag i princip ALLT du kan tänka dig i appar helt gratis för Android. Det mesta till iPhone kostar. Det är möjligt att iPhone fortfarande har lite större app marknad men jag betvivlar det idag, men jag har inte kollat upp det.

Slutkontentan är att iPhone är dyrt att använda jämfört med Android. Men i Sverige har vi det så himla bra ställt att tom skolbarn får en iPhone av föräldrarna. Alla i Sverige går med iPhone.

Android är säkrare än iPhone för de som tänker sekretess och säkerhet i sitt mobilanvändande.

Android är mycket mer flexibel, du kan göra mer med den som du själv vill.

Sen kan sägas detta också, att Androiden kan "hackas" eller rättare sagt man kan byta ut ROM:en i den och få en helt annan Android, en med nya funktioner och annat utseende. En del av dessa ROM som finns (av erkänt duktiga och väl pålitliga programmerare) optimerar din mobbes prestanda, som den jag kör där jag just nu har över 100 appar som fungerar jätte bra tillsammans och jag har inga utrymmesproblem eller andra problem. Jag kan dessutom göra fullständiga backups av min telefon och om jag måste nollställa mobben till fabriksinställningar så kör jag bara tillbaka backupen så är min bodde tillbaka till exakt som den var innan.

Det finns alltså INGA anledningar annat en statuskraven som anledning till att skaffa en dyr iPhone mobbe. Du får bättre säkerhet, billigare ägande och lättare användande genom att välja en Android.

Mycket generaliserande i detta inlägg.
Kan hålla med om vissa saker, men är inte beredd att säga att Android och PC skulle vara så mycket bättre än Apples.
Exempelvis har jag sällan lyckats köra gamla windows/microsoft på nyare windows (xp/W7), kanske funkar med väldigt enkla program, men oftast har sådana program med hårdvarunära inställningar som det numera inte finns stöd för då allt på denna punkt blivit förenklat.

Men jag kör ändå PC och har åter beställt Android telefoner.

Mycket generaliserande i detta inlägg.
Kan hålla med om vissa saker, men är inte beredd att säga att Android och PC skulle vara så mycket bättre än Apples.
Exempelvis har jag sällan lyckats köra gamla windows/microsoft på nyare windows (xp/W7), kanske funkar med väldigt enkla program, men oftast har sådana program med hårdvarunära inställningar som det numera inte finns stöd för då allt på denna punkt blivit förenklat.

Men jag kör ändå PC och har åter beställt Android telefoner.

Att PC skulle vara bättre än Apple har jag inte sagt, och hade du läst det från en inbiten Linux eller Microsoft guru så skulle du ha sagt tvärtom, att Mac inte är bättre än PC/Linux eftersom jag skriver att Apple/Mac brukar vara snabbare och är lättare att använda/lära sig. Det är knappast dåligt att en dator är lätt att använda, tvärtom.

Jag är System Ingenjör och har jobbat med OS:et på Mac över 10 år och började på en Apple II Plus. Jag har också jobbat sen 80-talet med PC och mest Windows OS.
Du kan få en ny standard dator att installera allt från DOS 1.0 och sen uppgradera hela vägen till dagens, 30 år senare, Windows 7 och köra gamla program. Mac kodar om sitt OS och ibland tom byter plattform för att förbättra prestanda och optimera kod. Det gör att du måste byta ut de flesta program du haft till den bara några år gamla Macen. Dyrt och resursslöseri.
Jag har en video någonstans där en kille just testar att installera en mycket tidig Windows och sen uppgradera sig fram till dagens Win7 och det gick väldigt enkelt.

Men att Windows har denna policy betyder att du får det mycket svårare att göra ett OS som blir lika effektivt i prestanda som Mac då deras OS kod måste vara så mycket större för allt den ska kunna göra med allt gammalt som producerats till gamla datorer. Så stor kod med massor av skräpkod som troligen aldrig kommer användas skapar också buggar och säkerhetshål, m.m.
En helt nyskriven kod till ett nytt OS har självklart inte dessa problem.
Inget av de större OS är bättre än den andra, allafall gällande persondatorer. Alla har de sitt dom är bäst på men det är inte det grafiska som det var på 80 o 90 talet, där är alla jämlika idag. Men en Mac är mindre krånglig för den vanlige användaren, mer krånglig för oss andra som inte kan lägga vår personliga prägel lika mycket som i PC och framförallt Linux. Mac har också ofta små/stora problem i Linux nätverk (lite förvånande) och Win-nätverk.

Däremot av det jag studerat om Android och iPhone om OS:et så har Android nu gått förbi iPhone. Men tack Apple för den fantastiska smarta telefonen som tagit oss dit vi är idag :)

ja, min Iphone går utmärkt att ladda från min bärbara dator och USB sladden

Självklart men det är just den som är problemet. Du måste ha RÄTT sladd och den är ingen dussinvara direkt. Till Android och för den delen alla nya telefoner funkar det finfint med vilken microUSB som helst.

Dottern har en Iphone4 och hon blev rosenrasande när kaninen tuggade sönder sladden. Jag fick gå ut i förrådet och löda för att få igång den igen. Panik givetvis då batteriet var slut och skolan var i antågande. Hade det varit min egen HTC så hade jag bara behövt rota lite i sladdlådan så hade jag haft en sisådär 3-4 microUSB kablar i handen.

Lite skämtsamt givetvis men det är lika förpestat trist med specialkablar nu som det var under många år med Nokia och Ericsson. Eller för den delen med alla batteriladdare till våra kameror. Börjar nästan längta efter ett sätt att ladda batteriet i kameran via en microUSB

Men det är väl historia detta också inom kort. Standarden som är på väg lär väl även gälla Apple eller?!

För mig så är det enkelt: Vi har bägge på jobbet och både HTC med Android och IPhone4 är kalastelefoner. Ingen är dålig men de har lite olika egenskaper i vissa fall.

Själv så tycker jag bättre om gränssnittet i min HTC men det är en smaksak. Tycker inte heller att min HTC Deisre på något sätt känns sämre byggd än dotterns IPhone4. Dock är det skönt att slippa glaset (redan en liten liten spricka på hennes mobil). Minnet kunde dock vara större i Desiren. I övrigt? En smaksak... Jo batteritiden är klart sämre på min HTC, Dock klarar jag intensiva dagar på jobbet på en laddning, 50-60 samtal och en hel den nätverkande så problemet är ett ickeproblem. I övrigt saknar jag bara möjligheten till två exchangekonton vilket går med IPhone men inte med Android 2,2. Skall tydligen komma med 2,3 men den som lever får väl se....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto