Annons

HSS med HSD3600 & D5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Tjena!
Jag sitter nu på en D5D och en HSD 3600 och försöker få den att funka med HSS funktionen men lyckas inte få det att fungera, kommer inte över 1/125 s.
Trycker på HSS knappen på blixten men det händer inget. Hur ska jag göra?

Kan det vara så att du använder nåt av P-lägena?

Om så är fallet så funkar det inte. Ställ in A eller S i stället så ska det fungera...

//Larsa

Noop

Nej, körde naturligtvis i S-läget när jag skulle prova.

(P-läge, tsss... ;-) )

Har funderat en del, kan det vara pga AS som var på? Kan inte plocka ihop allt och kolla just nu.

Re: Noop

marcus_karlberg skrev:
Nej, körde naturligtvis i S-läget när jag skulle prova.

(P-läge, tsss... ;-) )

Har funderat en del, kan det vara pga AS som var på? Kan inte plocka ihop allt och kolla just nu.

På min 7D kan man ha AS på & HSS fungerar med HS 5600...

P, nja. Ville bara kolla;-)

//Larsa

Men rent tekniskt, det borde bara vara att pynta på blixten & dra ner tiderna till gräsligt korta tider, eller trycka på HSS-knappen och göra detsamma? Jag lyckas iaf inte med något av sätten.

marcus_karlberg skrev:
Men rent tekniskt, det borde bara vara att pynta på blixten & dra ner tiderna till gräsligt korta tider, eller trycka på HSS-knappen och göra detsamma? Jag lyckas iaf inte med något av sätten.

Om jag har HSS aktiverat & kör S så är det bara att välja tid, hur korta som helst.

Om HSS är avstängt så stoppar kameran vid synktiden.

Vet inte hur 3600 funkar? Du skriver "trycka på HSS-knappen"? På 5600 så väljer man HSS i menyn, då syns HSS på blixtpanelen.

//Larsa

Nu måsta jag fråga i vilket sammanhang använder du HSS. HSS är funkar endast om slutartiderna "naturligt" är över 1/125. T ex utonhus där du har slutartider från 1/125 och upp till 1/4000. Detta för att kunna använda blixt med stor bländare utomhus och få oskarp bakgrund samt att lätta upp motivet vid t ex motljus. Man kan alltså inte forcera snabbare slutartider inomhus genom att använda HSS.
Om du redan visste det här så är det givetvis något annat som inte stämmer.

mvh/Ove

Edit: Rikta kameran mot en lampa så ska du se att slutartiden blir snabbare och då kopplas HSS in automatiskt.

Jag vet men slutartiden blir inte snabbare för det.
Det står 1/4000 i displayen men lyssna på slutaren utan blixt när du riktar den mot en lampa. Sedan riktar du mot ett mörkt objekt med blixt i S-mode med HSS och ställ den på 1/4000. Man hör att slutaren ligger max på 1/125 även fast exif säger annat.

mvh/Ove

Senast ändrad:
Allvarligt talat så har jag av nån anledning oerhört svårt att höra skillnaden mellan 1/125 & 1/4000 sek, konstigt, har aldrig varit med om det med en kamera? Testade manuellt & hade mycket svårt att höra...

Däremot så testade jag genom att se hur mycket befintligt ljus som kom med vid 1/125 kontra 1/4000 & det är som du säger...

//Larsa

Vevo skrev:
Man kan alltså inte forcera snabbare slutartider inomhus genom att använda HSS.

Hmmm, var tvungen att testa detta eftersom jag sitter på samma kombination med blixt och kamera. Tydligen går det att köra HSS inomhus i läge S, men bara om blixten riktas rakt framåt. Tog ett antal bilder med olika slutartider och HSS aktiverat och EXIF-informationen stämde.

Man måste köra på läge "upplättningsblixt" också. Min kamera hade lite problem att köra med HSS på andra ridån. *garvar*
Nu löste det sig dock...
Tack för tipsen!
/Fredrik, som fick sin 3600HSD igår...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar