Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HP photo papper- bläcket lägger sig ovanpå!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har läst hela tråden :)) men eftersom Du skrev att det fungerade med det första papperet, så är det lätt för mig att att anta att det första var rättvänt, men inte de efterföljande 3 (eller 4). :)) Det brukar ju inte vara så att den första utskriften som blir helt bra, en patron verkar ju ibland behöva arbeta lite innan den ger ett bra resultat. Piratbläck, eller i värsta fall återfyllda patroner kan ju vara lite knepiga, men de brukar ju matcha originalet hyfsat vad det gäller kemiska egenskaper. Har själv slutat att använda pirat, efter en hel del dåliga erfarenheter med min gamla Canonlaser,

Hoppas att Du kan skriva ut med Dina Canonpapper, istället, eventuellt kanske Epsonpapper ger Dig ett bättre resultat, eftersom det med Canon bara blev godtagbart.

/Jörgen

Hej!

Hade samma problem för något år sedan och fick då informationen (från en försäljare) att HP använder an teknik som värmer bläcket lite innan det kommer på pappret. Vet inte om det stämmer men jag använder nu bara Epson-papper till min Epsonskrivare.

/Håkan

Jörgen, ska serva min Canon-skrivare först...

innan jag gör något mer åt Epson, men tack för klargörandet av ditt första inlägg. Jag förstår precis hur du menar. Fast, det var nån annan som skrev om att det blev bra med första och dåligt sen, för mig har det bara blivit dåligt resultat.

Jag tror att med ordentlig rengöring, originalbläck och Epsonpapper så duger min skrivare utmärkt.

Det nyttiga med hela diskussionen för mig är just att jag lärt mig en massa om skrivare och bläck, vilket vad min önskan :))

Eva

Beträffande spriten tror jag det är onödigt med den dyra systembolagsspriten. Vad jag vet så består T-Röd av etanol, dvs vanlig drickasprit (fast med tillsatser så att den inte ska gå att dricka?)

F.ö. hade jag en gång stora problem med en Epson-skrivare som jag sålt till en bekant. Han stängde av den när han inte använde den vilket tydligen man inte skulle göra eftersom huvudena torkade ihop då. Byte av huvuden hjälpte inget vidare (dessutom var det svindyrt och skrivaren var inte gjord för att tas isär) så jag fick ge honom en ny skrivare.

Tillägg till ovanstående angående skrivarhuvuden.

Epson är kända för att använda sig av fasta skrivarhuvuden (d.v.s. sitter monterade i skrivaren). Som de flesta vätskor så torkar bläck efter ett tag vilket leder till att munstyckena kan torka igen om de inte används regelbundet. Det kan vara lite knepigt att få dem att fungera igen om det har torkat igen helt. Om munstyckena inte går att få igång igen så blir det antingen att byta ut skrivarhuvudena (kan vara kostsamt, kan ibland kosta mer än att köpa en ny skrivare) eller köpa en ny skrivare. Fördelen är dock att färgpatronerna blir billigare eftersom de bara behöver tryckas in i befintliga huvuden.

Andra tillverkare/märken använder sig av skrivarhuvuden som sitter monterade på varje färgpatron. Detta resulterar i dyrare färgpatroner men kan vara fördelaktigare om man bara skriver ut lite då och då eftersom ett igentorkat huvud på en patron lätt kan åtgärdas genom att sätta i en ny patron.

Nu är det inte så att jag hatar Epson-skrivare, de gör alldeles utmärka produkter som ger ett bra resultat, speciellt deras bredare skrivare. Kan dock vara nyttigt för nuvarande och blivande skrivar ägare att känna till de problem som kan uppenbara sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar