Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HP 7660 för svartvitt - några erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
HP har en serie skrivare som man kan köpa gråskalebläck från tillverkaren till.

HP 7660 är den billigaste. Man kan få den för ca 1500 kr.

Mike Johnston gillar den och hävdar att den skall vara suverän i kombination med gråskalebläcket.

Är det någon som har en och kan bidra med fler åsikter? Håller den vad den verkar lova vekar det ju vara en grymt trevlig apparat.

Jag har en 7760 som är lika som 7660 så när som på att den har färg-lcd. Köpte den just av anledning att gråskalepatronen passade. Jag har skrivit ut svart-vitt på hp:s eget glossy premiumpapper och är mycket nöjd med resultatet.

För bästa resultat skrev jag ut med högsta dpi istället för hp:s rekommenderade "bästa". I tester jag läst nöjer dom sig med "bästa"-inställningen för färg och det duger nog, men för sv krävs maximalt dpi.

Bläck till skrivaren är nog lite dyrare än till Canon och Epson men för sv tror jag den hör till de bättre.

Jag har inte varit särskilt många timmar i mörkrummet men så pass att jag ser hp-skrivaren som ett bra alternativ. Åldersbeständigheten sägs också vara bra.

Läs gärna tester på http://www.photo-i.co.uk/

Tack för svaret, jag skall ta en ordentlig titt på recensionen.

Är det verkligen dyrare med bläck till den? För att köra svartvitt behöver man väl ha en grå och en svart patron, totalt 450 kr på Dustin. Till min Epson 870 kostar en färgpatron och en svart patron ganska exakt lika mycket. Eller är det mindre bläck i HPs patroner?

Vet du om HP har munstyckena inbyggda i patronerna? På min Epsonskrivare är det ett himla bök med rengöringen eftersom munstyckena sitter i skrivaren och därmed aldrig byts ut.

Det är knepigt nog bara den grå patronen (nr59) som används vid svartvit-utskrifter. Huvudfärgpatronen (nr57) sitter alltid i och kan inte ersättas av någon annan. Det är alltså på den andra patronplatsen som man får växla mellan grå/fotofärg/svart(för text). Lite dribblande när man skriver ut både färg och sv alltså.

Om du vill lyxa till det kan du ju köpa modell 7960 som har tre patronplatser och kan skriva ut med 8 färger. Kostar lite mer dock (3370:- på Dustin) men du slipper meka lika mycket.

Det kan hända att bläcket inte är så mycket dyrare men skrivaren säger till i ganska god tid att färgen är slut och bör ersättas. Det går att skriva ut långt efter detta och man får själv bedöma efter kvalitet när bläcket börjar ta slut. Jämfört med skrivare med patroner för varje färg tror jag att hp:s är dyrare. Men det kan jag gärna ta för fördelen med sv-utskrifterna.

Ja, Hp har munstyckena i patronerna så du får nya fräscha varje gång du byter.

Aha, så den svarta patronen används bara för text alltså? Det låter ju lysande, då är det ju bara en patron jag skulle ha förbrukning på. För färg har jag inget behov av att kunna skriva ut.

Färgpatronen sitter ju som sagt alltid i och jag tror inte att det är nån förbrukning på den. Jag tycker mig inte ha sett nåt färgstick i bilderna i alla fall.

ANNONS