Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot shoe-blixtar och Studio blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Hej, lägger frågan här istället för jag är osäker på vilken kategori det skulle passa i.

Men, Jag undrar om det fungerar bra och är rätt och riktigt att blanda hot shoe-blixtar med "vanliga " studio blixtar.
Bra eller anus.?

Tack på förhand
//Kristian

Det går absolut bra att mixa blixtar. Beroende på vilken kamera du har så kan man t.ex. sätta kamerans blixt i kommandoläge för att trigga externa studioblixtar. Det går också bra att blanda kamerans blixtljus med studioljus för att få önskad ljussättning. Problemet kan vara om du vill använda kamerasystemets blixtautomatik (t.ex. Nikons CLS) så funkar det inte med studioblixtar. Stöd för TTL finns dock i många blixtar, men själv föredrar jag att köra allt ljus manuellt, oavsett om jag blandar hotshoe- och/eller studioblixtar.

Såvitt jag vet så går det inte att styra studioblixtar via ljussensorn med speedlite som är i E-TTL läge, eftersom de kommer att lösa ut på den första mätbilxten som speedlite sänder ut.
Speedlite i manuellt läge funkar däremot kanon.

Det fungerar, i alla fall med Elinchroms blixtar, den har ett läge där man först mäter förblixtar och så ställs det in efter det, sen är det bara att köra. Men varför köra TTL och inte manuellt om du ska foto med stuidoljus?

Det fungerar, i alla fall med Elinchroms blixtar, den har ett läge där man först mäter förblixtar och så ställs det in efter det, sen är det bara att köra. Men varför köra TTL och inte manuellt om du ska foto med stuidoljus?

Nu vet jag inte om frågan var ställd till mig, eftersom du inte citerade men jag ska inte fota med TTL, jag sa bara att det inte funkar så bra att göra det om man använder ljussensorn, om man nu inte har Elinchrom då...

Hej, lägger frågan här istället för jag är osäker på vilken kategori det skulle passa i.

Men, Jag undrar om det fungerar bra och är rätt och riktigt att blanda hot shoe-blixtar med "vanliga " studio blixtar.
Bra eller anus.?

Tack på förhand
//Kristian

Det kan skilja en del i vitbalansen mellan hotshoe och studioblixtar. Om jag jämför mina Speedlite med tex Elinchrom Quadra så är Quadran aningen varmare. Om du sätter en ljusformare som filtrerar ljuset så spelar det säkert ingen roll, men från ett bart blixthuvud så är det märkbar skillnad.

Annars så funkar det självklart att blanda. Själv har jag lösa skyport-mottagare på mina speedlite och de inbyggda mottagarna på de studioblixtar jag använder.

Tycker dock att det är lite knöligt att jobba med blandade blixtar eftersom det skiljer så mycket i effekt. Man får hela tiden utgå från vad Speedliten kan leverera och anpassa studioblixten efter det.

Tack så jätte mycket för alla svar, jag hade inte tänk att köra med E-TTL utan min intension är att köra helt manuelt, men mi oro var just över vittbalans och dyligt.:) Men som sagt tack för alla svar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto