Annons

Horisonten lutar

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Jag undrar om jag bara tycker,men sen jag började med digital kamera så är det ofta som tex horisonten lutar. Har märkt det bland kritikerbilderna att det okså förekommer ganska ofta.
Tidigare när jag fotade med en vanlig systemkamera så inte var det nåt problem.Har nån annan märkt samma sak,och vad kan det bero på ?
 
Tror det beror på att världen håller på att tippa över..! Eller så är sensorn i din kamera sne.
 
Du kanske har mer bråttom med din digitalare än du hade med din analoga kamera, annars så tror jag på Christians första teori...
 
Min horisont lutar alltid 0,5 grader vänster oavsett vilken kamera jag använder. Funderar på om mitt öga sitter snett.
 
Nog tror jag att ögonen är ganska så rätt riktade men det där med handleden det kan faktiskt vara boven i det hela. Tack för tipset
 
Glöm inte bort att räkna med 4 graders missvisning också. :)) Annar blir det ju "toksnett".
 
Kanske inte så många som upptäckt att man kan fixa sneda horisonter i bildprogram? Kanske inte så många vet hur man gör när bilden legat lite snett vid inscanning? Kanske inte så många som bryr sig?
 
swd-photo skrev:
Jag undrar om jag bara tycker,men sen jag började med digital kamera så är det ofta som tex horisonten lutar. Har märkt det bland kritikerbilderna att det okså förekommer ganska ofta.
Tidigare när jag fotade med en vanlig systemkamera så inte var det nåt problem.Har nån annan märkt samma sak,och vad kan det bero på ?

Har märkt samma problem när jag köper en ny kamera eller ett objektiv som väger mindre/mer än det jag är van vid. Det tar lite tid innan man hittar balansen, it's all in the wrist...
 
Jag hittade ett vattenpass hemma. Det blir till att montera på det på kameran.Vattenpass är low-tech. High-tech är att använda några GPS-mottagare som kopplas till en dator som räknar ut höjdskillnaden mellan GPS-mottagrna och avger signal med olika frekvens beroende på lutningen.

Kan ju vara idé att bygga in detta system i stativet som motoriseras och sedan ställer in horisonten rätt i förhållande till kameran. Med några gyron kan sedan positionen behållas.

/Roland - inser nu att det är enlast med två vattenpass på kameran av glasrörstyp.
 
Nämen seriöst, det är faktiskt lite jobbigare med mindre sökare, vilket de flesta digitalare har(?), både kompaktisar och spegelreflex.
 
Använder man sökaren på en digital så fattar jag varför horisonten blir sne, på dom flesta vanliga digitalare är den totalt obruklig faktiskt.

Minolta 7Hi, A1 och och där börjar bli ok. Den på 10D, D70, osv, osv är rätt ok. Och 1D och 1Ds är totalt underbara.
 
RolandM skrev:
Min horisont lutar alltid 0,5 grader vänster oavsett vilken kamera jag använder. Funderar på om mitt öga sitter snett.

I så fall borde det väl se korrekt ut även när du tittar på bilden efteråt, eller? ;-)
 
har man inget rutmönster man kan aktivera i sökaren så är ju ett knep att ta i ordentligt och luta kameran rejält. då blir det "tuffa attitydbilder".. ;o)
 
Estethia skrev:
har man inget rutmönster man kan aktivera i sökaren så är ju ett knep att ta i ordentligt och luta kameran rejält. då blir det "tuffa attitydbilder".. ;o)

Är det då man brukar säga att man har en sned attityd?

Sedan jag började köra mellanformat så har jag blivit oerhört noggrann, detta + en bautasökare motverkar helt klart sneda horisonter...
 
mjaa.. har läst i forumet på dpreview om ett flertal eos 1D med sne sensor. Sen om testen var rätt utförda är en annan femma, det såg dock ganska seriöst utfört hos några.
Men, det skrivs rätt mycket skumt i det forumet så det kanske inte stämmer. Ett tag inbillade jag mig att sensorn i min 1D var sne.. tog mig aldrig tid att kolla upp det eftersom jag sällan fotar horisonter, arkitektur osv =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.