ANNONS
Annons

Horisontella linjer i bilden ??

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Hoppas att jag ställer frågan i rätt forum, annars får admin flytta den.

Idag hände något jag aldrig varit med om innan.
Jag fick horisontella linjer ( banding ) i bilden .

Detta såg jag när jag lagt in dom i datorn och började efterbehandla dom.

Jag har en Nikon D7100.

När jag tog bilden exponerade jag efter himlen så jag kunde behålla detaljer i himlen, och då blir naturligtvis andra motiv mörka.
Men detta brukar jag lyfta skuggorna i LR.

Varför blir det så, är det något som hänt med kameran ?

Bilderna är för det mesta i ISO 100, så det borde inte vara några problem att lyfta skuggorna eller ?
Ska försöka ladda upp bild så ni kan se.

Bildinfo:
1/800
ISO 100
f8
35mm

Man kan även se linjerna lite redan på originalet :(

Bilagor

• 20150817 org.jpg
    20150817 org.jpg
    20.7 KB · Visningar: 123
  • 20150817 beh.jpg
    20150817 beh.jpg
    48.1 KB · Visningar: 132
Hej

Hoppas att jag ställer frågan i rätt forum, annars får admin flytta den.

Idag hände något jag aldrig varit med om innan.
Jag fick horisontella linjer ( banding ) i bilden .

Detta såg jag när jag lagt in dom i datorn och började efterbehandla dom.

Jag har en Nikon D7100.

När jag tog bilden exponerade jag efter himlen så jag kunde behålla detaljer i himlen, och då blir naturligtvis andra motiv mörka.
Men detta brukar jag lyfta skuggorna i LR.

Varför blir det så, är det något som hänt med kameran ?

Bilderna är för det mesta i ISO 100, så det borde inte vara några problem att lyfta skuggorna eller ?
Ska försöka ladda upp bild så ni kan se.

Bildinfo:
1/800
ISO 100
f8
35mm

Man kan även se linjerna lite redan på originalet :(

Det finns vertikal bandning också. Det där måste komma från efterbehandlingen eller att du möjligen kört jpg som har svårare med den typen av motiv.

Det finns vertikal bandning också. Det där måste komma från efterbehandlingen eller att du möjligen kört jpg som har svårare med den typen av motiv.
Nej jag fotar alltid i raw.

Ja det blir tydligare i efterbehandling, men man ser det redan på originalet, dvs innan efterbehandling.

Tror också det är "bandning".
Vilket bitdjup använder du? Testa att konvertera till 16 bit. försvinner det då så är det bandning.
Man kan lägga lite brus på de partierna så minskar effekten av ränderna

Vilket bitdjup använder du? Testa att konvertera till 16 bit. försvinner det då så är det bandning.

Att konvertera till 16 bitar om orginalet är 8 kommer inte lösa problemet men det är nog inte problemet eftersom TS fotar RAW. Däremot går det efterbehandla lättare. Tipset med brus är mycket bra, det använder jag själv lite då och då.

Jag var inne för att kolla lite i kameran, har för mig att nånstans stod det 14 bit, men vet ej vart.

Hur ändrar man det i LR på just den bilden?
Och vad exakt är det för skillnad på olika bit ( vet ej riktigt vad bit är för något)

Att konvertera till 16 bitar om orginalet är 8 kommer inte lösa problemet. Däremot går det efterbehandla lättare. Tipset med brus är mycket bra, det använder jag själv lite då och då.

Ok, men jag vill inte ha med brus, därav att jag fotade ISO 100.
Varför uppstår detta?
Är det nått fel på kameran?

Ok, men jag vill inte ha med brus, därav att jag fotade ISO 100.
Varför uppstår detta?
Är det nått fel på kameran?

Du har inte så mycket val, bilden är ju redan tagen.

Det brukar uppstå när det är gradvisa övergångar typ i himlen.

Om du över eller underexponerar i kamera eller i efterbehandling får man också fenomenet. Eller om man lägger på för kraftig kurva / skärpning.

Prova att använda någon av Nikons RAW-konverterare, det brukar bli lite annorlunda och faktiskt lite bättre än LR/PS när det är svåra bilder.

Du har inte så mycket val, bilden är ju redan tagen.

Det brukar uppstå när det är gradvisa övergångar typ i himlen.

Om du över eller underexponerar i kamera eller i efterbehandling får man också fenomenet. Eller om man lägger på för kraftig kurva / skärpning.

Prova att använda någon av Nikons RAW-konverterare, det brukar bli lite annorlunda och faktiskt lite bättre än LR/PS när det är svåra bilder.

Ja jag har inga förhoppningar att kunna ta bort det från bilderna, men vill mest veta varför det uppstår och hur man kan undvika det i framtiden.

Vad gör Nikon raw konvertera?
Vart får man tag på den,?

Ja jag har inga förhoppningar att kunna ta bort det från bilderna, men vill mest veta varför det uppstår och hur man kan undvika det i framtiden.

Vad gör Nikon raw konvertera?
Vart får man tag på den,?
Hej! Nikon WNx finns med på skivan som följde med då du köpte kameran, Det programmet innehåller också en lättare bildredigeringsfunktion som ofta duger till mindre ändringar.

Att konvertera till 16 bitar om orginalet är 8 kommer inte lösa problemet men det är nog inte problemet eftersom TS fotar RAW. Däremot går det efterbehandla lättare. Tipset med brus är mycket bra, det använder jag själv lite då och då.

Om originalfilen är RAW, kan man konvertera till 16 bit. Mest för att se om det blir någon skillnad. Att gå från 8 bit till 16, blir ju ingen förbättring, vad gäller bandning.

Är det frågan om himlar (det är det ju oftast) kan man ju lägga oskärpa partiellt där för att minska bandning

Jag var inne för att kolla lite i kameran, har för mig att nånstans stod det 14 bit, men vet ej vart.

Hur ändrar man det i LR på just den bilden?
Och vad exakt är det för skillnad på olika bit ( vet ej riktigt vad bit är för något)

När du importerar en RAW-bild till LR, så ÄR den i det bit-djup du fotat i och i en färgprofil (LR Pro-rgb) Så länge den finns där är det säkert inga bandningsproblem (i så fall är din skärm dålig), dom uppstår när du exporterar bilden. Du har säkerligen valt en för kraftig komprimering, välj en högre kvalitet, typ 80

D7100 blev tyvärr känd för att ha bandningsproblem med sensorn, vilket är ovanligt bland sensorerna som Nikon använder. Det är fixat i D7200. Kan dock inte säga något om det är ovanligt mycket i din bild eller inte.

När du importerar en RAW-bild till LR, så ÄR den i det bit-djup du fotat i och i en färgprofil (LR Pro-rgb) Så länge den finns där är det säkert inga bandningsproblem (i så fall är din skärm dålig), dom uppstår när du exporterar bilden. Du har säkerligen valt en för kraftig komprimering, välj en högre kvalitet, typ 80

Hej

Hur menar du ?
Är det något jag ska ställa in i LR ?

Detta är ett nytt fenomen jag aldrig har råkat ut för innan :(

Min skärm är en retina skärm ( Macbook pro 15" )

Hej

Hur menar du ?
Är det något jag ska ställa in i LR ?

Detta är ett nytt fenomen jag aldrig har råkat ut för innan :(

Min skärm är en retina skärm ( Macbook pro 15" )
I vilken storlek, komprimeringsgrad, skärpning, filformat du exporterar i är ju rätt avgörande... Det jag nämnde om hur bilden visas i LR, var ett försök att klargöra...

I vilken storlek, komprimeringsgrad, skärpning, filformat du exporterar i är ju rätt avgörande... Det jag nämnde om hur bilden visas i LR, var ett försök att klargöra...

Hej
Du skrev såhär:
"När du importerar en RAW-bild till LR, så ÄR den i det bit-djup du fotat i och i en färgprofil (LR Pro-rgb) Så länge den finns där är det säkert inga bandningsproblem (i så fall är din skärm dålig), dom uppstår när du exporterar bilden. Du har säkerligen valt en för kraftig komprimering, välj en högre kvalitet, typ 80"

Jo absolut, men jag förstod inte riktigt vad du menade med högre kvalité typ 80 ?
Sedan vad ska det vara för bit djup i kameran då ?

Det som är skumt är att jag har fotat på detta viset hela tiden och aldrig upplevt detta med min D7100
Dom andra bilderna är det ingen bandning på.

Dvs jag exponerar efter högdagarna, dvs det ljusaste partiet vilket ofta är tex himlen.
Sedan blir ju motiven mörkare, vilket jag kompenserar med att höja skuggorna i LR

Jag är jättetacksam för all hjälp med att försöka förstå detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar