Annons

Hoppsan, Nikon går ut hårt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Så vad tycks om Nikons inlägg i debatten? En D7000 för 10990:- fullspäckad med godis.

Den knockar ju K-5'an redan innan den är släppt, åtminstone om man ska gå på K-5'ans förväntade specifikation och pris.

Den matchar eller överträffar K-5'an på det mesta till ett betydligt lägre pris, så om inte Pentax sitter med några VÄLDIGT övertygande ess i rockärmen så ser det nästan lite jobbigt ut framöver.

O nej! Jag som trodde att vi var skonade mot komplex-debatter åtminstone här på fotosidan. Är riktigt trött på alla som skapar trådar som berör andra fabrikat på Pentax-forum. Här på Fotosidan finns det ju faktiskt ett versus-forum...

Så vad tycks om Nikons inlägg i debatten? En D7000 för 10990:- fullspäckad med godis.

Den knockar ju K-5'an redan innan den är släppt, åtminstone om man ska gå på K-5'ans förväntade specifikation och pris.

Den matchar eller överträffar K-5'an på det mesta till ett betydligt lägre pris, så om inte Pentax sitter med några VÄLDIGT övertygande ess i rockärmen så ser det nästan lite jobbigt ut framöver.

Nu får vi i alla fall snart veta. Nikon ser ut att ha gjort en bra kamera, låt oss hoppas att Pentax gjort detsamma.

Kommer bli att sänka priset för alla tillverkare om de ska kunna konkurrera med den här. Canon-fotograferna är glada för Canon har ekonomi för att sänka priserna.

Det är inte mycket som väger för Pentax här om specifikationerna stämmer. Antiskak och bättre vädertätning. Förmodligen har inte pentax en chans mot nikons AF och enligt någon som testat d7000 har den brusprestanda som nikdon d3, ger knappast mycket utrymme för k-5 om det stämmer.

Pentax 1699$, nikon 1199$. Kommer krävas rätt rejäla prissänkningar om inte k-5 kör över nikonen, föreställer mig att den kommer få mindre uppmärksamhet än t.ex. k-7. Som någon i ett annat forum sa så har nikon riktat in sig på det som pentax tidigare varit bättre på.

Ser väl inte så ljust ut för olympus, eller vad säger ni?

Tycker det mesta verkar snarlik mellan K-5 och D7000, med vissa detaljer som är bättre på den ena eller den andra. Men det är lite svårt att göra någon bedömning av K-5 eftersom det inte finns några officiella specifikationer än.

Den stora frågan tycker jag ligger i hur mycket Pentax förbättrat sin AF. Det kan ju se imponerande ut med D7000:s 39 fokuspunkter, men bara 9 av de är korsformade, något Pentax haft i nästan alla sina DSLR.
Sen återstår prisfrågan (vad nu priset på K-5 blir), men Pentax brukar vara rätt snabba på att anpassa/sänka priserna på sina kameror.

Spelar väl inte så stor roll vad huset kostar?
Jag sitter med gluggar för 30+ kkr och då spelar några tusen på ett hus ingen som helst roll i tanken på ett system-byte.
Men om inte Pentax får ordning på sin AF så den kan konkurrera så är det allvarligare, åtminstone för mig.

Men allvarligare är väl att Nikon kommer med ett 35/1.4 samt ett 200/2.0 där Pentax släpper en plastglugg på 35/2.4 ?? Just bristen på ljusstarka gluggar och på telesidan börja kännas...

Senast ändrad:
Men allvarligare är väl att Nikon kommer med ett 35/1.4 samt ett 200/2.0 där Pentax släpper en plastglugg på 35/2.4 ?? Just bristen på ljusstarka gluggar och på telesidan börja kännas...
Tror inte det är så stor efterfrågan på objektiv i prisklassen 20-60 kkr till Pentax kameror.
Några APS-C motsvarigheter till Nikons nya FF-objektiv skulle bli alldeles för dyra (24/1.0 och 135/1.4) för att de skulle vara någon vits för Pentax att släppa de.

Möjligtvis skulle det funka om Pentax släppte ljusstarka supertelen med 400-600mm brännvidd i 30-40 kkr klassen, men samtidigt tror jag fler skulle uppskatta objektiven om det var något ljussvagare och kostade 15-20 kkr. För objektiv i 20-28mm klassen bör det räcka med ca f/2.0 och ett pris som inte överstiger 5000:-allt för mycket.

Det är väldigt få 300+mm objektiv hos Canon eller Nikon som skulle intressera mig, för de flesta är helt enkelt alldeles för dyra. De enda jag skulle kunna tänka mig är Canons 400/5.6 eller (80)100-400mm zoomarna från Canon och Nikon.

Senast ändrad:
Jag fick nyligen en gammal Nikon (D80) från min far med en hel uppsättning objektiv i varierande format och en ny blixt. Trots att jag nu har fler linser till Nikon än till Pentax (min trotjänare K10D) skulle jag inte uppdatera Nikonsystemet pga av avsaknaden av det helt makalösa hypermanuella läget och den gröna knappen. Utan Pentaxens P-läge är det ju näst intill stört omöjligt att arbeta på ett bra sätt och så länge Nikon inte kan matcha det arbetssättet spelar det ingen roll hur bra de är i övrigt.

Vi kan ju bortse ifrån att vi har olika uppfattning hur man skall jämför ljusstyrka mellan FF och APS ;)

Men oavsett pengar finns det inga riktigt ljusstarka objektiv från Pentax och i princip inga 300+ telen. Bara det att det går att köpa ett 400/2.8 eller 300/2.0 till CaNik när det bästa man kan få från Pentax är 300/4.0 ??
Det finns inga ljusstarka normaler heller, jag ville ha något ljusstarkt att ersätta mitt FA35/2.0 med, jag tycker inte en plats-glugg med f/2.4 för 2 kkr är en bra ersättare...

Men oavsett pengar finns det inga riktigt ljusstarka objektiv från Pentax och i princip inga 300+ telen. Bara det att det går att köpa ett 400/2.8 eller 300/2.0 till CaNik när det bästa man kan få från Pentax är 300/4.0 ??
Det finns inga ljusstarka normaler heller, jag ville ha något ljusstarkt att ersätta mitt FA35/2.0 med, jag tycker inte en plats-glugg med f/2.4 för 2 kkr är en bra ersättare...
Det finns objektiv på begagnatmarknaden som är längre och ljustarkare än Pentax 300/4. Eller så kan du tex köpa Sigmas 500/4.5 för 50 kkr. Det jag tror Pentax skulle vinna en hel del på är att ta fram högkvalitativa telekonvetrar som passar till DA* objektiven.

Om du nu kan tänka dig att köpa Canon eller Nikons objektiv i 100 kkr klassen så kan du väl även lägga ut några tusenlappar för att få en kamera som du kan använda objektiven på, och ha detta som komplement till ditt Pentax system. ;)
För de flesta som använder Canon och Nikons kameror så är dessa objektiv lika ouppnåliga som för oss med Pentax system där dessa saknas.

Varför vill du byta ut FA35/2.0? Det är ju ett av de bättre 35mm objektiven på marknaden, och bortsett från ljusstyrkan så tycks det prestera minst lika bra som Canons 35/1.4 objektiv. (det återstår att se hur Nikons objektiv presterar) Enligt Photozones mätningar så ser det åtminstone ut som om FA35/2.0 har bättre kantskärpa än Canons 35/1.4 på en APS-C kamera (i förhållande till mittskärpan på mätningarna).

På grund av den obefintliga mängden Pentax original tele så är beg priset i det närmaste som nytt, det få jag har sett på ebay och liknande. För CaNik så går det att få beg tele till en betydligt lägre kostnad än nytt på grund av att marknaden är så mycket större större (än Pentax).

Håller med dig att t ex en 1.4x konverter till DA* hade varit något. En som kan berätta för kameran att den sitter där så man får rätt info i EXIF mm.

Hade hoppats på en ersättare för FA 50/1.4 nu när DA55/1.4 kom som ersättare för FA85/1.4.

Fast jag borde ju använda det jag har istället för att önska nya prylar, men men....

Läste någonstans där de jämförde att d7000 är en Pentax K-7a med en annorlunda sensor och större hus.

Läste någonstans där de jämförde att d7000 är en Pentax K-7a med en annorlunda sensor och större hus.

Det var ingen noggrannare jämförelse med andra ord. Nikonen ståtar med vassare AF, bättre blixtsystem och filmning i full-HD.

Och nya K-5'an kommer (troligen) inte heller matcha vare sig autofokusen eller blixtsystemet men förhoppningsvis kan den hänga med i bildkvalitet. Dock blir den några tusen dyrare, återigen enligt ryktet.

K-5'an kan dock ståta med SR som i vissa fall kan vara användbart (även om långa slutartider också har sina begränsningar.)

Långsamma gluggar tycks också vara något Pentax satsar på numera, känns lite märkligt.

Sen har de givetvis sin poänger också som gör att jag hänger kvar, än så länge.

Jag är inte så säker på att det är en pentax-dödare. Den gör ju naturligtvis att INGEN kommer köpa Canon 60D, men den är ju ett skämt i alla fall. Mycket bra prissatt, vädertätad, magnesium osv. Jag ser även att den är nästan lika kompakt som pentax.

Men: Jag tror snarare att detta är den tidpunkt då pentax kan knappa in. Det största problemet med k7 är ju att den har mindre DR och mer brus än andra kameror. Nu kommer den förmodligen få state of en the art sensor från sony. Därmed försvinner det som kanske varit pentax akilleshäl.

Å anda sidan är det ju ingen av canikon som bygger in stabilisering i huset. Och om du skulle få för dig att du vill ha vädertätade objektiv till din vädertätade kamera så blir det löjligt dyrt. Så - jag tror tvärt om att det kan gå väldigt bra för pentax. Dom har en väldigt bra idé om vilken typ av kamera dom vill göra. Dom behöver bara komma till rätta med autofokus och brus. Med en ny sensor från sony är hälften avklarat... Sen behöver vi bara en 30/2 limited som man har råd med.

För de som är intresserade av video så kan nog K-5 vara riktigt intressant, med inbyggd stabilisering och det ryktas om att K-5 ska ha väldigt många inställningsmöjligheter för video.

Något jag tycker verkar lite konstigt med D7000 är dess utformning av fokuspunkterna, de 9 korslagda punkterna verkar alla ligga samlade i mitten i ett område som inte är mycket större än Pentax centrala korslagda fokuspunkt hos K-7. Kan ju tycka att det vore bättre att sprida ut de korslagda punterna mer så de täcker in ett större område och sen fylla ut med icke korslagda punter mellan de.
Då kan jag tycka att Canon 60Ds utformning av fokuspunkter verkar bättre även om den bara har 9 punkter (alla korslagda) men de är utspridda på ungefär lika stort område som Nikon D7000s alla 39 fokuspunkter.

Spelar väl inte så stor roll vad huset kostar?
Jag sitter med gluggar för 30+ kkr och då spelar några tusen på ett hus ingen som helst roll i tanken på ett system-byte.
Men om inte Pentax får ordning på sin AF så den kan konkurrera så är det allvarligare, åtminstone för mig.

FA 31/1.8 ltd??

Scandinavian Photo listar K-5 för 11 995 SEK utan objektiv, 12 695 SEK inklusive 18-55 WR. Nikon D7000 listas för 10 990 SEK. I Finland har K-5 hus och D7000 hus exakt samma pris. I Norge är K-5 hus 200 NOK billigare än D7000 hus. I Tyskland skiljer det sig 50 euro (500 kr) mellan dem. I stort samma prisnivå för K-5 och D7000 alltså. Då har K-5 en bättre vädertätning med köldskydd och vädertätade objektiv till bättre priser än Nikon kan erbjuda vädertätade objektiv för. För den som önskar en vädertätad lösning så vinner K-5 prismatchen solklart. Vädertätade 18-135 med K-5 hamnar på en nivå liknande D7000 plus icke-vädertätade 18-200, i Finland. (jag har inte sett svenska priser på K-5 plus 18-135 än).

SAFOX IX-systemet är nytt. Att påstå rakt av att Nikon är bättre på AF känns märkligt.
K-7 och D300 har samma fart på AF:en enligt tester i FOTO. (K-7 var testad med DA 17-70 f/4 och D300 med 16-85). K-5 har ett annat, ett nytt, AF system som är klart snabbare än K-5 både fas och kontrast AF.

Antalet AF punkter är samma, men prismorna är nya - de är mer transparenta vilket innebär att de släpper igenom mer ljus. Detta ljus är även mer korrekt då den optiska förvrängningen i prismorna har minskat. AF processorn i K-5 får alltså bättre, mer tillförlitlig information att jobba med än K-7 fick. Detta snabbare upp och gör AF:en säkrare och mer tillförlitlig. Dessutom är AF processorn snabbare i sig och algoritmerna är ännu mer optimerade. Sammantaget innebär detta en stor förändring i hastighet jämfört K-5 och K-7.
Det kommer redan förhandsrapporter som visar detta, baserade på prototyper med ofärdig firmware. Exakt hur stor förbättringen blir är för tidigt att säga då firmware fortfarande inte är färdig för kameran.

Jag tycker det är alldeles för tidigt att räkna ut detta nya AF system i K-5 genom att påstå att Nikon är bättre.
Gällande blixtsystemet så har ju K-7 redan där en förbättring för P-TTL genom det nya mätsystemet.

Läste någonstans då de testade canon 550 och K-5 att Af var aningen snabbare,
om det nu var på antingen på stillbild eller filmläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar