Annons

Hoppsan! hur gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik72

Aktiv medlem
Hej alla kloka!
Jag har lyckats dabba mig lite. Har tagit upp en rulle Efke 50, men upptäcker när den är tillbakaspolad och tar ur den ur kameran att jag har tagit hela rullen med isoinställning 200. Alltså, om jag fattat det hela rätt, en underexponering på två steg. Bilderna är tagna i dagsljus, om än lite mulet väder. Har försökt att kolla lite hur jag skall kompensera och enligt digitaltruth så skulle jag förlänga tiden med 2.25ggr. Nu tycker jag att detta låter ganska mycket, det skulle ge en tid på 18min i D76 1+1. Jag skulle såå gärna villja att dessa bilder blir bra för jag känner på mig att det finns en del guldkorn på rullen. Så nu vill jag bara dubbelkolla med alla ni kloka här på fotosidan, kan en sådan lång kompensering vara riktig eller kommer jag att göra bort nig om jag följer dessa riktlinjer. Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få!!
 
Klipp av en liten bit så du får ett par rutor bara, framkalla sedan denna och kolla resultatet innan du framkallar resterande film.
 
Tänkte på det alternativet också, men jag har ingen filmutdragare och filmen är helt indragen. tror inte jag har någon lämplig plats att förvara resterande film, eftersom jag brukar "bryta" mig in i rullen med en kapsylöppnare.
 
Jag tror inte att 2.25 gånger tiden är för mycket, låter helt rimligt för en 2 stegs pressning.
Digitalt truths tider brukar stämma rätt bra, men det är juh bara en riktlinje när det kommer till pressning.

Jag är rätt tveksam till att du får några bra neg från rullen iaf, då Efke 50 lämpar sig inte till pressning.

/Henri
 
Eftersom du frakallar själv så misstänker jag att du har lite gamla svarta plastpåsar från fotopapper, tag en sådan och förvara filmen i under tiden. Lämpligen förvarar du även påsen mörk som extra säkerhet.
 
Jag har precis börjat göra mina egna kopior, så jag har inte hunnit göra av med några förpakningar fotopapper ännu. =) Men skulle man kunna lägga tillbaka filmen i den svarta plastburken, blir den tillräckligt ljustät?

Funderade på en annan sak, om man framkallar rullen som vanligt, hur mycket kan man kompensera vid själva kopieringen. Jag är ganska mycket nybörjare vad det gäller både framkallning och kopiering...
 
En liten uppdatering: Jag har testat att framkalla rullen nu. Jag valde att inte kompensera fullt ut enligt digitaltruth, jag körde rullen i 13 minuter, alltå 5min längre än rekomenderat för normalt exponerad film. Rullen hänger på tork just nu, men det ser ut som om det blev helt ok, något kontrastrikt kanske, men det verkar inte så farligt.
Tack för alla förslag och tips jag fått. Återkommer med ytterligare en uppdatering när negativen torkat.
 
uppdatering igen: Bilderna blev på tok för mörka =( några gick att ordna till hjälpligt men det mesta gick i papperskorgen. Antar att det där med 2.25 ggr tiden inte hade varit helt fel... nu vet jag ju det iallafall. Tack för alla förslag och jälp jag fått!! synd bara att jag inte lyssnade... jaja man lär så länge man lever.. =)
 
Det där med att glömma justera känsligheten på ljusmätaren är nog det vanligaste felet man gör.
Speciellt om man kör med lös ljusmätare till flera kameror/magasin/filmer. Senast det hände mig var när jag körde Efke PL100 för första gången och hade känsligheten inställde på 400 för ljusmätaren. Senare tester visade att filmen fick en känslighet på mellan 32 och 50 beroende på framkallning. Gissa om de där första bladen blev tunna i lågdagrarna trots högkontrastframkallning.

Nu förtiden brukar jag alltid ha min lösa ljusmätare inställd en känslighet på 100 och kompensera i för hand/i huvudet beroendo på vilken film/framkallning jag vill göra. Det tenderar bli mindre misstag på det sättet för mig.
 
Fredrik72 skrev:
uppdatering igen: Bilderna blev på tok för mörka =( några gick att ordna till hjälpligt men det mesta gick i papperskorgen. Antar att det där med 2.25 ggr tiden inte hade varit helt fel... nu vet jag ju det iallafall. Tack för alla förslag och jälp jag fått!! synd bara att jag inte lyssnade... jaja man lär så länge man lever.. =)
Prova att kopiera med "Split filter" metoden, sök på forumet så finner du hur man gör.
 
Hoppas inte på för mycket bara. Att split-filterkopiering ger goda möjligheter att hitta rätt med en bild håller jag med om, men tyvärr kan inte heller den plocka fram sådant som inte finns i negativet på grund av underexponering. Däremot kan du förhålla mörka delar som finns där och då kan kontrastfilter och split-filter vara till hjälp.
 
Jo, DX-kodming är nog bra men jag hade trixat lite med inställningarna på rullen innan och glömt att ställa tillbaka på auto... Men man lär sig ju så länge man lever säger dom ju. Och man kan lungt säga att det blev en ganska stor smisk på fingrarna att upptäcka att den där jättesöta tjejjen man bara skulle ha en fin bild på, blev en svart silhuett. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.